دستور العمل برگزاری مراسم معنوی شبهای قدر 99.
با توجه فرا رسیدن شب های معنوی قدر، اهمیت برگزاری دعا و نیایش در این شب ها و فرمایشات مقام معظم رهبری در ستاد ملی مبارزه با کرونا، بخشنامه معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همچنین بر اساس جلسه کمیته استانی مورخ 22/2/99 ، مقرر گردید که مراسم مذکور ضمن رعایت کامل و دقیق راهنماهای بهداشتی و فاصله گذاری در مساجد و اماکن برگزاری مراسم شب قدر با رعایت موارد زیر و صرفا برای این شبها برگزار گردد
دستور العمل برگزاری مراسم معنوی شبهای قدر 99
با توجه فرا رسیدن شب های معنوی قدر، اهمیت برگزاری دعا و نیایش در این شب ها و فرمایشات مقام معظم رهبری در ستاد ملی مبارزه با کرونا، بخشنامه معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و همچنین بر اساس جلسه کمیته استانی مورخ 22/2/99 ، مقرر گردید که مراسم مذکور ضمن رعایت کامل و دقیق راهنماهای بهداشتی و فاصله گذاری در مساجد و اماکن برگزاری مراسم شب قدر با رعایت موارد زیر و صرفا برای این شبها برگزار گردد
· شرایط محل برگزاری مراسم :
o مراسم در فضای باز مساجد، حسینیه ها، ورزشگاهها و سایر امکان مناسب برای این امر و با رعایت فاصله حداقل یک و نیم متر می تواند برگزار گردد.
o در صورت عدم وجود فضای باز، برگزاری مراسم در داخل شبستان مساجد با 25 درصد ظرفیت به حالت صف نماز با رعایت فاصله حداقل یک متر و با رعایت تهویه مناسب در محل های بسته می تواند انجام شود.فضای محل های بسته باید حداقل 400 متر مربع و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام شود
o لازم است محل برگزاری قبل وبعد از برگزاری مراسم نظافت شستشو و به روش گندزدایی شود
o دسترسی آسان و الزامات ترافیکی و تسهیل در عبور و مرور مدنظر باشد
o هیچ مانعی در ورودی و خروجی ها تعبیه نشود و درها کاملا باز باشد
o از ایجاد هرگونه غرفه ، موکب ، نمایشگاه و عرضه هرگونه محصولی در محل جدا خود داری شود
o از برگزاری مراسم در مساجدی که طبق راهنمای فاصله گذاری حداقل امکانات را ندارند خودداری شود.
o کلیه آب سرکن ها و آبخوری ها از مدار خارج شود
· زمان برگزاری مراسم:
o مدت زمان برگزاری مراسم حداکثر دو ساعت باشد.
o ساعت برگزاری مراسم از ساعت 24 الی 2 با مداد می باشد
o بازگشایی درب محل های برگزاری و انجام مراسم در خارج از این زمان ممنوع است
· شرایط شرکت کنندگان در مراسم:
o حضور بیماران خاص و بیماریهای زمینه ای با ریسک بالا مانند بیماران قلبی دیابتی تنفسی سرطانی پیوند اعضا ، فشار خون و مبتلایان به کرونا و خانواده های نزدیک آنها و سایر بیماران که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند در این مراسم ممنوع است
o حضورکودکان و سالمندان در مراسم ممنوع است .
o حضور کلیه افراد در محل برگزاری مراسم الزاما بایستی با ماسک و دستکش باشد.
o افراد شرکت کننده لازم است سجاده, مهر, قرآن و مفاتیح و چادر نماز شخصی (مخصوص بانوان) و مواد خوراکی و آشامیدنی خود را همراه بیاورند.
o از تماس با یکدیگر از جمله دست دادن و روبوسی و.... اجتناب شود
o بوسیدن و لمس نمودن بقاع متبرکه ممنوع می باشد
o استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه، سرفه کردن (درصورت نبودن دستمال از آرنج خمیده استفاده گردد)
o از دست زدن به ماسک استفاده شده بدون دستکش خودداری شود. (ماسک استفاده شده را در جیب و کیف خود قرار ندهید، ماسک را در نایلون گذاشته و در سطل زباله درب دار بیاندازید)
o دست ها با چشم، بینی و دهان تماس پیدا نکنند.
· خدام و مامورین برگزاری مراسم:
o خدام و سایر عوامل اجرایی عزیز که سالمند یا دارای بیماران زمینه ای هستند در مراسم حضور نداشته باشند
o استفاده از ماسک و دستکش برای همه افراد برگزار کننده و حاضرین در مراسم الزامی می باشد.
o رعایت فاصله دو متری با شرکت کنندگان الزامی است.
o با اطلاع رسانی تلاش شود از ازدحام جمعیت در صحن ها جلوگیری شود.
o همه خدام موظف هستند در بدو ورود به محل فرم خوداظهاری را مبنی بر عدم وجود علائم تنفسی و یا وجود تماس نزدیک با بیمار کرونایی را تکمیل نمایند
o بوسیدن و لمس نمودن بقاع متبرکه ممنوع می باشد.
o نیروهای خدماتی در هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک، چکمه و دستکش استفاده نمایند
· قبل از برگزاری مراسم :
o محل مناسب و دارای شرایط بهداشتی لازم انتخاب گردد.
o نطافت و شستشوی محل انجام گیرد.
o گندزدای محل با رعابت کامل حوانب بهداشتی و ایمنی و توصیه های ارائه شده انجام گردد.
o صابون مایع ،پارچه تنطیف و مواد گندزدا دارای مشخصات بهداشتی کامل تامین گردد.
o شرح وظایف افراد و آموزش آنها ترجیحا با کمک کارشناسان بهداشت مشخص گردد.
· حین برگزاری مراسم:
o از تجمع افراد جلوگیری شود
o با ناظرین بهداشتی همکاری لازم صورت گیرد
o مراسم دقیقا در ساعت مقرر و بصورت کوتاه برگزارگردد.
o نظارت دقیق بر رعایت فاصله 1 تا 1.5 متر بین افراد صورت گیرد.
o از توزیع هرگونه پذیرائی و نذورات به هر شکل ممکن خودداری گردد.
· بعد از برگزاری مراسم:
o از تجمع در خروجیها جلوگیری گردد.
o نظافت و گندزدائی کامل محل جمع آوری پسماند صورت گیرد.
· آموزش و اطلاع رسانی :
o اطلاع رسانی از سوی تمامی رسانه ها و صدا و سیما ، هیئت امناء مساجد و بسیج محل و مبنی بر عدم حضور بیماران خاص و بیماریهای زمینه ای با ریسک بالا مانند بیماران قلبی دیابتی تنفسی سرطانی پیوند اعضا و سایر بیماران که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند بعمل آید
o آموزش به صورت مجازی (از طریق شبکه های مجازی، وبسایتها و ... انجام شود
o پوسترهای آموزشی نصب گردد.
o درصورت امکان، پیامک های آموزشی به گوشیهای همراه و یا گروه های مجازی ارسال گردد.
o در صورتی که آموزش از مسیرهای مجازی امکانپذیر نبود از طریق چهره به چهره با رعایت فاصله حداقل یک متر و استفاده از ماسک توسط دو طرف بلامانع است
o از صفحات نمایشی و تلویزیون شهری استفاده گردد.
o پیامهای بهداشتی به صورت مکرر توسط مجری برنامه قرائت گردد
· نظارت:
o هیئت امناء، روحانی مساجد و بسیج مسئول نظارت و حسن اجرای برنامه در مساجد می باشند.
o مرکز امور مساجد هماهنگی لازم را با مساجد در جهت اجرای راهنماهای بهداشتی و مفاد این نامه را داشته باشند.
o از عزیزان بسیج و نیروهای داره اوقاف اداره ارشاد و سازمان تبلیغات برای نطارت بر رعایت دستور العمل های بهداشتی استفاده شود
· ایمنی و امنیت مراسم :
o رعایت نکات مهم ایمنی و پیشگیری از برق گرفتگی و آتش سوزی در هنگام گندزدایی انجام گیرد
o سیم کشی و برق محل مورد بررسی قرار گیرد
o امنیت محل توسط نیروهای ناجا ،بسیج و سپاه تامین گردد
o از ایجاد داربست در محل خودداری گردد و در صورت نیاز ایمنی و استحکام انها بررسی شود
o فضای لازم برای تردد و ورود و خروج افراد دیده شود
o روشنایی مناسب محل تامین گردد
· جمع اوری و دفع بهداشتی پسماند :
o سطل زباله، باید از وسایلی که برای مکانهای دیگر استفاده میشود، مجزا باشد.
o دفع پسماندها باید به شیوه بهداشتی در سطلهای دردار پدالی صورت پذیرد
o و کلیه نیروهای خدماتی درخصوص جمع آوری و دفع پسماند با رعایت تمامی ملاحظات بهداشتی (جمع آوری پسماند در کیسه های پلاستیکی محکم بدون درز و نشت) در آخر هر شیفت را در دستور کار قرار دهند
o از فشردن کیسه های زباله جدا خود داری شود
o از بازیافت پسماندها خود داری شود
· ضدعفونی و گندززدائی :
o سطل زباله، دستمالها، تی، وسائل نظافت و گندزدایی سرویسهای بهداشتی باید از وسایلی که برای مکانهای دیگر استفاده میشود، مجزا باشد.
o وسایل نظافت پس از هر بار استفاده گندزدایی شود.
o "تیهایی" که برای نظافت کف صحن ها و راهروها استفاده میشود باید دارای چند "سر" اضافی باشند.
o نظافت از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسد. (تی را به صورت مارپیچ حرکت دهید
o گندزدایی را قبل و بعد از پایان مراسم انجام گردد
o در طول مراسم دستگیره ها شیرها و نرده ها به صور ت مستمرانجام گیرد
o در سرویسهای بهداشتی باید تهویه به شکل مناسب صورت پذیرد
o سرویسهای بهداشتی (حمام و توالت) باید به صورت مجزا گندزدایی شوند
o گندزدایی تمامی سطوح در معرض تماس زائران از جمله کف، دیوار، درها ، دستگیره درها، میز و صندلی، روشویی و وضوخانه ها؛ نرده ها، فرش ها، پردههای مبادی ورودی به حرم، کمد، قفسه ها، کف پوشها، کلید و پریزها، وسایل عمومی و نظایر آن با کمک مواد شوینده و دستمال تمیز و خشک انجام گردد سپس توسط مواد گندزدای مناسب گندزدایی گردد.
o گندزدایی سطوح در معرض تماس زائران به صورت متناوب انجام شود.
o کابین آسانسور باید مجهز به دستگاه تهویه بوده و فضای داخل کابین به صورت منظم، گندزدایی شود. (در صورت وجود)
o هرگز آب ژاول با محلول های آمونیاک و مواد شوینده ترکیب نگردد.
o هرگز برای عملیات گندزدایی از آب ژاول رقیق نشده با آب استفاده نگردد
o محلول 1به 99 فسمت وایتکس به آب برای گندزدای پیشنهاد و توصیه می شود و باید بصورت روزانه تهیه و استفاده شود
o در هنگام گند زدایی احتیاطات لازم برای خطر برق گرفتگی و حریق مورد توجه قرار گیرد
التماس دعا
<![if gte mso 9]> <![endif]><![if gte mso 9]> Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA <![endif]><![if gte mso 9]> <![endif]><![if gte mso 10]> <! /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-bidi-language:FA;} > <![endif]>