• 1398/12/12 - 13:59
  • 95
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

مقابله با استرس در هنگام شیوع بیماری کرونا ویروس

احساس غم، استرس، سردرگمی، و یا ترس و عصبانیت در هنگام بروز هر نوع بحران، امری طبیعی است. به همین دلیل به خودتان و دیگران برچسب ضعیف بودن، ترسو یا غیر طبیعی بودن نزنید.

احساس غم، استرس، سردرگمی، و یا ترس و عصبانیت در هنگام بروز هر نوع بحران، امری طبیعی است. به همین دلیل به خودتان و دیگران برچسب ضعیف بودن، ترسو یا غیر طبیعی بودن نزنید.

در زمان بیماری و یا در شرایط پر استرس به اندازه کافی استراحت کنید. خواب خوب و کافی کمک می کند که توان خود را بازیابی کنید. ساعت هایی را بدور از فضای مجازی بگذرانید و کارهای که برای شما آرامش بخش است را در برنامه روزانه بگنجانید. مثل کتاب خواندن، تماشای فیلمی که دوست دارید یا گوش دادن به موسیقی.

هرگز از داروی بدون تجویز پزشک، سیگار، الکل و مواد برای کنار آمدن با استرس استفاده نکنید. اگر بیش از حد احساس ناراحتی روانی می کنید یا کنترل به حس ها و شرایط خود ندارید با یک مشاور صحبت کنید. در صورت نیاز به کمک های پزشکی، روان پزشکی  یا روانشناسی به مراکز خدمات جامع سلامت و درمانگاه‌ها و مراکز درمانی که در دسترس هستند مراجعه کنید.

به دنبال اطلاعات صحیح باشید. برای دسترسی به اطلاعات از منابع معتبر مانند سایت دانشگاه علوم پزشکی و یا وزارت بهداشت استفاده کنید.

از موقعیت هایی که استرس شما را زیاد می کند دوری کنید برای مثال مدت زمان گوش دادن به اخبار رسانه های مختلف در خصوص بیماری که سبب ترس و نگرانی در شما می شود، کاهش دهید و از تجمع های پر تنش دوری کنید.

بپذیرید که همه چیز در کنترل شما نیست، سعی کنید برنامه زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید. تلاش کنید اتفاقات را با چشم بازتر و با توجه به تجربیات قبلی خود مدیریت کنید.

 کمک به کودکان برای کنار آمدن با استرس ناشی از طغیان بیماری کروناویروس

کودکان ممکن است به اشکال مختلف مانند اضطراب، عصبانیت، بی قراری، گوشه گیری و یا بی اختیاری ادرار به استرس ناشی از بحران پاسخ دهند. به واکنش های کودک پاســــــخ حمـــایت کننده و آرامش بخـــش بدهید، به دغدغه های او گوش دهید و توجه و محبت بیشتری را نسبت به او داشته باشید.

کودکان در هنگام مشکلات به توجه و محبت بیشتری از طرف بزرگترها نیاز دارند. نسبت به آنها توجه و محبت بیشتری داشته باشید. به یاد داشته باشید به آنها خوب گوش دهید، مهربان صحبت کنید و به آنها اطمینان ببخشید. در صورت امکان شرایطی را فراهم کنید که کودکان بازی و استراحت کنند.

تلاش کنید تا حد امکان کودکان به خانواده و والدین نزدیک باشند و از جدا کردن آنها از خانواده تا حد ممکن بپرهیزید. در صورت جدایی (مثلا بستری در بیمارستان) از طریق تماس تلفنی به آنها اطمینان خاطر ببخشید.

تلاش کنید تا حد ممکن زندگی کودکان روال عادی خود را داشته باشد و یا برای آنها فعالیت های جدیدی در محیط خانه برای آموزش و یادگیری و یا بازی و تفریح فراهم کنید.

اطلاعات درست و اطمینان بخش را در اختیار کودکان قرار دهید و درباره کاهش خطر آلودگی با زبان ساده و قابل فهم متناسب با سن آنها توضیح دهید. همچنین در خصوص اینکه اگر فردی از اعضای خانواده دچار ناخوشی شد، با مراجعه به پزشک و بیمارستان درمان می شود و جای نگرانی نیست به آنها اطمینان و آرامش ببخشید.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با شماره های   36706030- 36620999-36704368  تماس حاصل فرمایید. @qomcoronavirus         Phc.muq.ac.ir          iec.behdadht.gov.ir

  • گروه خبری : مقالات آموزشی,اخبار طرح تحول
  • کد خبر : 35470
کلمات کلیدی