• 1396/04/10 - 11:55
  • 53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

مقالات هفته بدون دخانیات

هر ساله حدود 7 میلیون نفر در جهان در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و با توجه به پیش بینی های افزایش جمعیت تا سال 2030 این میزان به 8 میلیون مرگ در سال افزایش خواهد یافت.

جهت دریافت مقالات ذیل روی آن کلیک فرمایید.

حقایقی در مورد قلیان

دخانیات و توسعه پایدار

کنترل دخانیات و اهداف توسعه

وضعیت و عوارض مصرف دخانیات


هر ساله حدود 7   میلیون نفر در جهان در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند و با توجه به پیش بینی های افزایش جمعیت  تا سال 2030 این میزان به 8 میلیون مرگ در سال افزایش خواهد یافت.
بدون در نظر گرفتن سن، جنس نژاد ، عوامل فرهنگی و آموزشی مصرف دخانیات تهدیدی برای هر انسان محسوب شده و رنج و بیماری، مرگ و فقر را برای فرد و خانواده به ارمغان اورده و اقتصاد ملی را هدف قرار می دهد.
مصرف دخانیات از طریق افزایش بار بیماریها، هزینه مراقبت های بهداشتی و کاهش بهره وری باعث افزایش هزینه های اقتصادی در سطح ملی می شود
در خانواده های فقیر این موضوع شدید تر تظاهر مینماید به شکلی که  هزینه مصرف دخانیات از هزینه های تامین مواد غذایی، آموزش و پرورش و خدمات بهداشتی بیشتر است.
حدود 80 درصد از مرگ و میر های زود رس ناشی از مصرف دخانیات در کشورهای کم درآمد و یا درآمد متوسط و با ایجاد مشکلات و موانعی برای تحقق اهداف توسعه رخ میدهد
در صنعت کشت توتون و تنباکو نیاز به مقادیر قابل توجهی از سموم، آفت کش ها و کودهای شیمیایی است که این سموم می تواند مستقیما بر روی تخریب محیط زیست و آلودگی منابع آب و خاک تاثیر گذار باشد. هرساله کشت توتون و تنباکو در 3/4 میلیون هکتار زمین در سراسر دنیا تخریب 2 تا 4 درصد از سطح جنگل ها و در نتیجه جنگل زدایی می شود.
علاوه بر این تولید محصولات دخانی منجربه تولید بیش از 2 میلیون تن زباله در سطح جهان می شود.
معاهده بین المللی کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت (FCTC ) راهنمایی است برای مبارزه جهانی علیه اپیدمی دخانیات.
با امضا معاهده بین المللی کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت، توسط 180 کشور عضو( 179 کشور و اتحادیه اروپا) بیش از نیمی از کشورهای جهان به نمایندگی از 40 درصد از جمعیت جهان به  این معاهده پیوسته اند. و می توان گفت این معاهده به اصلی ترین ومقرون به صرفه ترین اقدامات در جهت کنترل دخانیات در بالاترین سطح تبدیل شده است.
تعداد زیادی از کشورهای جهان در حال ایجاد یک  مانع و دیوار دفاعی  با هدف کاهش دخالت های صنایع دخانی در سیاست های دولت در جهت کنترل دخانیات هستند.
افزایش یک دلاری مالیات سیگار در سطح جهان علاوه بر کاهش تقاضا برای محصولات دخانی، می تواند باعث ایجاد درآمد 190 میلیارد دلار برای کشورهای جهان به منظور ایجاد توسعه شود. 

  • گروه خبری : مقالات آموزشی
  • کد خبر : 27127
کلمات کلیدی