• 1395/03/18 - 10:36
  • 74
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

پایان کشیک و تشدید نظارتهای بهداشتی در ایام ارتحال با ۱۱۰۰ نظارت بهداشتی و خارج شدن بیش از یک تن مواد غذایی فاسد از سطح عرضه و مصرف

با پایان فعالیت تیم سلامت معاونت بهداشتی قم در ایام ارتحال حضرت امام و سالروز قیام 15 خرداد تعداد بازرسی های کارشناسان بهداشت محیط به 1100 مورد رسید.

پایان کشیک و تشدید نظارتهای بهداشتی در ایام ارتحال با ۱۱۰۰ نظارت بهداشتی و خارج شدن بیش از یک تن مواد غذایی فاسد از سطح عرضه و مصرف

 

با پایان فعالیت تیم سلامت معاونت بهداشتی قم در ایام ارتحال حضرت امام و سالروز قیام 15 خرداد تعداد بازرسی های کارشناسان بهداشت محیط به 1100 مورد رسید. از این بازدیدها تعداد 107 مورد اختصاص به بازرسی بهداشتی از اماکن عمومی، مراکز اسکان زائرین و مراکز طبخ مواد غذایی زائرین  و تعداد 388 مورد به بازدید از اماکن بین راهی و 605 مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و ایستگاههای صلواتی داشته است. در طول نظارتهای بهداشتی معاونت بهداشتی در این ایام تعداد 57 مورد نمونه برداری از آب و مواد غذایی مشکوک انجام و بیش از 1300 کیلو مواد غذایی و آشامیدنی غیرقابل مصرف، تاریخ گذشته و یا فاسد از سطح عرضه و مصرف خارج شدند. 

از آغاز طرح تشدید نظارتهای بهداشتی از 12 لغایت  16 خرداد ماه تعداد 13 مورد از شکایات مردمی پیگیری، 43 مورد اخطار بهداشتی صادر، 19 مورد تخلف به مراجع قضایی ارجاع و 23 واحد صنفی  پلمپ و یا بصورت موقت تعطیل و از فعالیت آن جلوگیری بعمل آمد. همچنین با توجه به اهمیت سلامت متصدیان عرضه مواد غذایی و دارا بودن کارت بهداشت برای کلیه کارگران شاغل تعداد 89 کارت بهداشت ویژه این اصناف صادر گردید. 

در طول این ایام و بخصوص در روز 14 و 15 خردادماه با توجه به حضور تعداد کثیری از هموطنان در مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر کلیه آبهای آشامیدنی و بهداشتی و آب صحن های مختلف به طور مرتب توسط کارشناسان بهداشت محیط مورد کلرسنجی قرار گرفته و در مجموع  تعداد  219 کلرسنجی و مقدار 45 هزار لیتر گندزدایی گردید. 

لازم به ذکر است 14 تیم از بازرسان معاونت بهداشتی از 12 لغایت 14 خردادماه در داخل شهر به خصوص محدوده اطراف حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران و ورودی های شهر - کمربندیها و پارکسوارها، اتوبان قم - تهران و جاده اراک، بخش کهک و دستجرد، آزمایشگاه آب، ستاد بهداشت محیط مرکز بهداشت مستقر بوده و با شدت به نظارتهای بهداشتی پرداخته اند. همچنین  با توجه به برگزاری مراسم ارتحال، یک تیم دونفره از کارشناسان بهداشت محیط  به عنوان تیم بررسی طغیان مستقر در اتوبان قم تهران و یک تیم دونفره به عنوان تیم بررسی طغیان مستقر در داخل شهر در بخش کنترل طغیان بیماری های منطقله از آب و غذا مشغول بوده اند. 

بخشی از فعالیتهای کارشناسان بهداشت محیط به شرح ذیل می باشد. 

•  بازرسی از آشپزخانه های طبخ غذای زائرین قبل و حین مراسم 

•  تعطیلی موقت واحدهای صنفی دارای نواقص بهداشتی و حضور کارشناسان تا رفع نواقص

•  کنترل آب آشامیدنی و کلرزنی مخازن آب بخصوص در مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر 

•  کنترل کارخانجات یخ قبل از آغاز مراسم  و کنترل دکه های یخ فروشی 

•  بررسی نمونه های آب در آزمایشگاه 

•  توقیف و معدوم سازی موا د غذایی فاسد 

•  نظارت بر نمایشگاههای فصلی و دستفروشان مواد غذایی 

•  نظارت و بازرسی از اماکن عمومی و سرویس های بهداشتی

لازم به توضیح است تیم سلامت معاونت بهداشتی باهدف پیشگیری از بیماریها نیز با برقراری کشیک و آنکال کارشناسان بیماریها در اماکن تجمعی و بیمارستانها و مراکز روستایی و برقراری نظام مراقبت بیماریها و بازدید از بخش های سرپایی و بستری بیمارستانها فعالیت داشته اند. در همین راستا ۴۱ مورد مشکوک به التور نمونه گیری و ۲ مورد طغیان بیماری نیز بررسی و کنترل گردید. درجهت پیشگیری وکنترل بیماری هاری نیز ۵۰ مورد حیوان گزیدگی پذیرش ویا مورد پیگیری اکتیو و تلفنی قرار گرفت.

 

.

.

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 24043
کلمات کلیدی