• 1401/12/28 - 11:48
  • 116
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
اقدامات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در زمینه جوانی جمعیت در سالی که گذشت

کسب مقام نخست دانشگاه در زمینه جوانی جمعیت

جوانی جمعیت نیازمند همکاری همه جانبه نهادهای فرهنگی است

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگویی به تشریح اقدامات این معاونت در خصوص ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت طی یک سال گذشته پرداخت.

 

دکتر سیامک محبی در گفت‌وگویی اظهار داشت: با توجه به گذشت بیش از یک سال از ابلاغ قانون حمایت از خانواده  و جوانی جمعیت اقدامات متعددی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی انجام‌شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم به کسب مقام نخست دانشگاه در اولین رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه جوانی جمعیت اشاره و ابراز داشت: عملکرد دانشگاه علوم پزشکی قم را در زمینه جوانی جمعیت می‌توان در 5 محور تشریح کرد.

وی با بیان این محورها عنوان کرد: محور اول فعالیت‌ها با توجه به اهمیت غالب شدن گفتمان سازی موضوع جمعیت در دانشگاه و استان  پس از ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به دانشگاه‌های علوم پزشکی پایه‌ریزی شد.

دکتر محبی ادامه داد: نشست استانی در 26 دی‌ماه سال 1400 با حضور رئیس کمیسیون ویژه جمعیت مجلس دکتر بانکی پور و حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رفیعی و سایر  اساتید مطرح وزارت بهداشت  با روسای دانشگاه‌ها، مدیران فرهنگی  و مسئولین سایر دستگاه‌های استان برگزار و سپس جلسات متعددی با اعضای هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه  برگزار شد و در مورد اقناع نخبگان و اجرای هرچه بهتر قانون رایزنی‌های متعددی صورت پذیرفت .

دبیر قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه اظهار کرد: محور بعدی فعالیت دانشگاه  تشکیل و استقرار قرارگاه جوانی جمعیت و کمیته‌های ذیل آن در دانشگاه بود که تاکنون 17 بار تشکیل‌شده و 8 کمیته ذیل آن نیز مطابق شیوه‌نامه ابلاغی وزارت بهداشت فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه مهمترین نقطه قوت قرارگاه پیگیری مصوبات در دبیرخانه است، اضافه کرد: محور سوم اقدامات دانشگاه تدوین برنامه عملیاتی جوانی جمعیت با مشارکت کلیه معاونت‌ها است که به‌طور ماهانه  گزارش عملکرد کمیته‌ها و معاونت‌ها به دبیرخانه ارسال می‌شود.
دکتر محبی افزود: محور چهارم اقدامات، پیگیری اجرای مواد قانونی جوانی جمعیت مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی است که مهمترین بخش از فعالیت دانشگاه را در این زمینه شامل می‌شود؛ برای تحقق این امر، برای کارکنان پزشکی، پیراپزشکی و کادر اداری و دانشجویان برنامه‌های متعدد آموزشی و توجیهی در قالب برنامه‌های بازآموزی و ضمن خدمت  برگزار شد و دستورالعمل‌های متعددی تهیه و به واحدهای تابعه ابلاغ شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: در این محور بر آموزش و مشاوره فرزند آوری در تمام پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت تأکید شد و با استفاده از ظرفیت‌های موجود تبلیغات میدانی در پایگاه‌ها و مراکز و سطح شهر و اماکن مقدس (حرم مطهر و جمکران) انجام شد.
دکتر محبی خاطرنشان کرد: در جهت اجرای قانون پایان‌نامه‌های دانشجویی در زمینه جوانی جمعیت جهت‌دهی شد و با همت کلیه متخصصین علاقه‌مند به جوانی جمعیت برنامه‌های متعددی در صداوسیما با موضوعات پیشگیری از ناباروری، ترویج زایمان طبیعی، عوارض سقط‌جنین و ترویج ازدواج به هنگام و پیامدهای تک‌فرزندی صحبت‌های کارشناسی ارائه شد.

پیگیری احداث خوابگاه متأهلین

وی ادامه داد: همچنین پیگیری احداث خوابگاه متأهلین و پیگیری تأمین مهدکودک برای کارکنان و اختیاری کردن شیفت شب برای مادران واجد شرایط ازجمله برنامه‌های دانشگاه در راستای اجرای قانون است.
دکتر محبی اضافه کرد: شناسایی مادران باردار و شیرده و کودک زیر پنج سال نیازمند به تغذیه رایگان، آگاهی بخشی در خصوص ازدواج و تعداد فرزندان، مرخصی زایمان و ساعتی مادران دارای کودکان زیر شش سال،  آگاهی بخشی دانشجویان و کارکنان در خصوص ازدواج، آموزش قانون حمایت از خانواده در مراکز و سایر اماکن، برگزاری آزمون غیرحضوری قانون حمایت از خانواده، برخی از اقدامات اشاره‌شده توسط معاون بهداشتی دانشگاه بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: محور پنجم اقدامات دانشگاه رصد و پایش و نظارت  بر اجرای قانون از راه‌های مختلف ازجمله فعال شدن سامانه تلفنی 3161 بازرسی دانشگاه و پیگیری شکایات کارکنان و مراجعین در زمینه قانون جوانی جمعیت از طریق سامانه 190 و همچنین بازرسی‌های میدانی از مراکز بود؛ همچنین با شروع فعالیت کمیته رصد و پایش ذیل قرارگاه جوانی جمعیت مشخص شد نیازمند تلاش بیشتری در این زمینه هستیم.

جوانی جمعیت نیازمند همکاری همه جانبه نهادهای فرهنگی است

وی  با اشاره به ظرفیت بالای فرهنگی در استان قم گفت: موضوع جمعیت نیازمند حمایت و همکاری همه‌جانبه سایر دستگاه‌ها به‌ویژه نهادهای فرهنگی تأثیرگذار برای گفتمان سازی قوی فرهنگی درون جامعه است.

دکتر محبی با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده در جلسات قرارگاه خاطرنشان کرد: بخشی از چالش‌ها و پیشنهادها که در حیطه اختیارات درون دانشگاهی است در ضمن پیگیری در هیئت‌رئیسه نیز مطرح می‌شود اما بخش دیگر که  فرا سازمانی  است جهت مسئولین استانی و وزارت بهداشت ارسال می‌گردد.

وی افزود: اقدامات قابل‌توجهی در این مدت کوتاه به‌صورت علمی، سازنده، متقن، مستمر و خستگی‌ناپذیر در همه معاونت‌های دانشگاه انجام‌شده است که این حجم کار فشرده بسیار ستودنی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آمار زنان باردار و ازدواج‌ها در حوزه دانشگاه و کشور این آمار را یک الگوی عمومی مهم برشمرد که نیازمند آسیب‌شناسی جدی در  استان و کشور و مداخله جدی در تمام ابعاد و در همه دستگاه‌ها است، متذکر شد: افزایش نرخ باروری کلی یک کار ملی مشترک است که تمامی بخش‌ها و سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به عموم مردم در حوزه قانون جوانی جمعیت

به گفته دکتر محبی کاهش آمار فرزند آوری نکته مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد؛ همچنین ضمن تقدیر از تلاش و همکاری بیمه درزمینه اجرای قانون جوانی جمعیت در حمایت از زوجین نابارور و مادران باردار بر ضرورت اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی  به عموم مردم در این حوزه تأکید کرد.

وی در پایان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که پیشرفت جمهوری اسلامی بدون بهره‌مندی از نهاد خانواده سالم، سرزنده و با نشاط امکان ندارد، تأکید کرد: یکی از شرایط لازم و مهم برای پیشرفت کشور وجود خانواده خوش جمعیت و سالم است.

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 56730

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید