• 1396/12/08 - 11:47
  • 76
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

نیازسنجی سلامت، یک نیاز اساسی در حوزه بهداشت

بررسی و شناخت نیازها، مهمترین و اولین گام در برنامه ریزی در همه سازمانها است که با افزایش انطباق... فایلهای مورد نیاز در نیازسنجی سلامت

 

بررسی و شناخت نیازها، مهمترین و اولین گام در برنامه ریزی در همه سازمانها است که با افزایش انطباق برنامه ها با نیازهای جامعه، موجب افزایش کارایی و اثر بخشی آنها می گردد. نيازسنجي به عنوان يكي از مولفه هاي مهم در بسياري از حوزه ها كه با برنامه ريزي سر وكار دارند از دير باز مورد توجه بوده است. برنامه ريزان هر سيستمي ناگزيرند براي تدوين برنامه و طرح هاي خويش ، دلايل قانع كننده اي داشته باشند. بنابراين كليه تصميمات در خصوص تعیین اهداف ، محتواي برنامه ها و استفاده از ساير منابع و امكانات محدود، تابعي از مطالعات نيازسنجي است .

بررسي ها نشان مي دهد كه نيازسنجي در ارتباط با خدمات اجتماعي و بهداشت از جايگاه ويژه اي برخوردار است. زيرا در اين حوزه ها، نياز به عنوان يك اصل زيربنايي كه روشنگر نوع خدمات مورد نظر و جمعيتي كه بايد آن خدمات را دريافت كنند، مورد پذيرش است. با تشخيص نيازها قبل از انتخاب هر نوع     راه حل، مي توا ن بر ميزان كارايي و اثربخشي برنامه ها در سيستم بهداشت و درمان افزود.

نیاز مفهومی چند بعدی است که درک کامل آن مستلزم جامع نگری است. با این حال کامل ترین تعریف ارائه شده در مورد نیاز، تحلیل شکاف یا فاصله وضعیت موجود با وضعیت مطلوب و یا آنچه هست با آنچه باید باشد، است. وجه تمایر نیاز با نیاز سنجی، اولویت بندی کردن نیازها پس از استخراج آنها در نیاز سنجی است. لذا نیازسنجی فرایندی نظام دار برای شناسائی فاصله بین وضع موجود با وضع مطلوب یا آنچه باید باشد با آنچه هست و نهایتا تعیین اولویت ها برای اقدام و اجراست.

 

اطلاعات و فایلهای مورد نیاز جهت اجرای نیازسنجی : جهت دریافت روی آن کلیک فرمایید.

شیوه نامه اجرایی نیازسنجی سلامت 

مبانی نیازسنجی سلامت

برنامه عملیاتی نیازسنجی سلامت

فنون جلب مشارکت 

برقراری ارتباط فردی 

مهارتهای ترغیب سازی

پایش و ارزشیابی 

مجموعه نرم افزارهای مورد نیاز جهت ورود اطلاعات نیازسنجی


 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 28953
کلمات کلیدی