• 1400/07/21 - 14:06
  • 169
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم؛

۲۰ تا ۳۰ درصد خانواده‌های قمی در امر واکسیناسیون مردد هستند

دکتر محمدرضا قدیر با تاکید بر واکسیناسیون عمومی گفت: در پیک پنجم کرونا حتی یک نفر از کادر بهداشت و درمان استان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری نشد که این مساله نشان‌دهنده تاثیرگذاری بالای واکسن در جلوگیری از بروز علایم شدید ابتلا به ویروس کرونا است.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم صبح امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان قم که در سالن کرامت ساختمان استانداری برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت کرونا ویروس در وضعیت ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر روند نزولی در استان قم دارد که امیدواریم تثبیت شود و سیر نزولی ادامه یابد.

محمدرضا قدیر افزود: در حال حاضر ۳۲۰ بیمار بستری در بیمارستان داریم که ۹۰ بیمار بدحال هستند و میزان فوتی‌ها نیز یک‌رقمی شده است؛ امیدواریم شرایط را حفظ کنیم و وارد منطقه زرد شویم.

وی ادامه داد: با توجه به موج‌های سینوسی در شمال غربی کشور و قرمز شدن چند شهر، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات همچنان مورد تاکید است.

قدیر  با بیان این‌که واکسیناسیون در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه کنترل ویروس است، گفت: درصد پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال به بیش از ۶۰ درصد و افراد بالای ۶۰ سال به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.

وی افزود: با توجه به این‌که بیشتر مرگ‌ومیر در گروه سنی بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد، امیدواریم واکسیناسیون این گروه سنی به ۹۰ درصد برسد.

به گفته وی، تاکنون در استان ۶۱۵ هزار و ۵۴۹ دز اول و ۲۸۵ هزار و ۳۰۸ دز دوم تزریق شده است.

قدیر خاطرنشان کرد: ۳۹ هزار و ۸۹۲ دز واکسن کرونا نیز به نوجوانان گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق شده و پوشش به بالای ۳۶ درصد رسیده است؛ ۲۰ هزار واکسن پاستوکووک نیز برای تزریق به دانش‌آموزان وارد سبد واکسن قم شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: با ورود آموزش‌وپرورش به روند واکسیناسیون، شاهد استقبال جدی شهروندان هستیم، به‌طوری که روز گذشته ۱۵ هزار دز واکسن تزریق شده است؛ اگر همکاری ادامه یابد شاهد پوشش ۹۰ درصدی به‌ویژه میان دانش‌آموزان مقاطع اول و دوم متوسطه خواهیم بود.

وی افزود: ۲۰ تا ۳۰ درصد خانواده‌های قمی در امر واکسیناسیون مردد هستند که باید فرهنگ‌سازی و اقناع‌سازی صورت گیرد.

به گفته وی، در پیک پنجم کرونا حتی یک نفر از کادر بهداشت و درمان استان به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری نشد که این مساله نشان‌دهنده تاثیرگذاری بالای واکسن در جلوگیری از بروز علایم شدید ابتلا به ویروس کرونا است.

قدیر خاطرنشان کرد: افرادی که علامت ابتلا به کرونا دارند بهتر است ۴ تا ۶ هفته بعد از بهبودی واکسن دریافت کنند و انجام تست پی سی آر قبل از واکسن ضروری نیست و در دستورالعمل وزارت بهداشت نیز نیامده است.

وی تاکید کرد: میزان اثربخشی واکسن کرونا ۶ ماه تا یک سال است و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان در دستور کار باشد؛ اگر روند تولید واکسن به همین صورت باشد پس از ۶ ماه نوبت سوم به عموم شهروندان تزریق خواهد شد.

به گفته وی، ظرفیت واکسیناسیون روزانه ۳۰ هزار نفر در استان قم وجود دارد، ولی به‌صورت میانگین روزانه ۱۵ هزار دز در مراکز ۱۸ گانه تزریق می‌شود.

انتهای پیام/

 

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 47714

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید