• 1399/08/24 - 08:58
  • 46
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

هفته ملی دیابت گرامی باد

طی سال­های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است. بیش از 438 میلیون نفر از افراد 20 تا 79 ساله دنیا مبتلا به دیابت هستند. پیش بینی می شود تا سال 2045 تعداد بیماران مبتلا به دیابت بالغ بر 700 میلیون نفر گردد. بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند. در سال 2019 بیش از 4 میلیون نفر و 200 هزار نفر، به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند. از طرف دیگر 374 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد. از هر 6 تولد یک مورد، درگیر قند خون بالا (هیپرگلسمی) در بارداری می باشد

 

 

طی سال­های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است. بیش از 438 میلیون نفر از افراد 20 تا 79 ساله دنیا مبتلا به دیابت هستند. پیش بینی می شود تا سال 2045 تعداد بیماران مبتلا به دیابت بالغ بر 700 میلیون نفر گردد. بیش از یک میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک هستند. در سال 2019 بیش از  4 میلیون نفر و 200 هزار نفر، به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند. از طرف دیگر 374 میلیون نفر در جهان دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر اغلب آنها مبتلا به دیابت خواهند شد. از هر 6 تولد یک مورد، درگیر قند خون بالا (هیپرگلسمی) در بارداری می باشد. در کشور ما نیز بیش از پنج و نیم میلیون نفر از افراد بالای 25 سال مبتلا به دیابت هستند و بعبارت دیگر حداقل 11 درصد جمعیت بالای 25 سال کشورمان از بیماری دیابت رنج می برند و حداقل 25 درصد آنان از بیماری خود آگاه نیستند.

با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد گردیده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال 1404 متوقف نماید. همگام با ادغام برنامه مراقبت­های ادغام یافته بیماری­های غیرواگیر اطلاع رسانی همگانی در زمینه اهمیت بیماری دیابت همزمان با هفته ملی دیابت انجام خواهد شد. امسال نیز به منظور آگاهی عموم هم همشهریانمان درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت اصلاح شیوه زندگی، همانند سال­های گذشته روزهای 24 لغایت 30 آبان ماه به عنوان «هفته ملی دیابت» نام گذاری شده. شعار روز جهانی دیابت «پرستاران در دنیای دیابت تغییر ایجاد می کنند» (Diabetes: Nurses Make the Difference) می­باشد

اقدامات احتیاطی در مقابل کووید 19

*  شستن دست‌ها به طور کامل و منظم

*  از لمس صورت خود با دست‌های کثیف خودداری کنید

*  ضد عفونی کردن اشیا و سطوحی که اغلب لمس می‌شوند

*  غذا، عینک، حوله و غیره را به صورت اشتراکی استفاده نکنید

*  هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با قسمتی از بازو بپوشانید

*  اجتناب از تماس با افراد دارای علائم بیماری تنفسی

*  اگر مبتلا به بیماری آنفولانزا باشید، در خانه بمانید

روزشمار هفته ملی دیابت: 

 

روز و تاریخ

عنوان

شنبه 24/8/99 روز جهانی دیابت

نقش خود مدیریتی در کنترل بیماری دیابت

یکشنبه 25/8/99 پرستار و دیابت

نقش پرستاران در شناسایی و کنترل دیابت

دوشنبه 26/8/99 انسولین و دیابت

صد سالگی انسولین

سه شنبه 27/8/99 پیشگیری از دیابت

نقش بهورز، مراقب سلامت و سفیران سلامت در آموزش پیشگیری و کنترل دیابت

چهارشنبه 28/8/99 خود مراقبتی دیابت

نقش تکنولوژی در خودمراقبتی و کنترل دیابت

پنجشنبه 29/8/99 شیوه زندگی و دیابت

نقش تغذیه سالم و فعالیت بدنی در پیشگیری و کنترل دیابت

جمعه 30/8/99 پاندمی کووید 19و دیابت

نقش کنترل مطلوب دیابت در کاهش خطر عوارض کووید 19

 

 

 

 

 

 

 

آیا می دانید: 

  در سال ۲۰۱۹ میلادی 483 میلیون بزرگسال (۱ نفر در هر ۱۱ نفر)  مبتلا به دیابت بودند.

  انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ تعداد افراد مبتلا به دیابت به ۵۷۸ میلیون نفر افزایش یابد و ممکن است تا سال 2045 تعداد بیماران از مرز 700 میلیون نفر بگذرد.

  نیمی از مبتلایان به دیابت در جهان از بیماری خود اطلاع ندارند. طبق آخرین مطالعه انجام شده در کشور ما یک چهارم بیماران از بیماری خود بی اطلاع هستند.

  3 نفر از هر 4 دیابتی در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند.

  از هر 6 تولد 1 مورد درگیر قند خون بالا (هیپرگلیسمی) در بارداری هستند. (۲۰ میلیون)

  دو سوم افراد مبتلا به دیابت در مناطق شهری زندگی می‌کنند و سه چهارم آن‌ها در سن کار هستند.

  از هر 5 نفر مبتلا به دیابت (136 میلیون) یک نفر بالای ۶۵ سال سن دارد (در سال 2019، 20 درصد بیماران سالمند بوده اند).

  4.2 میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ در اثر دیابت فوت کردند.

   هزینه های دیابت در سال 2019 میلادی به میزان ۷۶۰ میلیارد دلار آمریکا بوده است، دیابت مسئول ۱۰ درصد از کل هزینه های صرف‌شده در سلامت است.

  در برخی کشورهای جهان، تا ۵۰ % افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ شدند، مبتلا به دیابت بودند.

 

•  دیابت یک بیماری جدی و طولانی‌مدت است و زمانی رخ می‌دهد که بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند و یا نمی‌تواند به طور موثر از آن استفاده کند. به طور کلی دیابت در سه گروه طبقه بندی می شود: دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری.

•  دیابت نوع ۱ بیماری دوران کودکی و نوجوانی است ولی می‌تواند در هر سنی رخ دهد. حداقل در حال حاضر نمیتوان از آن پیشگیری کرد. افراد با دیابت نوع ۱ می‌توانند سلامت زندگی کنند. در صورت تامین دائمی انسولین، آموزش، خودمراقبتی و اندازه گیری قند خون، مبتلایان به دیابت نوع یک می توانند در سلامت زندگی کنند.

•  حدود ۹۰% دیابت در سراسر جهان دیابت نوع ۲ گزارش شده است. آموزش، خودمراقبتی و پیروی از شیوه زندگی سالم و استفاده از دارو در کنترل بیماری موثر است. دیابت نوع 2 قابل پیشگیری است و در برخی موارد در اوایل بیماری قابل بهبود است.

•  عدم دسترسی به انسولین، عدم تشخیص و یا تاخیر در تشخیص دیابت نوع ۱ منجر به کتواسیدوز دیابتی، علت شایع مرگ در کودکان و جوانان مبتلا به دیابت ‌است.

•  پیشگیری از دیابت یا ابتلا به عوارض آن با خود مراقبتی امکان پذیر است. (دیابت نوع 2)

•  هیچ مداخله موثر و ایمن در حال حاضر برای پیشگیری از دیابت نوع ۱ وجود ندارد.

•  شواهد محکمی وجود دارد مبنی بر اینکه پیشگیری از دیابت نوع ۲ امکان پذیر است.

•  پایش منظم عوامل خطر برای مشکلات دیابت و مداخله زودهنگام منجر به کاهش بستری و بهبود نتایج بالینی می‌شود.

•  میزان دسترسی به داروهای دیابت در نقاط مختلف جهان متفاوت است. در کشورهای با درآمد بالا دسترسی به انسولین بیشتر است و در کشورهای با درآمد پایین میزان دسترسی کمتر است.

•  با وجود اینکه تقریباً ۱۰۰ سال است انسولین در دسترس قرار گرفته است، کماکان برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت که به آن نیاز دارند، غیرقابل تهیه است.

  با توجه به پاندمی کووید 19 پیشگیری از دیابت بیش از پیش اهمیت دارد مبتلایان به دیابت در صورت ابتلا به بیماری کووید 19 بیشتر در معرض خطر عوارض شدید بیماری هستند.

 

  • گروه خبری :
  • کد خبر : 37648