• 1401/07/06 - 09:13
  • 130
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

روز جهانی سالمند با شعار تاب آوری زنان سالمند

شورای جهانی سالمندی از سال ۱۹۸۲ در سازمان ملل شروع به کار کرد و و در همان سال طرحی را برای تعیین روز جهانی سالمندان تا سال ۱۹۹۰ پیشنهاد کرد. با تصمیم این شورا روز اول اکتبر هر سال را روز جهانی سالمندان نامیدند.

به همین مناسبت هر ساله هفته‌ای به عنوان هفته ملی سالمند در ایران گرامی داشته می‌شود و در این هفته با برگزاری برنامه‌های متنوع به بررسی مشکلات این قشر مهم جامعه می پردازند و برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شود. 

هفته سالمندان امسال از ۲۸ سپتامبرتا ۴ اکتبر مصادف با ۶ تا ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ با شعار تاب آوری و مشارکت زنان سالمند با هدف تکریم و حفظ عزت و کرامت سالمندان گرامی داشته می شود

تحلیل‌های جمعیتی و پیش‌بینی‌های روند جمعیت حاکی از افزایش نسبت سالمندی در ایران دارد،  همان‌طور که در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۷۰ ضرورت توجه به گروه سنی کودک و نوجوان و در سال ۱۳۸۰ نیازهای گروه سنی جوان، اولویت برنامه‌ریزی کلان کشور تشخیص داده شد، در حال حاضر نیز لازم است برای دو دهه آتی تمرکز برنامه‌ها روی سنین سالمندی باشد.

فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش‌بینی ساز وکار لازم برای بهره‌مندی از تجارب و توانمندی‌های سالمندان در عرصه‌های مناسب انجام شود.

 ارایه خدمات بهداشــتی بیش از پیش به ســالمندان کشــور ادامه دارد، اما با توجه به پررنگ بودن نقش سایر عوامل اجتماعی در سلامت سالمندان، مشارکت همه سازمان‌های همکار برای ارتقا سطح سلامت این جمعیت بسیار تاثیرگذار است.

با بهبود مراقـبت‌های بهداشتی اولیه و هـمچنین ارتقای بستر تشخیص زودرس و درمان موثرتر بیماری‌هـا شاهد کاهـش مرگ و میر و افزایش امید به زندگی در سالمندان خواهیم بود

گسترش محیط دوست‌دار سالمند به‌ویژه برای حضور و مشارکت زنان، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی به بانوان جامعه در خصوص آشنایی با پدیدۀ سالمندی جهت آمادگی ورود به این دوره و تحقق سبک زندگی سالم و فعال، ارتباط جوانی جمعیت با سالمندی جمعیت مبنی بر تکریم پیش‌کسوتان سنی در خانواده و آموزش استفاده از رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی توسط جوانان به والدین خود از مهم‌ترین راه‌کارهای ارتقاء سلامت شهروندان ارشد می‌باشد.

تصویر سازی نقش مثبت و پر برکت سالمندان به عنوان پدر و مادر بزرگ در خانواده، برنامه‌ریزی برای تحقق سالمندی سالم و تقویت چرخه عمر و امید به زندگی در این دوره با خود مراقبتی و انجام غربالگری و مداخلات زود هنگام از دیگر راه‌کارهای مهم ارتقاء سلامت شهروندان ارشد می‌باشد.

از روز پنج‌شنبه هفتم مهرماه به‌صورت هفتگی از ساعت 18 تا 18:30 دقیقه، سامانۀ آموزشی دانشگاه سومین نسل سنی در حوزه‌های مختلف (تغذیه، سلامت روان، سلامت ذهن، فعالیت بدنی و مشکلات شایع دوران سالمندی) توسط اساتید مجرب در حوزۀ سالمندی به‌صورت مجازی فعال خواهد شد که علاقمندان می‌توانند در صفحه اصلی دانشگاه به سامانه مراجعه نمایند.

روز شمار هفتۀ ملی سلامت سالمندان:

روز چهار شنبه 6/7/1401: روز رسانه، آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی

روز پنج شنبه 7/7/1401: روز آموزش و توانمندسازی

روز جمعه 8/7/1401: روز خانواده و جامعۀ دوست‌دار سالمند

روز شنبه 9/7/1401(روز جهانی سالمند): روز تاب آوری و مشارکت زنان سالمند

روز یک شنبه 10/7/1401: روز مراقبت و سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی

روز دوشنبه 11/7/1401: روز حمایت‌های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی

روز سه شنبه 12/7/1401: قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و راهبری امور سالمندان

 

 

 

تاب آوری و مشارکت زنان سالمند مسئله مهمی است که باید توجه ویژه‌ای به آن صورت گیرد. بسیاری از سازمان‌ها برای افزایش این تاب آوری برنامه‌های ویژه‌ای دارند.

تاب آوری و مشارکت زنان سالمند یک موضوع خاص برای قشر مخصوصی از جامعه است. افراد سالمند با توجه به سن و سالی که دارند بیشتر در معرض بیماری‌های روحی و روانی قرار می‌گیرند.

سال 1401 روز جهانی سالمند را با شعار تاب آوری و مشارکت زنان سالمند نام‌گذاری کرده‌اند.

اهمیت تاب آوری و مشارکت زنان سالمند

در روز جهانی سالمندان، به ارزش والای این افراد پرداخته می‌شود و فعالیت‌های فرهنگی سالم و مستمر مورد توجه قرار می‌گیرند. در حالت کلی، سال 1401 روز جهانی سالمند را با شعار تاب آوری و مشارکت زنان سالمند نام‌گذاری کرده‌اند. احتمالاً اهمیت این موضوع بسیار بالا است که خواسته شده است تا به طور تخصصی به آن پرداخته شود.

 افراد سالمند خصوصا زنان، مستعد انواع بیماری‌ها هستند. به همین خاطر باید در جهت افزایش مقاومت و تاب آوری آنها اقدامات لازم به عمل آورده شود.

یکی از مهمترین و اصولی‌ترین اقدامات توجه به تغذیه در این افراد است. فارغ از تغذیه، کاهش استرس و هیجانات مختلف نیز، به تنهایی می‌تواند تا حدود بسیار زیادی تاب آوری زنان سالمند را افزایش دهد.

همراه سالمندان باشیم

تاب آوری سالمندان زن باعث افزایش روحیه شاد در آنها خواهد شد.
به این نکته توجه داشته باشید که تاب آوری و مشارکت زنان سالمند در فعالیت‌های گروهی و جمعی باعث می‌شود تا زندگی پیش روی خود را با دید وسیع‌تری نظاره گر باشند و بدون ترس از آینده، لذت زندگی کردن سالم و درست را به خود هدیه دهند.

با توجه به مفهوم تاب آوری هر آنچه که می‌تواند فرد سالمند را در جهت بهبود یک زندگی سالم و بدون تنش همراهی کند، باعث خواهد شد که این موضوع پررنگ‌تر شود.

با همین توضیحات می‌توان به این نتیجه رسید که تاب آوری و مشارکت زنان سالمند در گرو چند چیز است. کاهش اضطراب و هیجانات روحی، تغذیه سالم و اهمیت به ورزش، مهرورزی به آنها، فعالیت‌های همگانی و توجه به سلامت عمومی. به نظر می‌رسد مواردی غیر از اینها وجود ندارد که بتوان با استفاده از آن موضوع افزایش تاب آوری را به بهترین شکل ممکن، توصیف کرد.

  • گروه خبری : اطلاعیه ها,اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 53512

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید