• 1400/07/17 - 08:04
  • 166
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
یادداشت؛

واکسیناسیون حداکثری علیه کرونا، در گرو قانع سازی مردم

قانع سازی عاملی بسیار مهم در واکسیناسیون حداکثری علیه کرونا است و این موضوع فقط با اعتماد، شفافیت و اطلاع رسانی صحیح و به موقع به وجود می آید.

مسعود بابایی کارشناس روابط عمومی و فعال رسانه حوزه بهداشت در یادداشتی نوشت؛ تمامی مسئولان و صاحبنظران براین باور هستند که بدون اقناع کافی مردم، نمی توان سطح واکسیناسیون را  به حد مطلوب رساند و این مهم زمانی اتفاق می افتد که دانشگاهیان و مسوولان واضح، روشن و شفاف به سوالات مردم در مورد واکسیناسیون پاسخ دهند.

این در حالی است که با استفاده از قدرت رسانه ها اعم از تصویری، مکتوب و همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی می توان  شرایطی را فراهم کرد تا مردم قانع شوند و پس از آن هم از این حق خود استفاده کنند و واکسن بزنند.

نقش مهم مسئولان در اقناع سازی مردم

هرچه میزان شفافیت مسوولان بیشتر باشد و هرچه اطلاعات صحیح و درست را در اختیار مردم قرار دهند، آنها هم به خوبی قانع می شوند.

هرچند در مسیر واکسیناسیون عمومی تزریق حداکثری مدنظر است اما باید گفت اجباری در کار نیست؛ اگر می خواهیم برنامه بلند مدتی برای تزریق واکسن کرونا داشته باشیم، نمی توانیم اجبار را حاکم کنیم، با گروه های هدف هم صحبت شویم و ابهاماتشان را پاسخگو باشیم.

بسیاری از افرادی که واکسن تزریق نمی کنند بخاطر عدم آگاهی و مجهولاتی است که در ذهنشان وجود دارد.

بطور مثال مردم می پرسند که آیا واکسن کرونا خطرات و آثاری دارد؟ آیا واکسن های موجود در کشور از بهترین واکسن های دنیا هستند؟ آیا مطمئن هستید که کودکان و دانش آموزان می توانند واکسن بزنند.

این سوالاتی است که مردم مطرح می کنند و مسئولان باید حتما پاسخ علمی به آنها بدهند.

در حال حاضر باید این حق را به برخی بدهیم که سختی تزریق واکسن کرونا را بپذیرند یا سوالات متعدد خود را مطرح کنند و مسوولان و پزشکان متخصص با صبر و حوصله باید به همه آنها پاسخ دهند.

درصدی از افراد جامعه هم در ایران و هم در سایر کشورها به دلایل مختلف از زدن واکسن کرونا طفره می روند و حتی درصدی از پزشکان آمریکا هم این رویه را در پیش گرفته اند.

در مواردی هم شاهد تبلیغاتی در فضای مجازی هستیم و عده ای با طرح موضوعاتی خلاف واقع سعی در ایجاد موج واکسن هراسی در این فضا هستند و شاید نتوان آن را به صفر رساند یا یه طور کامل جلوی آن را گرفت اما با پاسخ های علمی، می توان مردم را در زدن واکسن، همراه کرد. 

بهترین راه این است که از مجموعه های رسمی و به صورت کاملا واقع بینانه مطالب بیان شود و از صحبت های اغراق آمیز باید به شدت خودداری کرد.

از ابتدای شیوع این اپیدمی بارها از زبان متخصصین شنیده ایم که سه ابزار اصلی برای کنترل بیماری کرونا شامل رعایت پروتکل های بهداشتی، داروی موثر و واکسیناسیون علیه این ویروس است.

تجربه کشورهای مختلف نشان می دهد که هر سه شاخص را باید در کنار هم داشته باشیم.

در پایان باید گفت مسوولان با تزریق واکسن در تلاش هستتد تا شرایطی را فراهم کنند که مردم زندگی راحت تر، آسوده تر و آرام تری را داشته باشند.

پس با مسئولان همراهی کنیم و مشوق مردم برای تزریق واکسن باشیم.

 

انتهای پیام/

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 47591

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید