بیانیه حقوق کودک

کودکان و نوجوانان از محروم ترین و بی حقوق ترین بخش های جامعه هستند در جای جای دنیای امروز کودکان قربانیان بی دفاع در برابر فقر ، جنگ، آوارگی و بیخانمانی هستند دنیایی که برای کودکان جز تباهی و سیاهی، جز رنج و سختی، جز فقر و گرسنگی، جز بهره کشی و آزار و تحقیر چیز دیگری به ارمغان نیاورده است.
در کشور ما کودکان از فقر و فلاکت تبعیض و نابرابری رنج می برند هزاران کودک از نقطه مرزی تا زیرزمین های نم دار تا کارگاه ها تا کوچه و بازار شهر به کار وادار می شوند هزاران کودک بی پناه و خیابانی که  شب هایشان را هم بر روی کارتن ها در گوشه و کنار خیابان ها سپری می کنند کم نیستند از همین کودکان که به جرم بزه کار راهی زندان شده اند تا روزهای زندگی شان را در آنجا سپری کنند و زمانی که سن شان به 18 سال رسید حلق آویز شوند کم نیستند از همین کودکانی که جسم و جانشان در دوران کودکی مورد آزار، شکنجه و سوء استفاده قرار میگرد، تحقیر می شوند و در تمام زندگی طعم تلخ این آزارها و حقارت را با خود دارند.
این کودکان و نوجوانان گناهی نکرده اند و نمی توانند مجرم باشند آنها تنها قربانیان شرایط وضع موجودند کسانی که از سر فقر می توانند به هر راهی کشیده شوند و مورد سوء استفاده توسط باند های مختلف قرار گیرند خرید و فروش شوند و به هر کاری وادار شوند تعرض به حقوق کودکان آزار و شکنجه و اعدام کودکان جز چشم و گوش بستن بروی واقعیات موجود جامعه نیست واقعیتی که سیاه بر سفید بر کل حیات جامعه عیان است . حقایق موجود،آمارها، گزارشات و مشاهدات از عمق این مشکلات حکایت می کند واقعیتی تلخ اما انکار ناپذیر، کودکان قربانی وضع موجود هستند . سکوت در این رابطه جایز نیست ، حقوق کودکان باید رعایت شود زندگی کودک باید تامین شود !
کودکان به حمایت ما نیاز دارند وهر گونه تغییر و تحول به نفع کودکان در جامعه به اقدامات ما در مقیاس جامعه بستگی دارد . تامین زندگی و رعایت حقوق کودکان باید در اولویت همه برنامه های خرد و کلان جامعه قرار گیرد هرگونه قوانین و مقرراتی که مستقیم یا غیرمستقیم زندگی کودکان را با سختی و رنج مواجه می کند باید فورا تغییر و اجرای آن متوقف شود.
خواست ما خواست همه ی انسانهای آزاده و بشر دوست است  بهره مند شدن همه ی  کودکان از تمامی حقوق انسانی و در خور,  فارغ از جنسیت شان , نژاد شان , زبانشان و هر آنچه که دیوارهای جدایی بین انسانها می کشد . 
خواست ما  تامین فوری امنیت , مسکن و رفاه برای همه ی کودکان خیابانی و بی پناه است . خواست ما آموزش و پرورش رایگان , بهداشت رایگان برای همه ی کودکان است . خواست ما برچیدن ابزار خشونت و بهره کشی از کودکان است . خواست ما ممنوعیت حکم حبس , شلاق و اعدام برای کودکان است
دفاع از حرمت انسانی کودکان ،دفاع از حقوق کودک ، تامین زندگی شایسته برای کودکان ،رفع رنج و مشقت از زندگی کودکان در گرو تلاش همه ماست .
کودکان این جامعه کودکان ما هستند نباید از کنار درد و رنج آنها بگذریم . باید برای زندگی کودکانه آنها احترام قائل شویم و فرصت کودکانه زیستن را از آنها نگیریم . پس بیاید باهم کوشش کنیم که شرایط بهتری برای کودکان فراهم نماییم .

فایل ها