• 1399/09/12 - 12:04
  • 298
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه

اطلاع رسانی طرح بسیج محله محور کنترل و مدیریت بیماری کووید 19 :

- طرح کنترل بیماری کووید 19 به شیوه محله و خانواده محور به منظور کنترل این بیماری توسط مردم محل با مدیریت واحدهای ارایه خدمات سلامت محل و با مشارکت بسیج، سپاه، هلال احمر و سمن ها انجام می شود.

طرح بسیج محله محور کنترل و مدیریت بیماری کووید 19 :

<![if !supportLists]>-        <![endif]>طرح کنترل بیماری کووید 19 به شیوه محله و خانواده محور به منظور کنترل این بیماری توسط مردم محل با مدیریت واحدهای ارایه خدمات سلامت محل و با مشارکت بسیج، سپاه، هلال احمر و سمن ها انجام می شود.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>طرح محله و خانواده محور کنترل بیماری کووید 19، از طریق مشارکت مردم و هماهنگی بین بخشی در کل کشور اجرا می شود.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>هدف از اجرای طرح محله و خانواده محور کنترل بیماری کووید 19، قطع زنجیره انتقال، کاهش مرگ ناشی از بیماری کرونا و پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر است.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>برای اجرای طرح محله و خانواده محور کنترل بیماری کووید 19، سه تیم مراقبت، حمایت و نظارتی تشکیل می شود.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>تیم مراقبت با مسوولیت مراکز و پایگاههای سلامت و با مشارکت مردم، سازمانهای مردم نهاد و دانشجویان، شناسایی و مراقبیت از افراد در معرض تماس نزدیک را برعهده دارند.

<![if !supportLists]>-         <![endif]>تیم حمایت با مسوولیت سپاه پاسداران با توزیع کمک های مردمی و سازمان ها از جمعیت آسیب پذیر حمایت می کند.

<![if !supportLists]>-         <![endif]>تیم های نظارت با مسوولیت هلال احمر بازدید و نظارت بر مراکز تهیه و توزع مواد غذایی و واحدهای صنفی را برعهده دارند.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>کلیه صنوف ملزم به اجرای پروتکل های بهداشتی نظیر پوشیدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هستند.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در صورت مشاهده تخلف از دستورالعمل های بهداشتی و عدم رعایت بهداشت فردی یا محیطی توسط متصدیان، بازرسان سلامت محیط و کار، طبق مصوبات ستاد ملی در کنترل بیماری کرونا بعد از اخطار و تذکر شفاهی در صورت عدم رعایت بهداشتی مجدد، محل پلمب خواهد شد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>علاوه بر کارشناسان بهداشت محیط، گروه‌های داوطلب هلال احمر، بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط صنوف نظارت دارند.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>گروه ها و نهادهای داوطلب بسیجی، علاوه بر آموزش، گندزدایی منازل افراد مشکوک، قطعی و فوتی ناشی از ویروس کرونا را بر عهده دارند.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>هلال احمر، آموزش عمومی کسبه و اصناف، همکاری در ضدعفونی اماکن و معابر و ثبت و ارایه خدمات انجام شده را بر عهده دارد.

<![if !supportLists]>-         <![endif]>نیروهای هلال احمر با کاور سازمان جوانان و کارت شناسایی معتبر به گروه بهداشت محیط محلات کمک خواهند کرد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>گروه‌ها و نهادهای داوطلب بسیجی از طریق مرکز جامع خدمات سلامت محله به منازل خانواده‌های مشکوک، محتمل/ قطعی و فوتی برای آموزش و گندزدایی منزل مراجعه می‌کنند.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>گروه و نهادهای داوطلب بسیجی به خانواده در خصوص بهداشت فردی از جمله شستن و ضدعفونی دست و مراقبت از افراد بیمار و جمع آوری پسماند خانگی به خانواده‌ها آموزش می‌دهند.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>تیم های گندزدایی برای ضدعفونی مستمر فضاهای شهری و اماکن عمومی تشکیل می ‌شود.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>زمان اجرای عملیات گندزدایی اماکن و فضاهای عمومی توسط تیم گندزدا به مردم اطلاع‌رسانی می شود.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در زمان اجرای عملیات گندزدایی اماکن و فضاهای عمومی از حضور و تجمع مردم در آن مناطق جلوگیری می شود.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>تا زمانی که تیم گندزدا اجازه نداده ‌اند حضور افراد در مناطقی که عملیات گندزدایی انجام شده است، ممنوع است.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>ورود و حضور مراجعین و کارکنان دارای علایم بیماری به محل کار ممنوع است.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>ثبت نام و دریافت QR code  توسط کلیه متصدیان، مالکان/ مدیران/ کارفرمایان اصناف و صنایع از طریق سامانه salamat.gov.ir و قرار دادن در معرض دید مراجعان و کارکنان ضروری است.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>امکانات مربوط به شستشو و یا ضدعفونی دست در محل کار کلیه اصناف، باید وجود داشته باشد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>استفاده از کارتخوان یا روش ‌های پرداخت الکترونیکی دیگر به جای پول نقد، ضروری است.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>به منظور جلوگیری از انتشار بیماری مبتلایان و ادامه درمان بیمارانی که زود از بیمارستان ترخیص شده اند، نقاهتگاه محله راه اندازی و با حضور پزشک، پرستار و خدمات در هر شیفت، ارائه خدمت خواهد نمود.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور ارایه خدمات بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت بوده و در سامانه مرتبط ثبت می شود.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور، می توان در غربالگری و شناسایی بیماران، تشخیص بیماری و درمان زودهنگام بیماران کمک کرد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>با راه‌اندازی نقاهتگاه در محله برای اسکان بیماران زن و مرد می توان بر قرنطینه بیماران خانگی و یا در نقاهتگاه نظارت کرد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور می توان از ظرفیت ها و امکانات موجود در محله برای مقابله با کرونا و سایر بحران های احتمالی استفاده کرد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور می توان ظرفیت ارایه خدمات سلامت در کرونا و سایر اپیدمی ها را افزایش داد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور می توان کمک های خیرین و سازمان های مردم نهاد در بهبود وضعیت سلامت محله را هدایت و تقویت کرد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور می توان به اصلاح ساختار جمعیتی کمک کرد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور باعث دسترسی بهتر بیماران به خدمات مورد نیاز و افزایش  رضایتمندی می شود.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور با افزایش تعداد مراکز خدمت رسان در بیماری کووید باعث کاهش ازدحام بیماران در مراکز می شود و احتمال انتقال ویروس را کاهش خواهد داد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور باعث بهبود غربالگری، شناسایی زودهنگام بیماران و حصول نتیجه درمانی مناسب خواهد شد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور باعث بهبود ردیابی تماس بیماران و تسهیل پیگیریهای بعدی بیماران خواهد شد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور باعث بهبود شرایط وضعیت قرنطینه بیماران خواهد شد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در طرح محله محور با توجه به حضور نیروهای مردمی باعث فراگیر شدن و توسعه آموزش همگانی سلامت خواهد شد.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>سفیران سلامت داوطلب می توانند به عنوان بازوان اجرایی طرح مراکز سلامت محله محور ویژه پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کووید نقش موثری ایفا کنند.

<![if !supportLists]>-        <![endif]>در صورت تمایل به عضویت در گروه سفیران سلامت، به نزدیکترین پایگاه سلامت محل اقامت خود مراجعه نموده و با دریافت آموزشها از مراقبین سلامت، بازوان توانمند مرکز بهداشت و سفیر سلامت در خانواده و محله خود باشید.

  • گروه خبری : مقالات آموزشی,اخبار طرح تحول,اطلاعیه ها
  • کد خبر : 37912