• 1401/12/16 - 13:26
  • 188
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پیام دکتر محبی، معاون بهداشتی قم به مناسبت روز جهانی متخصص تغذیه :

کارشناسان متخصص تغذیه با بهره گیری از دانش و تخصص خود در بخش های مختلف نظام سلامت از وزارت بهداشت تا معاونت های بهداشت، درمان، غذا و دارو، فرهنگی و دانشجویی و فعالیت مستمر، نقش کلیدی ایفا می نمایند که امید است با گسترش خدمات مشاوره ای بویژه در ابعاد پیشگیری و درمان، با بهبودی و افزایش کیفیت زندگی برای تک تک افراد جامعه بتوانیم گامی کوچک در جهت در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه برداریم.

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی متخصص تغذیه در سال 1401

 

دومین چهارشنبه ماه مارس هرسال روز جهانی «متخصص تغذیه» نام نهاده شده که امسال مصادف با 8 مارس 2023 و یا 17 اسفند ماه سال 1401 می باشد. این روز برای اولین بار در سال 2008 برای تاکید بر نقش ضروری رژیم شناسان در کمک به مردم برای رسیدن به زندگی سالم تعریف گردید. اختصاص یک روز از تقویم سلامتی به روز رژیم درمانگران، نشان دهنده نقش گسترده و ارزشمند مشاورین تغذیه در راستای اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، ایجاد فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه و نیز ارائه خدمت در تیم مراقبت جهت پیشگیری،کنترل و درمان بیماری های واگیر، غیر واگیر و همچنین کمک به بهبود و ارتقای سلامت فرد و جامعه است. خوشبختانه در چند دهه اخیر، همسو با برجسته‌تر شدن جایگاه جهانی علم تغذیه‌ و تاثیر آن بر تندرستی و زندگی سالم‌تر، این رویکرد در کشور عزیزمان هم وجود داشته و مردم نسبت به بازبینی وضعیت تغذیه و سلامتی خود توجه و حساسیت بیشتری نشان داده‌اند. رژیم شناسان از تخصص خود برای کمک به افراد جامعه به منظور ایجاد تغییرات مثبت و قابل توجه در سبک زندگی استفاده می کنند و با آگاهی کامل از شرایط بالینی بیمار یا مراجعین خود، دلسوزانه، دقیق و با اختصاص وقت زیاد، حامی مردم می باشند و مشاوره های تخصصی خود را به آن ها ارائه می دهند. تغذیه صحیح و متعادل، نقش بسیار موثری در سلامت تمام گروه های سنی و دوره های زندگی فرد از جمله جنینی، کودکی، نوجوانی و بلوغ، باروری، بارداری، شیردهی و سالمندی دارد. مطالعه و گذراندن دروس مهمی چون تغذیه اساسی و کاربردی، رژیم درمانی، داروشناسی، فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی، ایمونولوژی، تفسیر داده های پاراکلینیکی، تغذیه و ژنتیک، مدیریت خدمات غذایی و... توسط دانش آموختگان تغذیه موجب افزایش دانش و مهارت آن ها در زمینه های مختلف آموزشی، بهداشتی و درمانی می شود و حتی آن ها را برای ارائه خدمات مدیریتی و مشاوره ای در صنایع تولید موادغذایی نیز آماده می نماید.  به این سبب امروزه از حضور و تخصص ایشان در بخش های مختلف  نظام سلامت ( به طور موثری بهره مند می شوند.

 

پیام دکتر محبی، معاون بهداشتی قم به مناسبت روز جهانی متخصص تغذیه : 
 
دکتر سیامک محبی به مناسبت روز جهانی متخصص تغذیه این روز را به کارشناسان تغذیه بویژه کارشناسان حوزه بهداشت تبریک گفت. در این پیام آمده است:
امروزه نقش گسترده و ارزشمند متخصصین تغذیه در ایجاد تغییرات مثبت و قابل توجه در سبک زندگی، ارتقا فرهنگ و سواد تغذیه ای جامعه و نیز ارائه خدمت در تیم مراقبت جهت پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های واگیر، غیر واگیر و همچنین کمک به بهبود سلامت فرد و جامعه بر کسی پوشیده نیست. 
 کارشناسان متخصص تغذیه با بهره گیری از دانش و تخصص خود در بخش های مختلف نظام سلامت از وزارت بهداشت تا معاونت های بهداشت، درمان، غذا و دارو، فرهنگی و دانشجویی و فعالیت مستمر، نقش کلیدی ایفا می نمایند که امید است با گسترش خدمات مشاوره ای بویژه در ابعاد پیشگیری و درمان، با بهبودی و افزایش کیفیت زندگی برای تک تک افراد جامعه بتوانیم  گامی کوچک در جهت در حفظ و ارتقاء سلامت جامعه برداریم.
اینجانب فرارسیدن 17 اسفند ماه، روز جهانی متخصصین تغذیه را که در سال جاری مصادف شده است با خجسته ایام ولادت حضرت ولی عصر(عج) به کلیه متخصصین و کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بویژه همکاران عزیزم در حوزه بهداشت صمیمانه تبریک عرض نموده و سلامت، سربلندی و توفیق روزافزون همه شما عزیزان را با استعانت از خداوند متعال و ضل توجهات حضرت ولیعصر(عج) در جهت خدمت صادقانه به نظام و میهن اسلامی آرزومندم.
                                                                                  
دکتر سیامک محبی
معاون بهداشتی و رییس مرکز بهداشت استان
  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 56595

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید