• 1401/08/21 - 14:17
  • 381
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

پیشگیری از ابتلا به شپش سر

برای پیشگیری از ابتلا به شپش اولین و مهم ترین نکته درمان سریع افراد آلوده می باشد؛ فرد آلوده می تواند روزانه چنیدن نفر را مبتلا نماید و لازم است تمامی افراد آلوده بلافاصله نسبت به درمان که معمولا با یک وعده استفاده از مواد ضدشپش مانند شامپو و لوسیون اتفاق می افتد اقدام نمایند

 

نوعی حشره است که انگل خارجی و خونخوار می باشد. محل زندگی شپش سر برروی پوست سر و گاهی لابه لای موها می باشد؛ شپش در بین همه اقشار جامعه صرف نظر از محل زندگی، اقتصاد و تحصیلات خانواده و همچنین در تمامی سن در زن و مرد دیده شده است. ابتلا به شپش مستقیما با فرهنگ بهداشتی خانوار مرتبط است ولی در همه گیری ها افراد با بهداشت نسبتا خوب نیز مبتلا شده اند.  بیشترین آلودگی به شپش سر در دختران سن ابتدایی گزارش شده است. طول عمر شپش معمولا یک ماه است، ماده تخم های خود را در قاعده موها می چسباند و معمولا طی یک هفته باز می شود.

در صورت خارش مداوم سر و گردن لازم است به آلودگی به شپش شک کرد و لازم است نسبت به معاینه سر اقدام گردد؛  مشاهده تخم شپش و یا خود شپش نشان از آلودگی به شپش است. بسیاری از افراد شوره و تخم شپش اشتباه می گیرند که لازم است افراد با مهارت شناسایی بالا تشخیص نهایی را اعلام کنند.

آلودگی به شپش از طریق تماس با موی سر افراد آلوده، تماس با وسایل و اشیاء افراد آلوده مانند روسری، کلاه، چادر، شال، مقنعه، تل، شانه، سنجاق، برس، یقه لباس و ... منتقل می شود.

برای پیشگیری از ابتلا به شپش اولین و مهم ترین نکته درمان سریع افراد آلوده می باشد؛ فرد آلوده می تواند روزانه چنیدن نفر را مبتلا نماید و لازم است تمامی افراد آلوده بلافاصله نسبت به درمان که معمولا با یک وعده استفاده از مواد ضدشپش مانند شامپو و لوسیون اتفاق می افتد اقدام نمایند. رعایت نکات بهداشت در حفظ پاکیزگی موها از جمله شانه زدن روزانه موها، کوتاه نمودن موها به خصوص در کودکان و سالمندان، استحمام مرتب موها حداقل هفته ای یکبار، استفاده از وسایل شخصی و درصورت ضرورت استفاده از وسایل دیگران لازم است قبل از استفاده، نسبت به شستشو و اتوکشی آن اقدام نمود. شستشوی مرتب و صحیح البسه از جمله روسری، چادر، ملحفه، روبالشتی و ... تاثیر بسزایی در پیشگیری از آلودگی به شپش دارد. همراه بردن وسایل شخصی از جمله حوله، شانه و ... هنگام مراجعه به آرایشگاه و همچنین شستشوی سر پس از بازگشت از آرایشگاه ها، قرار دادن البسه همچون چادر و ... در کیسه یا پلاستیک در مدرسه و سایر مکان های عمومی، همراه بردن دو ملحفه  برای زیر و رو در زمان اسکان در اماکن عمومی از قبیل هتل، مسافرخانه، حسینیه و ... از جمله رعایت نکات بهداشتی پیشگیری از ابتلا به شپش می باشد.

درحال حاضر

موجود درارای حساسیت لازم و عامل از بین برنده شپش می باشند مشروط بر آنکه نگهداری آنها در شرایط مناسب و دور از آفتاب و گرما و ... باشد و نیازی به هزینه های کلان و یا پناه بردن به روش های غیر علمی نیست

  • گروه خبری : مقالات آموزشی
  • کد خبر : 55105

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید