• 1400/12/15 - 13:55
  • 147
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی قم:

نان‌های سبوس‌دار به سلامت دستگاه گوارش و لاغری کمک می‌کنند

علی اکبر حق ویسی با اشاره به ارزش غذایی نان سبوس دار گفت: مصرف نان های سبوس دار تهیه شده از آرد کامل و انواع فیبر به عنوان یک ماده غذایی ضد التهاب، علاوه بر سلامت دستگاه گوارش، موجب بهبود و تنظیم قند خون و انسولین در افراد می شود و حتی کاهش اشتها و کنترل وزن را در پی دارد.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، علی اکبر حق ویسی، رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت و گویی اظهار کرد: تاریخچه مصرف غلات به گذشته های بسیار دور بر می گردد و این نشان دهنده اهمیت این گروه مواد غذایی در تغذیه انسان است.

وی با بیان اینکه سبوس های موجود در نان ها برای بدن بسیار حائز اهمیت است اظهار داشت: مردم در انتخاب نان های مصرفی خود بیشتر دقت کنند چراکه کمبود سبوس موجود در برخی از نان ها موجب بیماریهای قلبی و عروقی، بالا رفتن کلسترول خون، مشکلات گوارشی از جمله کاهش جذب مواد غذایی در دستگاه گوارش و چاقی های شکمی می شود.

حق ویسی اضافه کرد: نان‌های دارای سبوس بیشتر، نسبت به نان‌های سفید و کم سبوس، ویتامین‌ها و مواد تغذیه ای بیشتری دارند و نان‌هایی که فرصت برآمدن بهتری دارند و در آنها از جوش شیرین که به طور کلی از نظر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم استفاده آن ممنوع است، استفاده نمی شود نسبت به دیگر نان‌های کم سبوس از اهمیت بالاتری برخوردار هستند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: باید توجه داشت که از دیدگاه بیشتر مردم نان‌های سفید نان مرغوبی به حساب می آیند اما نان های سفید از میزان سبوس کمتری برخوردار هستند و نسبت به نان‌های سبوس دار، از درجه اهمیت غذایی کمتری برخوردارند.

وی گفت: به طور کلی نان‌های سفید و روشن‌تر سبوس کمتری دارند و هرچه میزان سبوس کمتر باشد مزایای مفید نان کمتر می شود.

حق ویسی با بیان اینکه نان‌های بهداشتی تیره تر، مرغوبیت بیشتری دارند و از سبوس بیشتری برخوردار هستند، به مردم توصیه کرد: با مصرف نان های سبوس دار، میزان فیبر بالاتری را دریافت کنند چرا که فیر بیشتر مساوی با دریافت ویتامین "ب" بیشتر است؛ همچنین فیبر بیشتر موجب سلامت سیستم گوارشی می شود.

به گفته حق ویسی درصد کم سبوس در نان ها موجب بیماری های مزمن و طولانی مدت در افراد می شود.

وی افزود: فیبر موجود در سبوس نان‌ها موجب جذب آب بیشتری در بدن می شود و میزان مواد زائد بدن را دفع می کند که همگی از موارد مهم و مفید استفاده از سبوس موجود در نان ها است.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی قم، تصریح کرد: اگر روزانه به ازاء هر عضو خانواده حدود 15 گرم (یک قاشق غذاخوری) سبوس مصرف شود، بسیاری از مشکلات پوست و مو (ریزش مو، تیرگی چهره، جوش صورت)،  چربی خون (کلسترول)، قندخون، فشارخون و ... کنترل خواهد شد و آرامش بیشتری ایجاد می شود.

حق ویسی در پایان خاطر نشان کرد: بیماری های متعدد و کمبود ویتامین ها بدلیل استفاده نکردن از مقدار متعارف سبوس در نان نانوایی ها است همچنین استفاده از جوش شیرین در طبخ نان که غیر قانونی است تبعات منفی همچون کمبود آهن، منیزیم و پتاسیم را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 50133

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید