• 1397/12/21 - 10:35
  • 65
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

قوانينی که رعايت آنها احتمال وقوع حادثه را کاهش مي دهد

با رعایت چند قانون ساده می توان از وقوع بسیاری از حوادث دلخراش و فاجعه آمیز به راحتی پیشگیری کرد.

 

قوانينی که رعايت آنها احتمال وقوع حادثه را کاهش مي دهد

·         يک تصادف رانندگي مي تواند عواقب تلخ و سنگيني در پي داشته باشد.

·         براي رانندگي ايمن تنها داشتن مهارت هاي ابتدايي رانندگي و کنترل خودرو کافي نيست و لازم است با قوانين و اصول ايمني نيز آشنا بود.

·         در متن ذيل چند نمونه از اين قوانين که رعايت آن احتمال وقوع حادثه را کاهش مي دهد ارايه مي شود:

·         رعايت فاصله ايمن با اتومبيل جلوئي :

·         اگر راننده خودروي جلويي ناگهان ترمز کند و شما فاصله ايمن را از خودروي جلويي رعايت نکرده باشيد؛ احتمال برخورد و تصادف بيشتر مي شود. هر راننده اي بايد قانون سه ثانيه را بداند و رعايت کند.

·         وقتي خودروي جلويي تان از کنار يک جسم ثابت مانند درخت يا تير چراغ برق عبور کرد به آرامي اعداد هزار و يک، هزار و دو و هزار و سه را بشماريد؛ اگر قبل از اتمام شمارش شما هم به آن جسم رسيديد؛ يعني فاصله مناسب با آن نداريد. به خاطر داشته باشيد در آب و هواي نامساعد و جاده هاي لغزنده بايد فاصله را دو برابر کرد و تا شش ثانيه شمرد.

·          استفاده از چراغ راهنماي اتومبيل:

·         آگاه نکردن ساير رانندگان از تصميمات رانندگي تان خيلي خطرناك است. راننده هاي ديگر نمي توانند حدس بزنند شما قصد گردش به راست داريد يا مي خواهيد تغيير مسير بدهيد. استفاده از چراغ هاي راهنماي وسيله نقليه براي ايمني خودتان، سرنشينان، ساير رانندگان، موتورسواران، دوچرخه سواران و عابران پياده الزامي است.

·         مانع نشدن از رواني ترافيک:

·         رانندگي با سرعت بسيار کم گاهي مي تواند خطرناك تر از رانندگي با سرعتي کمي بيش از حد مجاز باشد. در مواقعي که ترافيک سنگين است و خودروهاي ديگر در حال عبور هستند، تغيير مسير مداوم و مانع از عبور ساير خودروها شدن موجب اتلاف وقت بيشتر مي شود؛ در حالي که حرکت منظم و پشت سرهم خودروها باعث رواني ترافيک مي شود.

·         سعي کنيد در جريان ترافيک رانندگي کنيد و اگر خودروي پشت سر شما قصد دارد سريع تر حرکت کند؛ به او اجازه عبور بدهيد. ممکن است او مشکلي داشته باشد که شما از آن بي اطلاع ايد. در هر حال سعي کنيد با سرعت مجاز ومقرره حرکت کنيد.

·         رعايت سرعت ايمن ومطمئن:

·         سرعت به خودي خود کشنده نيست، مشکل سرعت نامناسب است. براي مثال اگر باران يا برف سنگيني در مسيري که رانندگي با سرعت 65 کيلومتر در ساعت مجاز است ببارد و ديد راننده و توانايي توقف خودرو کاهش پيدا کند؛ رانندگي با اين سرعت احتمال تصادف را افزايش مي دهد.

·          

·         وقتي در جاده اي ناآشنا مثلا” جاده هاي بين شهري با پيچ و خم هاي زياد رانندگي مي کنيد؛ نمي توانيد با همان سرعتي که براي بومي ها ايمن است؛ رانندگي کنيد و بهتر است سرعت را با شرايط راحتي خودتان، شرايط جاده واتومبيل تنظيم کنيد.

·          استفاده از آينه ها:

·         لزوم ترمز کردن يا تغيير مسير را پيش بيني کنيد. هميشه محيط رانندگي را زير نظر داشته باشيد و مراقب حرکت ساير راننده ها و عابران پياده باشيد. در اين حالت احتمال اينکه لازم باشد ناگهان ترمز کنيد يا از مسير منحرف شويد؛ کم مي شود. يک راننده خوب هميشه از موقعيت ها آگاهي دارد و با استفاده از آينه ها مي داند در اطراف و پشت سرش چه مي گذرد و چگونه با خطر مقابله کند.

·          رعايت حدود و امکانات وسيله نقليه :

·         قابليت ها و محدوديت هاي فني خودروي تان را در مواجهه با خطر و يا در موارد عادي بدانيد و آگاه باشيد خودروهاي قديمي قابليت هاي خودروهاي جديد را ندارند؛ زيرا هم به علت کارکرد مستمر مستهلک شدند و هم براثر پيشرفت فن آوری از امکانات فني کمتري برخور دار هستند.

·         بنابراين بيش از توان خودروي تان سرعت نگيريد و هميشه طوري رانندگي کنيد که بتوانيد در موقع لزوم و به موقع ترمز و خودروي خود را متوقف کنيد. همچنين خودرو بايد به طور منظم عيب يابي شده و از نظر فني بازديد شده و سالم باشد.

·          افزايش اطلاعات:

·         اگر مي خواهيد راننده بهتري باشيد و ياد بگيريد چه طور مي توان موقعيت هاي پرخطر را مديريت کرد؛ لازم است درباره خودرو و تصميم گيري در شرايط پرخطر بيشتر اطلاعات کسب کنيد. در دوره هاي آموزشي شرکت کنيد و با بيشتر کردن اطلاعات و مهارتتان، ايمني پشت فرمان را افزايش دهيد.

·          بستن کمربند ايمني :

·         کمربند ايمني را ببنديد و از ساير سرنشينان هم بخواهيد از کمربند ايمني استفاده کنند. بستن کمربند ايمني احتمال جراحات سنگين و مرگبار را هنگام حادثه کاهش مي دهد.

·         توجه داشتن به جلو:

·         دقت داشته باشيد يکي از اصول لازم در امر رانندگي توجه داشتن کافي به جلو و جوانب است و راننده نباید به هنگام رانندگي دخانيات استعمال کند و يا خوراکي و يا آشاميدني ميل کند. استفاده از هرگونه وسايل و تجهيزات مانند تلفن همراه که باعث انحراف ذهن و رفتار راننده مي شود؛ ممنوع است.

·          رعايت نمودن حق تقدم :

·         توجه داشته باشيد رعايت مقررات مربوط به حق تقدم عبور براي همه اجباري است و يکي از دلايل تصادف خصوصا” در معابر درون شهري عدم رعايت تقدم عبور ساير وسايل نقليه است.

 

 

  • گروه خبری : مقالات آموزشی,اخبار طرح تحول
  • کد خبر : 31866
کلمات کلیدی