• 1398/01/10 - 12:16
  • 136
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

پیگیری حفظ سلامت مادران باردار پرخطر در ایام نوروز

از ابتدای تعطیلات نوروز تا کنون 48 مورد مادر باردار پرخطر مورد کنترل و پیگیری تلفنی، پیگیری درب منزل ، پیگیری پس از ترخیص قرار گرفته و در تعدادی از موارد هماهنگی لازم با معاونت درمان صورت پذیرفته است.

 

یکی از برنامه های مهم معاونت بهداشتی، پیگیری مادران بارداری است که بنا به دلایلی شرایط پرخطر را سپری می کنند و یا تاریخ احتمالی زایمانشان در ایام نوروز می باشد . لذا با توجه به اهمیت موضوع برنامه کشیک و آنکالی پیگیری مادران در سیستم بهداشت تعریف گردیده است. از ابتدای تعطیلات نوروز تا کنون 48 مورد مادر باردار پرخطر مورد کنترل و پیگیری تلفنی، پیگیری درب منزل ، پیگیری پس از ترخیص قرار گرفته و در تعدادی از موارد هماهنگی لازم با معاونت درمان صورت پذیرفته است.

 

موارد پیگیری شامل خونریزی ،فشارخون بالا،سردرد توام با آدنوم هیپوفیز و احتمال زایمان زودرس و... بود

لازم به ذکر است قبل از شروع تعطیلات اسامی مراکز فعال سونوگرافی از معاونت محترم درمان استعلام و در اختیار تمام پزشکان و ماماها و مراقبین سلامت سطح شهر و روستا قرار گرفت

در خصوص پیش بینی شرایط خطر در صورت شرایط جوی نامساعد به تمام مراکز و خانه های بهداشت اطلاع رسانی شد که مادران باردار در محل نزدیک به خدمات درمانی در شهر ساکن شوند و شماره تماس تمام مادران  روستایی اخذ و شماره بهورزان در اختیار مادر قرار گیرد . همچنین با هماهنگی معاونت درمان مقرر شد شماره تماس متخصصین زنان آنکال و اساتید معین زنان در اختیار پزشکان روستایی قرار گیرد تا در صورت نیاز و قطع راههای مواصلاتی از مشاوره متخصصین زنان بهره مند گردند.

 

شایان ذکر است کارشناسان ستادی ضمن نظارت بر نحوه ارائه خدمات مامایی و مراقبتهای مادران باردار در مراکز روستایی در طول ایام تعطیل پیگری های لازم را در این خصوص انجام داده اند. 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 32042
کلمات کلیدی