• 1392/03/04 - 07:18
  • 144
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
10-4 خرداد ماه هفته بدون دخانیات

هفته بدون دخانیات

چهارم تا دهم خرداد ماه هرسال به عنوان هفته بدون دخانیات نامگذاری شده و روز دهم خرداد روز جهانی بدون دخانیات نام گرفته است که از سوی سازمان جهانی بهداشت با توجه به مسایل روز مرتبط با این معضل بزرگ اجتماعی، هر سال شعاری در نظر گرفته می شود که امسال نیز شعار «تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع» اعلام شده است.

کنوانسیون جهانی کنترل دخانیات FCTC

آیین نامه قانون جامع کنترل دخانیات

چرا دخانیات؟؟

بروشور سرطان های مرتبط با مصرف دخانیات

 

روز جهانی بدون دخانیات

تبلیغات، ترویج و حمایت دخانیات از ممنوع

هر سال، در 31 مه، برابر با 10 خرداد، سازمان جهانی بهداشت و سایر شرکا در همه جای دنیا روز جهانی بدون دخانیات را با تاکید بر خطرات بهداشتی در ارتباط با مصرف دخانیات و دفاع از سیاست های موثر برای کاهش مصرف دخانیات مورد توجه قرار می دهند. استفاده از دخانیات قابل پیشگیری ترین علت مرگ و میر در جهان است و در حال حاضر مسئول مرگ یک در 10 فرد بزرگسال در سراسر جهان می باشد. شعار روز جهانی بدون دخانیات در سال 2013: ممنوعیت تبلیغات، ترویج و حمایت دخانیات می باشد.

ممنوعیت فراگیر تبلیغات، ترویج و حمایت از دخانیات در چارچوب کنوانسیون کنترل دخانیات ظرف پنج سال پس از ورود به این معاهده برای همه اعضاء ضروری است. شواهد نشان می دهد که ممنوعیت فراگیر تبلیغات دخانیات منجر به کاهش تعداد افرادی که مصرف دخانیات را آغاز کرده و یا ادامه می دهند، می گردد. آمارها نشان می دهد که ممنوعیت تبلیغات و حمایت از دخانیات یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای کاهش تقاضای دخانیات و در نتیجه جلوگیری از قرارگرفتن آن در سبد خرید مردم است.

اهداف:

 اپیدمی جهانی دخانیات هر سال جان نزدیک به شش میلیون نفر را می گیرد، که در این میان بیش از 600 هزار غیر سیگاری به علت قرار گرفتن در معرض دود سیگار دیگران(دود دست دوم) جان خود را از دست می دهند. در صورتی که اقدامی صورت نگیرد، بیش از هشت میلیون نفر در هر سال تا سال 2030 به این علت جان خود را از دست خواهند داد. بیش از 80 درصد از این مرگ و میر قابل پیشگیری، در میان افرادی است که در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند. هدف نهایی از روز جهانی بدون دخانیات کمک به حفاظت از نسل های حاضر و آینده، نه تنها از عواقب مخرب بهداشتی است، بلکه حفاظت در برابر بلایای اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود آن می باشد. اهداف خاص از بسیج همگانی سال 2013 عبارتند از:

• ترغیب کشورها برای اجرای کامل ماده 13 قانون جامع کنترل دخانیات و دستورالعمل های مربوط به آن برای ممنوعیت تبلیغات، ترویج و حمایت از دخانیات به طوری که تعداد کمتری از مردم مصرف دخانیات را آغاز کرده و ادامه دهند.

• به پیش بردن تلاش های محلی، ملی و بین المللی برای مقابله با اقدامات صنایع دخانی درجهت تضعیف کنترل دخانیات، به ویژه تلاش های آنها برای متوقف کردن ممنوعیت فراگیر تبلیغات، ترویج و حمایت از دخانیات

منبع:http://www.who.int/campaigns/no-tobacco-day/2013/event/en/index.html

ترجمه: محمد  علی گل - کارشناس مسئول آموزش بهداشت

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 4914
کلمات کلیدی