یرنامه داوطلبان سلامت
مشارکت یک نیاز سرشتی انسان است و با این ساز و کار، زندگی اجتماعی در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار می گیرد انسان به طور طبیعی در طلب کار و زندگی با دیگران است و بر پایه آفرینش خویش نیاز به تعلق و پیوند با دیگران دارد و بر اساس مبانی اجتماعی و آموزه های دینی نیازمند عضویت در کانون های اجتماعی و تعاون و مشارکت با اعضای آن می باشد از این جهت می توان گفت، مهمترین ضرورت، سالم زیستن و دستیابی به حق سلامت ، مساعی دسته جمعی و حضور و مداخله در فعالیت های مربوط به سلامت می باشد.
برخورداری از سلامت، حق مردم است از طرفی نمی توان انتظار داشت وزارت بهداشت با نیروی انسانی اندک خود بتواند چنین کار عظیمی را به تنهایی پیش ببرد. امروزه پذيرفته شده كه نقش دانشگاه‌هاي علوم پزشكـي و سيستـم اجرايي نظام سلامت در تامين سلامت جامعه حدودا 25 درصد بوده و 75 درصد ديگر مربوط به مردم، فرهنگ جامعه، اقتصاد، عملكرد ديگر دستگاه‌ها و در نهايت نظام مشاركت عمومي خواهد بود.
یکی از مصادیق مشارکت فراگیر و مداخله نیرومند مردم در سلامت خویش (( برنامه داوطلبان سلامت )) کشور است. دستاوردهای این برنامه نشانگر واقعی دستیابی به هدف مهم ارتقای سلامت فردی و گروهی در جامعه می باشد.
داوطلبان سلامت افرادي هستند كه همچون حلقه محكمي ارتباط مسئولين بهداشتي را با سطوح محيطي جامعه برقرار مي كنند و با شركت در كلاسهاي هفتگي و يا ماهانه در مراكز بهداشتي درماني آموخته هاي خود را به 50 خانوار همسايه و افراد تحت پوشش خود منتقل مي نمايند و براي حفظ سلامتي خود و خانوارهاي تحت پوشش تلاش مي كنند .
برنامه داوطلبان سلامت به تغيير نگرش و عملكرد مردم نسبت به توانايي بالقوه خود درجهت تغيير و بهبود شرايط زندگي كمك كرده است و اعتماد به نفس و اتكا به خود را در زنان و مردان رابط و خانوارهاي تحت پوشش افزايش داده است .داوطلب سلامت زمينه هاي لازم را براي مشاركت فعالانه تر افراد در توسعه اقتصادي ، اجتماعي كشور فراهم نموده است و در برخي از گروههاي رابطان بهداشت حيطه فعاليت آنها متناسب با نيازهاي جامعه توسعه يافته و درامور اجتماعي و خانوادگي به كمك مردم شتافته اند
درسالهای نخست، شروع اين برنامه درمناطقي شكل گرفت كه شبكه بهداشت و درمان به دليل گسترش بي رويه جمعيت شهري كمترين پوشش مراقبتهاي بهداشتي را براي گروههاي آسيب پذير جامعه شهري داشت اما با توجه به موفقيت چشمگيري كه به همراه داشت از سال 1372 درتمام نقاط شهري كشور به اجرا درآمد .
حضور زنان دراین برنامه، به عنوان محور فعالیت ها بسیار چشمگیرمی باشد.

فایل ها