• 1395/05/10 - 12:47
  • 72
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

هفته ترویج تغذیه با شیر مادر گرامی باد . 1000روز طلایی، مهر مادر، شیر مادر

نقطه شروع طلايي براي سالم زيستن 1000 روز اول زندگي يعني از شروع بارداري تا پايان 2 سالگي ( 270 روز بارداري و 730 روز اول عمر ) است. دوره اي كه كودكان بيش ترين تاثير پذيري را از محرك هاي محيط اطراف خود دارند كه آن ها را در بزرگسالي در معرض بيماري هاي مربوط به چاقي مفرط، ديابت يا فشارخون بالا قرار مي دهد.


هفته ترویج تغذیه با شیر مادر ( 16-10 مردادماه )  گرامی باد

تغذیه با شیر مادر کلید توسعه پایدار

1000روز طلایی، مهر مادر، شیر مادر

 فرصتی بی بازگشت، پنجره ای رو به آینده ای روشن

 

نقطه شروع طلايي براي سالم زيستن 1000 روز اول زندگي يعني از شروع بارداري تا پايان 2 سالگي ( 270 روز بارداري و 730 روز اول عمر ) است. دوره اي كه كودكان بيش ترين تاثير پذيري را از محرك هاي محيط اطراف خود دارند كه آن ها را در بزرگسالي در معرض بيماري هاي مربوط به چاقي مفرط، ديابت يا فشارخون بالا قرار مي دهد. تغذيه در 1000 روز اول سرنوشت ساز است كه به طور مستقيم روي سلامتي در بزرگسالي و پيري تاثير خواهد گذاشت و براي پيشگيري ازمشكلات آينده ضروري است. امروزه مشخص شده است مرگ و مير ناشي از بيماري عروق كرونري در سن بزرگسالي با وزن نوزاد متولد شده و تغذيه او در دو سال اول ارتباط دارد و اين امر نشانگر اهميت تغذيه سالم مادر و مراقبت هاي دوران بارداري و شيردهي و حتي قبل از بارداري است. به عقيده محققان در اين دوره حياتي،محيط زيست در معناي تغذيه اي، اكولوژيكي، رواني عاطفي، اجتماعي اقتصادي رد پاي خود را روي ژن ها بر جا مي گذارد. بر اساس منابع علمي جهان خانواده ها بايد روي كودكي فرزندانشان سرمايه گذاري كنند و بدانند كه بيشترين تاثيرات در روند رشد يك فرد در كودكي او تعيين مي شود.

چند نكته ضروري در حوزه رشد حائز اهميت است از جمله: تكامل در دوران كودكي، كه اين تكامل هم به كودك و هم به مادر باز مي گردد. تكامل دوران كودكي دررشد يك كودك تاثير بسيار زيادي دارد. با اهتمام ويژه به اين دوران يعني از دوره لقاح تا پايان دو سالگي كه 1000 روز طلايي نام دارد، مي توان خيلي از مسائلي كه در آينده كودك را درگير مي كند، از بين برداشت. 60 % رشد مغز تا پايان يك سالگي و 70 % آن تا دو سالگي انجام مي شود و به ترتيب 80 % رشد مغز تا سن سه سالگي و 98 تا 100 درصد رشد مغز تا پايان هشت سالگي مي باشد و اين نشان دهنده اهميت دوران طلايي است.

دانشمندان، متخصصين اقتصاد و بهداشت توافق دارند كه ارتقا تغذيه در طول 1000 روز طلايي عمر يكي از بهترين سرمايه گذاري هايي است كه مي توان انجام داد. در واقع هر دلار هزينه شده جهت ارتقا تغذيه طي 1000 روز طلايي منجر به برگشت 48 دلار در بهبود سلامت و بهره وري و قابليت توليد بيشتر مي شود. به عبارتي ديگر 1000 روز طلايي منجر به برگشت 48 دلار در بهبود سلامت و بهره وري و قابليت توليد بيشتر مي شود و روزنه بي نظير فرصت ها براي ساخت آينده سالم تر و شكوفايي بيشتر آينده است.

 

متاسفانه ميزان سرمايه گذاري در هزار روز طلايي نسبت به نوجواني و خردسالي كمتر است و مورد غفلت واقع مي شود. انتخاب اين شعار در هفته جهاني شير مادر،ان شاالله نقطه شروع بسيج همگاني براي افزايش آگاهي ها، ارتقا كيفيت مراقبت هاي مادر و وكودك در اين دوره و سرمايه گذاري در اين خصوص خواهد بود.

بسته آموزشی هفته ترویج تغذیه با شیر مادر

 

مسابقه پیامکی هفته ترویج تغذیه با شیر مادر 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 24508
کلمات کلیدی