مواد مغذی برای تقویت حافظه کودکان

محققان آمریکایی به این نتیجه دست یافتند که مصرف مواد غذایی ذیل می تواند باعث افزایش هوش کودکان شود.

غذاهای خوشمزه و مغذی نه تنها سیستم ایمنی بدن کودکان را تقویت و به حفظ سلامتی آنها کمک می‌کنند، بلکه به عنوان سوخت برای مغز عمل کرده و در عملکرد موفقیت آمیز تحصیلی تاثیرگذار هستند. مواد مغذی مانند ویتامین B6، اسیدهای چرب امگا-3 و اسید فولیک برای سلامت شناختی ضروری هستند.

بی تردید، مواد غذایی بسیاری وجود دارند که سرشار از این مواد بوده و فرزند شما نیز از خوردن آنها لذت می‌برد از میوه‌ها گرفته تا سبزیجات. برخی از بهترین مواد غذایی برای تقویت مغز و افزایش آمادگی کودکان برای بازگشت به مدرسه شامل را معرفی می‌کنیم.

اولین ماده غذایی ماهی سالمون – ماهی آزاد – است. این ماهی منبع غنی از پروتئین و اسیدهای چرب چون امگا ۳ است. این مواد می‌توانند سیستم عصبی را تقویت کنند. ماهی آزاد ماهی آزاد سرشار از اسیدهای چرب امگا-3 بوده که وجود آنها در رژیم غذایی کودکان بسیار مهم است. نوع امگا-3 موجود در ماهی آزاد و دیگر ماهی‌های چرب “DHA” نام دارد. بدن انسان قادر به تولید آن نبوده و باید این اسید چرب را از غذاهای مصرفی خود تامین کنیم. اسید چرب DHA نقشی کلیدی در رشد مغز و سیستم عصبی نوزاد هنگام رشد در رحم ایفا می‌کند. برای کودکان بزرگتر نیز در زمینه بهبود علائم افسردگی و آسم موثر است.

دومین ماده غذایی سیب زمینی شیرین است. بهتر آن است که ابتدا سیب‌زمینی را به ورقه‌های نازک بریده و با دارچین آن را دودی کنید. این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین آ است و می‌تواند با فعال کردن عصب‌ها، قدرت تفکر را بالا ببرد.

تخم مرغ سومین ماده غذایی است. بهتر است روز را با تهیه املت خوشمزه با تخم‌مرغ‌های تازه آغاز کنید. چولاین که نوعی ویتامین حلال در آب بوده و جزو گروه ویتامین‌های ب است باعث گسترش فعالیت مغزی و حافظه می‌شود، هستند و برای کودکان بسیار مفید است.

توت فرنگی و قره قاط نیز جزو چهارمین مواد غذایی مفید و مغذی برای کودکان هستند. می‌توانید با مخلوط کردن این میوه‌ها با ماست، یک دسر خوشمزه برای کودکان تهیه کنید. این میوه‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که ادراک، حافظه و ارتباط ذهنی را در کودک تقویت کرده و باعث رشد فکری و قدرت تمرکز می‌شود.
پنجمین ماده مغذی برای کودکان حبوبات است. حبوباتی چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه و سایر حبوبات منبع غنی از اسیدهای چرب امگا
۳ هستند که باعث خون‌سازی در رگ‌ها و تقویت سلول‌های عصبی می‌شوند. می‌توانید از این حبوبات در سالاد، سوپ و یا آش‌های مختلف استفاده کنید.

ششمن مواد غذایی غلات کامل میباشند. غلات کامل سرشار از فیبر بوده و گوارش آنها به آرامی صورت می‌گیرد. در نتیجه، غلات کامل به حفظ سطح قند خون کمک می‌کنند. این مساله به‌ویژه برای کودکان که طی مدت زمان پیش از صرف ناهار تلاش می‌کنند تمرکز خود را در مدرسه حفظ کنند، مهم است. از غلات کامل می‌توان به جو دوسر، برنج قهوه‌ای، کینوا (Quinoa) و ذرت بو داده اشاره کرد.

 

 

فایل ها