.frmtxt { color: #001fff; background-color: #c0ecff; width: 100%; height: 40px; /* align-items: center; */ text-align: center; /* vertical-align: middle; */ padding: 8px; border: 3px solid #2e008b; border-radius: 5px; border-radius: 5; }
سیگار سوغاتی ارزان کشور
دخانیات اولین و بزرگترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان هست که سالانه 8 میلیون نفر قربانی از خود به جا می گذارد به همین منظور و برای ایجاد حساسیت از چهارم تا دهم خرداد ماه هر سال به عنوان هفنه ملی بدون دخانیات و روز دهم به نام روز ملی دخانیات نامیده می شود تا سعی شود در این روزها در زمینه مصرف مضرات سیگار و دخانیات بالاخص سیگار بیشتر صحبت و آموزش و اطلاع رسانی گردد در ایران حدود 8 میلیون نفر مصرف کننده مواد دخانی هستند و سالانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف میشود متأسفانه سن شروع استعمال دخانیات بسیار کاهش یافته و به سن 9 تا 11 سالگی رسیده است استعمال دخانیات بالاخص قلیان روز بروز در بین خانمها بیشتر رواج پیدا می کند همچنین طی 8 سال گذشته تا کنون شاهد افزایش 40 درصدی مصرف قلیان در کشور هستیم بنابراین انتخاب شعار تعهد من برای ترک قلیان بسیار هوشمندانه می باشد زیرا نادیده گرفتن بحث قلیان و از طرفی تنباکوهای معطر و معسل که جذابیت خاصی بین جوانان و نوجوانان بالاخص زنان دارد و عاملی برای تبلیغ هست، آسیب فوق العاده ای وارد می کند به غیر از خسارات جانی که چندیدن برابر مرگ های ناشی از بیماری های حاد حتی کرونا می باشد مقوله خسارات اقتصادی نیز یکی از معضلات بزرگ دخانیات می باشد هزینه های مستقیم بخش سلامت ناشی از دخانیات سالی 40 هزار میلیارد تومان هست که عدد بسیار بالایی هست هزینه های غیرمستقیم آن اعم از معلولیت، از کار افتادگی، بیماری های مزمن و.. از طرفی بحث دالی و سالهای مفید از دست رفته عمر می باشد که هزینه های هنگفتی شاید معادل 70 تا 90 هزار میلیارد تومان هست بنابراین مجموعا 130 تا 140 هزار میلیارد تومان دخانیات به کشور هزینه دارد یا بهتر است بگوییم این مقدار به مملکت آسیب می رساند البته این موضوع جدای از خسارت ناشی از شرکت های بزرگ دخانی می باشد..تا پایان سال 99 سالیانه 59 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شده است، محصولی که در کشور تولید می شود و ارزان هم هست و خرید آن نه نیاز به صف و نه شرایط و امکانات خاصی می خواهد در حال حاضر نیز دسترسی بسیار ساده می باشد شرکت های بزرگ تبلیغاتی سالانه از فروش دخانیات رقمی بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان درامد حاصل می کنند. ردپای مافیای دخانیات در کشور نشان می دهد که در اثر تحریم های آمریکا بسیاری از شرکت ها از ایران رفتند اما شرکت های تولید کننده سیگار و تنباکو باقی مانند
صنعت دخانیات نیز که به دنبال فروش محصولات خود می باشد سعی می کند از بسته بندی های فریبنده و زیبا به جای بسته های ساده و دارای هولوگرام استفاده نماید
کمپانی های بزرگ دخانیات برای تبلیغات خود از تمامی فرصت ها از قبیل تبلیغات در فیلم ها و سریال ها، استفاده از سلبریتی ها و قهرمانان بزرگ فیلم ها، استندهای تبلیغاتی داخل مغازه ها، توتون و تنباکوهای معسل، محصولات پرطرفدار خوراکی و پوشاکی و... استفاده میکنند
برای رسیدن به هدف اصلی کاهش مصرف مواد دخانی، به غیر از مبارزه با صنایع و کمپانی های تبلیغاتی بزرگ دخانی بایستی استراتژی های زیر را مدنظر داشته و تلاش نماییم:
کاهش سطح دسترسی و کم کردن مراکز فروش، مبارزه با تبلیغات مواد دخانی به هر شکل و شیوه، افزایش اطلاع رسانی و آموزش های صحیح و متناسب با هر گروه سنی و یادآوری افکار غلط مصرف دخانیات و مبارزه با آنها تصوراتی مانند ایجاد آرامش و از بین بردن استرس، کاهش وزن، پیشگیری از ابتلای به برخی بیماری های حاد مانند کرونا، فراهم اوری امکانات ترک، اجرای صحیح و کامل قوانین دخانیات و...
هر ساله به مناسبت گرامیداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگ و گسترده ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات، ترفندهای صنایع دخانی و اهمیت ترک دخانیات انجام می شود.
شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان " تعهد برای ترک دخانیات" ( Commit to quit ) اعلام شده است و در این راستا مقرر است، فعالیت ها و اقدامات برای افزایش آگاهی عمومی، به خصوص جوانان، در خصوص تاثیرات مضر مصرف دخانیات، از سرطان تا بیماری های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش و ترک مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم، تمرکز یابد.
توصیه سازمان بهداشت جهانی در برگزاری این مناسبت، حمایت و تقویت سیاست ها با هدف افزایش تقاضای ترک و توسعه دسترسی به خدمات مشاوره و ترک دخانیات در بخش دولتی و خصوصی، راه اندازی خط ملی تلفنی ترک دخانیات، ایجاد محیط های حمایت کننده عاری از دخانیات، اطلاع رسانی و افزایش آگاهی از تاکتیک های صنعت دخانیات است.
بر همین اساس، با توجه به اپیدمی کووید ۱۹ و اهمیت ترک مواد دخانی به ویژه قلیان در ارتقای سلامت مردم، همچنین اجرای برنامه شهرها و روستاهای بدون دخانیات با تاکید بر ممنوعیت پایدار عرضه قلیان، شعار ملی امسال "تعهد من، ترک قلیان" تعیین و عناوین زیر برای ایام هفته ملی بدون دخانیات که مقرر است از ۴ تا ۱۰ خرداد ماه برگزار شود، در نظر گرفته شده است:
۱.سه شنبه مورخ ۴ خرداد ماه ۱۴۰۰ : " تعهد من؛ ترک قلیان برای پیشگیری از بیماری های واگیر و غیر واگیر از جمله کووید ۱۹"
۲.چهارشنبه مورخ ۵ خرداد ماه ۱۴۰۰ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت جوانان متعهد"
۳.پنجشنبه مورخ ۶ خرداد ماه ۱۴۰۰: " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت خانوادههای مسئولیت پذیر"
۴.جمعه مورخ ۷ خرداد ماه ۱۴۰۰ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت قانون گذاران و دولتمردان"
۵.شنبه مورخ ۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ " تعهد من؛ ترک قلیان با سازمان های مردم نهاد"
۶.یکشنبه مورخ ۹ خرداد ماه ۱۴۰۰ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت صنایع سلامت محور "
۷.دوشنبه مورخ ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ " تعهد من؛ ترک قلیان با حمایت نظام سلامت توانمند"
کتب آموزشی هفته بدون دخانیات