• 1402/08/16 - 08:42
  • 30
  • زمان مطالعه : 37 دقیقه
شعار هفته دیابت 1402

دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر

بنا بر اعلام دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شعار کمپین سه ساله دیابت «دسترسی به مراقبت دیابت» است و شعار اختصاصی امسال روز جهانی دیابت نیز «دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر» اعلام شده است.

روزشمار هفته ملی دیابت 1402 و شعار روز جهانی دیابت با عنوان «دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر» اعلام شد.

 

بنا بر اعلام دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شعار کمپین سه ساله دیابت «دسترسی به مراقبت دیابت» است و شعار اختصاصی امسال روز جهانی دیابت نیز «دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر» اعلام شده است.

روزشمار هفته ملی دیابت نیز به این شرح است:

شنبه 20/آبان/1402 پیش دیابت
یکشنبه 21/آبان/1402 دیابت و نقش رسانه ها
دوشنبه 22/آبان/1402 دیابت، آموزش، مشارکت مردمی و سمن ها
سه شنبه 23/آبان/1402 روز جهانی دیابت «دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر»
چهارشنبه 24/آبان/1402 دیابت، بهبود دسترسی به درمان
پنجشنبه 25/آبان/ 1402 دیابت، شیوه زندگی سالم با تغذیه سالم
جمعه 26/آبان/1402 دیابت، شیوه زندگی سالم با فعالیت بدنی

 

درباره روز جهانی دیابت:

روز جهانی دیابت در سال ۱۹۹۱ توسط IDF و سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به نگرانی های فزاینده در مورد تهدید فزاینده بهداشتی ناشی از دیابت ایجاد شد. روز جهانی دیابت در سال ۲۰۰۶ با تصویب قطعنامه 225/61 سازمان ملل متحد به روز رسمی سازمان ملل متحد تبدیل شد.

WDD   بزرگ ترین کمپین آگاهی از دیابت در جهان است که به بیش از ۱ میلیارد نفر در بیش از ۱۶۰ کشور جهان می رسد. این کمپین توجه ها را به مسائلی جلب می کند که برای جهان دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است و دیابت را در کانون توجه عمومی و سیاسی قرار می دهد.

برنامه روز جهانی دیابت به شرح زیر است :

پلتفرمی برای ترویج تلاش های حمایتی IDF در طول سال.

محرک جهانی برای ارتقای اهمیت انجام اقدامات هماهنگ و هماهنگ برای مقابله با دیابت به عنوان یک مساله مهم بهداشت جهانی

این کمپین با یک لوگوی دایره آبی نشان داده می شود که در سال ۲۰۰۷ پس از تصویب قطعنامه سازمان ملل در مورد دیابت به تصویب رسید. دایره آبی نماد جهانی آگاهی از دیابت است و نشان دهنده اتحاد جامعه جهانی دیابت در واکنش به همه گیری دیابت است.

هر ساله کمپین روز جهانی دیابت روی یک موضوع اختصاصی تمرکز می کند که برای یک یا چند سال اجرا می شود. موضوع روز جهانی دیابت در سالهای ۲۰۲۱ - 2023 دسترسی به مراقبت دیابت است.

 

موضوع روز جهانی دیابت 2023 - شناخت خطرات، اقدام موثر است .

* میلیون ها نفر از افراد مبتلا به دیابت در سراسر جهان به مراقبت های دیابت دسترسی ندارند .

* افراد مبتلا به دیابت برای مدیریت وضعیت خود و جلوگیری از عوارض نیاز به مراقبت و حمایت مداوم دارند. بیش از این نمی توانیم منتظر بمانیم .

* دارو، فناوری، حمایت و مراقبت در دسترس همه افراد مبتلا به دیابت که به آن ها نیاز دارند، قرار گیرد.

* دولت ها سرمایه گذاری در زمینه مراقبت و پیش گیری از دیابت را افزایش دهند

در سال 2023، این کمپین بر اهمیت آگاهی از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای کمک به تأخیر یا جلوگیری از این بیماری و برجسته کردن تأثیر عوارض مرتبط با دیابت و اهمیت دسترسی به اطلاعات و مراقبت مناسب برای اطمینان از درمان به موقع و مدیریت آن تمرکز خواهد کرد.

 

واقعیت ها و ارقام:

اطلس دیابت IDF آخرین آمار، اطلاعات و پیش بینی ها را در مورد تاثیر جهانی دیابت ارائه می دهد .

537 میلیون بزرگ سال ( 1 در 10 ) در سال 2021 با دیابت زندگی می کردند که انتظار می رود این رقم تا سال 2030 به 643 میلیون و تا سال 2045 به 783 میلیون نفر افزایش یابد .

تقریبا 1 نفر از هر 2 بزرگ سال ( 44 درصد) مبتلا به دیابت تشخیص داده نشده باقی می مانند ( 240 میلیون نفر ). اکثر آن ها دیابت نوع 2 دارند.

بیش از ۳ نفر از هر ۴ نفر مبتلا به دیابت در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می کنند.

541 میلیون بزرگ سال در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند .

بیش از ۱.۲ میلیون کودک و نوجوان (0-19 سال) با دیابت نوع یک زندگی می کنند.

دیابت در سال ۲۰۲۱ باعث مرگ ۶.۷ میلیون نفر شد.

دیابت مسئول حداقل ۹۶۶ میلیارد دلار هزینه های بهداشتی در سال ۲۰۲۱ می باشد که برابر ۹ درصد از کل هزینه های جهانی برای مراقبت های بهداشتی است.

1 در 6 تولد زنده ( 21 میلیون نفر ) تحت تاثیر قند خون بالا ( هیپرگلیسمی ) در بارداری قرار دارند .

 

آیا می دانید؟

موضوع روز جهانی دیابت 2021-23 دسترسی به مراقبت از دیابت است. در سال 2023، این کمپین بر اهمیت آگاهی از خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای کمک به تأخیر یا جلوگیری از این بیماری و برجسته کردن تأثیر عوارض مرتبط با دیابت و اهمیت دسترسی به اطلاعات و مراقبت مناسب برای اطمینان از درمان به موقع و مدیریت آن تمرکز خواهد کرد.

از هر 10 بزرگسال در سراسر جهان 1 نفر دیابت دارد. بیش از 90 درصد دیابت نوع 2 دارند. تقریباً نیمی از آنها هنوز تشخیص داده نشده اند. در بسیاری از موارد، دیابت نوع 2 و عوارض آن را می توان با اتخاذ و حفظ عادات سالم به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد. هنگامی که دیابت به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشود، می تواند منجر به عوارض جدی و بالقوه تهدید کننده زندگی شود

برای افراد در معرض خطر دیابت نوع 2، دانستن خطر و اقداماتی که باید انجام دهید برای حمایت از پیشگیری، تشخیص زودهنگام و درمان به موقع مهم است.

برای افراد مبتلا به دیابت، آگاهی و دسترسی به اطلاعات صحیح و بهترین داروها و ابزارهای موجود برای حمایت از خودمراقبتی برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از عوارض حیاتی است.

برای متخصصان مراقبت های بهداشتی، دسترسی به آموزش و منابع کافی برای تشخیص زودهنگام عوارض و ارائه بهترین مراقبت ممکن ضروری است

 

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو:

دیابت نوع 2 بیش از 90 درصد از کل دیابت را تشکیل می دهد. چندین مرحله وجود دارد که می توان برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام داد. عادات غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک مرتبط با شهرنشینی از عوامل رایجی هستند که در ایجاد دیابت نوع 2 نقش دارند. شواهد زیادی از مطالعات انجام شده در ایالات متحده آمریکا، فنلاند، چین، هند و ژاپن وجود دارد که نشان می‌دهد تغییرات سبک زندگی (دستیابی به وزن بدن سالم و فعالیت بدنی متوسط) می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد در معرض خطر کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شامل یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم است. حفظ وزن سالم بسیار مهم است زیرا اضافه وزن و چاقی خطر را افزایش می دهد. حتی یک کاهش وزن کوچک می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. غربالگری ها و معاینات منظم، به ویژه برای افرادی که یک یا چند عامل خطر را دارند، می تواند علائم اولیه را تشخیص دهد و به افراد کمک کند تا تغییرات لازم را برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از شروع دیابت نوع 2 انجام دهند.

 

ریسک فاکتورهای دیابت نوع دو:

چندین عامل خطر با دیابت نوع 2 مرتبط است که عبارتند از:

سابقه خانوادگی دیابت

اضافه وزن

رژیم غذایی ناسالم

عدم تحرک بدنی

افزایش سن

فشار خون بالا

قومیت

اختلال تحمل گلوکز (IGT)*و اختلال قند ناشتا

سابقه دیابت بارداری

تغذیه نامناسب در دوران بارداری

 

میزان خطر ابتلا به دیابت نوع دو خود را بشناسید:

پرسشنامه‌های مختصر روش‌های ساده، عملی و ارزانی برای شناسایی سریع افرادی هستند که ممکن است در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشته باشند و نیاز به بررسی بیشتر در سطح خطر دارند.

IDF یک ارزیابی آنلاین خطر دیابت نوع 2 را بر اساس مدل خطرسنجی (FINDRISC) توسعه داده است که هدف آن پیش بینی خطر احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در یک فرد در ده سال آینده است.

 

پیشنهادات IDF در حوزه رژیم سالم برای عموم مردم:

انتخاب آب، قهوه یا چای به جای آب میوه، نوشابه یا سایر نوشیدنی های شیرین شده با شکر

خوردن حداقل سه وعده سبزی در روز، از جمله سبزیجات برگ سبز

خوردن حداکثر سه وعده میوه تازه در هر روز

انتخاب آجیل، یک تکه میوه تازه، یا ماست کم چرب برای میان وعده

عدم مصرف الکل

انتخاب گوشت سفید، مرغ یا غذاهای دریایی به جای گوشت قرمز یا فرآوری شده

انتخاب کره بادام زمینی به جای شکلات یا مربا در صبحانه

انتخاب نان، برنج یا ماکارونی سبوس دار به جای نان سفید، برنج یا ماکارونی

انتخاب چربی های غیر اشباع (روغن زیتون، روغن کانولا، روغن ذرت یا روغن آفتابگردان) به جای چربی های اشباع شده (کره، روغن حیوانی، روغن نارگیل یا روغن پالم).

 

فعالیت بدنی:

هرچه فعالیت بدنی افزایش یابد برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 خوب است. شما باید حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط تا شدید (مثلاً پیاده روی، دویدن، شنا یا دوچرخه سواری) که در هفته در فواصل منظم طی 3 تا 5 روز را به عنوان هدف قرار دهید. زمان انجام فعالیت بدنی را از 10 دقیقه شروع کنید و به تدریج بالا ببرید. علاوه بر این توصیه می شود در هفته یک ساعت فعالیت های قدرتی، استقامتی و انعطلاف پذیری انجام دهید.

 

 

آشنایی با دیابت:

دیابت در حال حاضر از هر ده نفر در سراسر جهان یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. درک این وضعیت اولین گام در جهت مدیریت و پیشگیری از آن است. همزمان با روز جهانی دیابت ۲۰۲۲ با تمرکز بر دسترسی به آموزش دیابت، دانشکده دیابت IDF  یک پلتفرم آموزش آنلاین جدید برای کمک به افراد مبتلا به دیابت و کسانی که از آن ها مراقبت می کنند ایجاد کرده است تا تصمیمات آگاهانه ای در مورد وضعیت خود بگیرند.

پلتفرم درک دیابت دارای مجموعه ای از دوره های تعاملی رایگان در مورد جنبه های مختلف مراقبت و مدیریت دیابت است.

دوره اول "مقدمه ای بر دیابت" توضیح می دهد که چگونه این وضعیت در بدن ایجاد می شود، انواع اصلی را توصیف می کند و علائم هشدار دهنده، عوامل خطر و عوارض را بررسی می کند.

دوره دوم "اصول کنترل قند خون" به اهمیت حفظ سطح گلوکز خون در محدوده هدف تا حد ممکن برای کمک به پیش گیری یا به تاخیر انداختن عوارض طولانی مدت دیابت می پردازد. سایر دوره ها متعاقبا در دسترس قرار خواهند گرفت.

 

آموزش حرفه ای سلامت:

مدرسه دیابت IDF مجموعه ای از دوره های آنلاین رایگان و ویژه را ارائه می دهد تا به متخصصان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا با جنبه های مختلف مدیریت و درمان دیابت آشنا شوند .

دوره های رایگان موجود عبارتند از :

  • دیابت و بیماری های قلبی و عروقی
  • دیابت و ماه رمضان
  • رتینوپاتی دیابتی
  • مدیریت ادم ماکولای دیابتی (ddme)
  • پیش گیری از دیابت نوع ۲
  • نقش مربی دیابت

همه دوره ها توسط شورای اعتبار اروپا برای ادامه آموزش پزشکی ( EACCME ) معتبر هستند .

کنگره جهانی دیابت IDF یک گردهمایی منحصر به فرد برای تبادل دانش فراهم می کند و یک شبکه جهانی از متخصصان بهداشت، مدافعان و افرادی که با دیابت زندگی می کنند را گرد هم می آورد. کنگره بعدی در لیسبون و به صورت آنلاین در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد. نرخ ثبت نام انفرادی و گروهی جذاب، با نرخ های ترجیحی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی از کشورهای کم درآمد و کم درآمد در دسترس است.

 

درگیر شوید:

گسترش و منتشر کردن توصیه هایی درباره دیابت در ماه نوامبر

روز جهانی دیابت یک مناسبت جهانی است که در آن افراد مبتلا به دیابت، متخصصان بهداشت، مدافعان دیابت، رسانه ها، عموم مردم و سازمان های دولتی برای افزایش آگاهی از دیابت متحد می شوند. مشارکت شما _ هم در ساخت و هم بعد از ۱۴ نوامبر _ کلید موفقیت کمپین است. شرکت در این مسابقه می تواند هیجان انگیز و بسیار ارزشمند باشد.

موضوع روز جهانی دیابت 23-2021 دسترسی به مراقبت از دیابت است. تمرکز این کمپین در سال 2023 بر روی به تاخیر انداختن یا پیشگیری از دیابت نوع 2 و عوارض مرتبط با دیابت با شعار "دیابت: شناخت خطرات، اقدام موثر" است.

شما می توانید از این فراخوان حمایت کنید و آگاهی از نیاز به آموزش بیشتر دیابت را به چند روش افزایش دهید :

ابزار ارزیابی خطر دیابت نوع 2 را به اشتراک بگذارید تا به افراد کمک کند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را دریابند.

از دوره های آموزشی ما استفاده کنید: دانش دیابت خود را با دوره های رایگان و آموزش از مدرسه دیابت ایدف افزایش دهید.

دارایی های بصری خود را به نمایش بگذارید: پوسترها، اینفوگرافی ها و بنرها را در جامعه خود دانلود و نمایش دهید.

سازماندهی یک رویداد: پیاده روی به رنگ آبی برای دیابت، روشن کردن یک نشانه محلی یا ترتیب دادن یک نمایشگاه محلی دیابت. فعالیت ها و تصاویر خود را به صورت آنلاین ارسال کنید .

سلفی دایره آبی را به اشتراک بگذارید: با دایره آبی دیابت عکس بگیرید و داستان دیابت خود را به صورت آنلاین به اشتراک بگذارید.

اگر منطقه یا جامعه شما دستورالعمل های فاصله گذاری فیزیکی ناشی از کووید -19 را رعایت می کند، می توانید فعالیت های آنلاین را ترتیب دهید .

 

ورزش به رنگ آبی:

فعالیت بدنی منظم بخش مهمی از مدیریت دیابت و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است. چه در داخل خانه و چه در فضای باز، هر قدمی برای کمک به سالم ماندن به حساب می آید.

 

پیاده روی جهانی دیابت:

پیوستن به پیاده روی جهانی دیابت، ابتکاری که توسط بنیاد جهانی دیابت در حمایت از روز جهانی دیابت ایجاد شده است. برای افزایش آگاهی از تاثیر دیابت و اهمیت فعالیت بدنی به خیابان ها بروید.اگر فعالیت های بیرون از خانه در جامعه شما محدود است، در خانه یا محل کار خود پیاده روی یا ورزش کنید و دوستان، خانواده و همکاران خود را به پیوستن به آن تشویق کنید.

 

تغذیه دیابتی ها با افراد دیگر به طبع تفاوت هایی دارد هر چند عوامل خطر تغذیه ای از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی مهمترین علت ابتلا به بیماری های مزمن غیرواگیر از جمله دیابت در جهان و ایران به شمار می رود. ولی برخلاف آنچه بسیاری فکر می کنند تنها نخوردن قند و شیرینی اصل مهم این رژیم غذایی نیست. رژیم غذایی دیابتی ها باید در درجه ی اول حافظ تعادل قند خون این افراد باشد که برای رسیدن به این مهم باید بدانیم که دیابتی ها چه بخورند و چه نخورند؟ 

با توجه به شروع هفته دیابت از 20 الی 26 آبان ماه خواستیم نکاتی درخصوص تغذیه افراد دیابتی مد نظر قرار دهیم.

-1توصیه می شود بیماران دیابتی به منظور کنترل قند خون ، روزانه 6 وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده را در ساعات معینی مصرف کنند

2--روزانه از حبوبات در وعده های غذایی استفاده کنید به عنوان مثال استفاده از  حبوبات مثل لپه عدس یا نخود در تهیه کوکو یا کتلت ، آش و سوپ را استفاده کنید .

3--وعده های غذایی اصلی (مثل صبحانه)  خوراک هایی مثل عدسی و لوبیا پخته بخورید.

4-- ترکیب حبوبات با غلات ارزش پروتئینی بالایی دارد پس بهتر است بیشتر برنج را به صورت مخلوط با حبوبات مثل باقلا پلو، عدس پلو، ماش پلو، لوبیا چشم بلبلی با پلو و .... مصرف کنید.

5-- بهتر است از نان های تهیه شده با آرد سبوس دار، برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار ، جو و گندم کامل (پوست نگرفته) و ... بیشتر استفاده کنید.

6--نشانگر های رنگی تغذیه ای محصولات غذایی  توجه کنید چرا که به شما می گویند که در محصول مربوطه چقدرقند وجود دارد اگر  رنگ میزان قند سبز بود می توانید آن را مصرف کنید.

7--افراد دیابتی حتما هر روز 2 واحد لبنیات کم چرب مصرف کنند.

8-- مصرف نوشابه ، نوشیدنی های شیرین،شکلات و شیرینی ها را  بسیار محدود  کنید.

9-- میوه های ترش مثل نارنگی، پرتقال و لیمو ترش هم دارای قند می باشند بنابراین در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

10-- چای یا دمنوش خود را با یک تا دو عدد توت یا کشمش یا یک عدد خرما کوچک میل کنید.

11--سعی کنید روزانه به شکل متنوع ازگروه های مختلف مواد غذایی استفاده کنید. تا مواد معدنی و ویتامین ها به مقدار کافی به بدنتان برسد.

12-- غذا خوردن منظم در تنظیم میزان قند خون شما اثر زیادی دارد به خصوص اگر قرص یا انسولین مصرف می کنید.

13- - مصرف میوه هایی که قند زیادی دارند مثل خربزه، انگور ، انجیر، انبه و موز و .. را محدود کنید.

14-- افراد دیابتی حتما در وعده های غذایی شان سبزیجات را فراموش نکنند.

 

 

*****************************************************************

 

بیماری قند یا دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های متابولیکی است که علامت آن میزان قند خون بالای ۱۲۰ میلی‌گرم در دسی لیتر درحالت ناشتا است.

دیابت در اثر کاهش تولید انسولین در بدن یا کم شدن اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی حاصل می‌شود.

مصلایی پور ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به بیماری دیابت هستند که متأسفانه در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد و به دو صورت بیماران دیابتی نوع ۱ و دیابتی نوع ۲ دیده می‌شود.

دیابت نوع ۱، وابسته به انسولین، معمولاً قبل از ۳۰ سالگی ظاهر می‌شود و علت آن فقدان یا کمبود انسولین است، بیشتر این بیماران لاغر هستند و نیاز به تزریق انسولین دارند در حالی که دیابت نوع ۲، غیر وابسته به انسولین، معمولاًدر بزرگسالی، سنین بالای ۴۰ سال، دیده می‌شود.

در بروز دیابت نوع ۲ عوامل متعددی، چون اضافه وزن و چاقی، به خصوص چاقی داخل شکمی، نداشتن فعالیت بدنی، سن بالای ۴۰ سال، رژیم غذایی نامناسب و وراثت نقش دارد.

در درمان دیابت رژیم غذایی از اهمیت خاصی برخوردار است، به خصوص در بیماران دیابتی نوع ۲ که تقریباً ۸۰ درصد آنان چاق هستند، پس رژیم غذایی و ورزش یکی از درمان‌های اصلی برای آنان به شمار می‌رود و داروی پایین آورنده قند خون به عنوان یک درمان کمکی در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش به کار گرفته می‌شود.

بیمارانی که دچار اضافه وزن هستند باید از راه کاهش انرژی دریافتی و افزایش مصرف انرژی از میزان بافت چربی اضافه بدن بکاهند؛ اشخاص دیابتی نوع ۲ باید بدانندکه حتی کاهش اندک وزن، کنترل قند خون آنان را بهتر کرده و همچنین دیگر مشکلات متابولیک آنان را نیز کاهش می‌دهد.

اشخاص دیابتی نوع ۲ باید به توصیه‌های زیر توجه داشته باشند تا بهتر بتوانند قندخون خود را کنترل نمایند:

۱_برای جلوگیری از تغییرات قند خون، ترتیب مصرف وعده اصلی و میان وعده‌ها رعایت شود، بیماران قندی به جای سه بار غذاخوردن معمولی همان مقدار غذا را در شش بار میل نمایند.

۲_ اگر قند خون بیمار کنترل نشده باشد قند‌های ساده از رژیم غذایی شخص به کلی حذف شود.

۳_میزان فیبر دریافتی در آنان حدود ۳۰ تا ۴۰ گرم و بیشتر از نوع فیبر محلول باشد، از این جهت مصرف حبوبات، سبزیجات و میوه‌جات کم شیرین (مانند کیوی، آلبالو، توت فرنگی) توصیه می‌شود که میوه‌جات و سبزیجات علاوه برداشتن فیبر حاوی مقدار زیادی عوامل آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) و عناصر مغذی گوناگون هستند که مصرف آن‌ها برای بیماران قندی ضرورت دارد.

۴_ بین ۵۰ تا ۶۰ درصدکل کالری روزانه از کربوهیدرات‌ها باشد که بهترین نوع کربوهیدرات ها، غذا‌های نشاسته‌ای پرفیبر است (قند موجود در غذا‌های خورده شده با فیبر زیاد خیلی به کندی جذب روده‌ها می‌شود) که در نان‌های سبوس‌دار (مانند جو، سنگک) و غلات کامل یافت می‌شود.

۵_ تا حد امکان از گوشت سفید مثل ماهی به جای گوشت قرمز استفاده نمایند.

۶_مقدار دریافت نمک را درسطح پائین نگه دارند.

۷_ در کل روز‌های هفته همراه بارژیم غذایی مناسب، بعد از صرف غذا ورزش متوسط یا سبک انجام شود و به طور کلی ۳۰ دقیقه پیاده روی با سرعت متوسط بعد از صرف غذا قند خون را تنظیم می‌کند.

۹_ استرس، اضطراب و فشار روحی را درخود کاهش دهند، کمی آرامش فکری و استراحت داشته باشند، پژوهش‌های اخیر نشان داده است که یک استراحت ده دقیقه‌ای بعد از وقت صبحانه یا ناهار در کاهش قند خون اشخاص دیابتی مؤثر می‌باشد.

 

بیماری دیابت چگونه شروع می‌شود؟

زمانی که بدن یک شخص نتواند به اندازه‌ی کافی انسولین تولید کند یا انسولین تولید شده را درست استفاده کند، آن شخص به دیابت مبتلا خواهد شد.

شاید این پرسش مطرح شود که انسولین چیست؟

انسولین هورمونی است که لوزه‌المعده (پانکراس) در بدن تولید می‌کند. این هورمون، قند را از خون گرفته و به داخل سلول‌های بدن منتقل می‌کند تا بدن از آن قند به عنوان انرژی استفاده کند. در مبتلایان به دیابت یا میزان انسولین کم است یا انسولین به دلایل گوناگون تأثیر کافی ندارد و سلول‌ها نمی‌توانند قند موجود در خون را به درستی جذب کنند. در نتیجه، میزان قند یا گلوکز در خون بالا می‌رود و با گذشت زمان، این موضوع باعث آسیب به برخی اعضای بدن می‌شود. حال که دانستیم دیابت چیست، بهتر است انواع آن را نیز بشناسیم؛

انواع دیابت                             

به طور کلی دو نوع دیابت وجود دارد:

  1. دیابت نوع یک
  2. دیابت نوع دو

در دیابت نوع یک که به آن دیابت وابسته به انسولین نیز گفته می‌شود و شیوع کمتری دارد، دلایل ژنتیکی و محیطی علت آغاز بیماری هستند که هنوز به طور کامل هم شناسایی نشده‌اند.

افراد در هر سنی ممکن است که به دیابت نوع یک مبتلا شوند، اگرچه این نوع دیابت در کودکان و جوانان شایع‌تر است.

دیابت نوع دو که از آن به عنوان دیابت غیر وابسته به انسولین نیز یاد می‌شود، شایع‌ترین نوع دیابت در جهان است که معمولاً به دلیل مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین رخ می‌دهد.

دیابت نوع دو در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود ولی به دلیل اضافه وزن، کاهش تحرک و تغذیه‌ نامناسب شیوع آن در جوانان و نوجوانان هم رو به افزایش است.

گاهی ممکن است دیابت در گروه خاصی مانند زنان رخ دهد که به آن دیابت بارداری گفته می‌شود. در دیابت بارداری، فرد باردار برای اولین بار با افزایش قند خون روبرو می‌شود. هرچند علائم و نشانه‌های دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می‌رود، اما این زنان در آینده مستعد ابتلا به دیابت نوع دو خواهند بود.

پیش دیابت چیست؟

قبل از ایجاد دیابت بسیاری از افراد مبتلا به پیش دیابت می شوند. میزان قند خون این افراد بالاتر از حد طبیعی است ولی نه به آن اندازه که در تعریف دیابت گنجانده شود. پیش دیابت بسیار شایع است، اما خبر خوب اینکه قابل برگشت هم هست.

نکات زیر نکاتی کلیدی هستند که در کنترل پیش دیابت و جلوگیری از تبدیل آن به دیابت به ما کمک می‌کنند:

  • کاهش وزن: کاهش مقدار حتی کم وزن 5 تا 7 درصد می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.
  • ورزش مداوم: 150 دقیقه در هفته ورزش مثل راه رفتن تند، یا سی دقیقه در روز، پنج روز در هفته
  • تغذیه مناسب و سالم
  • کنترل استرس

 

چگونه تشخیص دهیم دیابت داریم؟

  • نوشیدن زیاد مایعات و تشنگی بیش از حد
  • پرخوری
  • تکرّر ادرار
  • خستگی زیاد از حد
  • مشکلات بینایی
  • کاهش وزن
  • عدم بهبود زخم و عفونت‌های عودکننده

خوب است در صورت مشاهده‌ی این علائم، به پزشک مراجعه کنیم.

اما متأسفانه تشخیص دیابت از روی علائم آن امکان‌پذیر نیست. بنابراین توصیه‌ی متخصصان این است که در شرایط زیر، جهت تشخیص دیابت یا پیش دیابت، حتماً به پزشک معالج مراجعه کنیم:

  1. اگر علائم دیابت را که در بالا ذکر شد داریم.
  2. اگر علائم ذکر شده را در خود مشاهده نکردیم، اما دچار اضافه وزن هستیم. (در هر بازه سنی که قرار داریم.)
  3. اگر علائم ذکر شده را در خود مشاهده نکردیم، اما یکی یا تعداد بیشتری از معیارهای خطر دیابت که در بالا توضیح داده شد را داریم.

چه کسانی به دیابت مبتلا می‌شوند؟

وجود یک یا چند مورد از علایم زیر که به علایم خطر در دیابت موسوم هستند، احتمال ایجاد دیابت در فرد را بالا می برد:

  • افراد کم تحرک
  • سابقه‌ دیابت در بستگان درجه یک
  • سابقه‌ دیابت بارداری یا تولد نوزاد با وزن بالا
  • افرادی که به علت فشار خون بالا تحت درمان هستند.
  • زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • وجود هموگلوبین A1C مساوی یا بیشتر از %5.7 یا اختلال تحمل گلوکز در آزمایش خون یا اختلال گلوکز ناشتا در آزمایش‌های قبلی
  • ابتلا به بیماری‌های همراه با مقاومت به انسولین (مانند چاقی شدید)
  • سابقه بیماری‌های قلبی عروقی
  • چربی خون بالا

 

چه غذاهایی باعث بالا رفتن قند خون و دیابت می‌شوند

نشاسته‌ها: غلات پاک شده مثل برنج سفید، آرد سفید و نان سفید، سیب زمینی سرخ شده
سبزیجات: سبزیجات کنسروی با مقدار زیادی افزودنی نمک، سبزیجات پخته شده با مقدار زیادی کره، پنیر و سس. ترشی و شور (در صورتی‌ که محدودیت مصرف نمک داریم)
میوه‌ها: کمپوت‌ها یا دیگر میوه‌های کنسرو شده همراه شکر، انواع پاستیل، میوه‌های خشک‌شده، مربا و ژله، انواع آب‌میوه‌ها
پروتئین‌ها: گوشت سرخ شده، قسمت‌های چرب گوشت مثل دنده و قلوه‌گاه، سوسیس، کالباس و بیکن، پنیر پرچرب، انواع گوشت پرندگان با پوست، ماهی سرخ شده
لبنیات: شیر پرچرب، ماست پرچرب، خامه، پنیر پرچرب، بستنی پرچرب
چربی و شیرینی‌جات: هر ماده غذایی که حاوی چربی ترانس باشد (لازم است برچسب روی مواد غذایی را از این نظر بررسی کنیم) حجم زیادی از چربی اشباع شده است که اساسا از محصولات حیوانی گرفته می‌شوند. اگر همراه با دیابت، مبتلا به مشکل قلبی هم هستیم، لازم است در این رابطه با پزشکمان مشورت کنیم.
نوشیدنی‌ها: نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه تازه یا نوشیدنی‌های ترکیبی از آب‌میوه‌ها، چای شیرین، قهوه با شکر و کافی میت، نوشیدنی‌های انرژی‌زا

 

تغذیه و رژیم غذایی دیابتی‌ها:

یک رژیم ثابت برای تمام افراد مبتلا به دیابت وجود ندارد، ولی غذایی که ما می‌خوریم نه تنها در کنترل دیابتمان نقشی اساسی دارد، بلکه تعیین می‌کند که چقدر انرژی و چه احساسی در روز داشته باشیم.

در اینجا گروه‌های اصلی غذایی که می‌توانند یک رژیم غذایی سالم و متوازن را تشکیل دهند، معرفی خواهیم کرد. گروه های غذایی اصلی را در رژیم خود قرار دهیم.

میزان نیاز ما به خوردن و آشامیدن بستگی به سن، جنسیت، میزان فعالیت و نیاز کالری تعیین شده روزانه برای ما دارد.

هیچ ماده غذایی به‌تنهایی شامل تمام مواد مغذی ضروری بدن ما نیست و به همین علت یک رژیم سالم اساسا به معنی انتخاب مواد غذایی متنوع از گروه های اصلی غذایی در روز است. این گروه‌ها شامل پروتئین‌ها مثل گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، حبوبات و خشکبار، مواد نشاسته‌ای مانند نان، ماکارونی و برنج، میوه و سبزیجات، لبنیات و چربی‌ها است.

 

بهترین مواد غذایی و خوراکی برای بیماران دیابتی:

نشاسته‌ها:
بدن ما به کربوهیدرات نیاز دارد، ولی بهتر است آنها را با مطالعه انتخاب کنیم.

  • غلات کامل مثل برنج سبوبدار، جو دوسر، کینوآ
  • سیب زمینی شیرین کبابی
  • غذاهایی که با غلات کامل تهیه شده و شکر افزودنی ندارند

سبزیجات:

  • سبزیجات تازه مانند اسفناج، کلم پیچ به‌صورت خام یا مختصری بخارپز یا کبابی
  • سبزیجات منجمد بخارپز
  • سبزیجات کنسرو شده (در صورتی که نمک اضافی نداشته باشند)

میوه‌ها:

  • میوه‌ها بهتر است تازه مصرف شوند.
  • میوه‌های منجمد یا کنسرو شده که شکر افزودنی نداشته باشند.
  • مربا و مارمالاد کم شکر یا بدون شکر

پروتئین:

  • پروتئین‌های گیاهی مثل حبوبات، خشکبار خام و توفو
  • ماهی یا غذاهای دریایی
  • گوشت مرغ یا سایر پرندگان (ترجیحا بافت نرم، مانند بخش سینه و کم چرب و بدون پوست)
  • تخم مرغ

لبنیات:
از لبنیات کم چرب استفاده کنیم، در صورتی که می‌خواهیم لبنیات پرچرب مصرف کنیم، لازم است در حجم بسیار کم باشد.

  • شیر یک و نیم درصد چربی
  • ماست کم چرب
  • پنیر کم چرب

چربی‌ها و شیرینی‌جات:
مقاومت در برابر مصرف این دسته غذایی بسیار مشکل است. در نظر داشته باشیم که خوردن مقدار زیاد آن افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت و این موضوع، کار را برای کنترل دیابت دشوار می‌کند.

  • منابع طبیعی از روغن‌های گیاهی مانند دانه‌های روغنی (آفتابگردان)
  • غذاهایی که حاوی چربی امگا 3 هستند مثل ماهی‌ها
  • روغن هسته انگور، روغن زیتون و کانولا

نوشیدنی‌ها:
وقتی شما یک نوشیدنی مورد علاقه خود را می نوشید احتمالا بیشتر از آن چیزی که فکر می کنید کالری، شکر، نمک یا چربی را مصرف کرده اید. حتما قبل از مصرف به جدول مواد غذایی روی قوطی نوشیدنی توجه کنید.

  • آب ساده که طعم دار نشده باشد یا آب گازدار
  • چای تلخ شاید با یک برش لیمو
  • قهوه بدون شیر یا با شیر کم چرب و شیرین کننده مجاز

 

درمان دیابت بدون دارو  (ادویه و گیاهان درمانی ضد دیابت):

همانطور که گفتیم، اولین قدم در درمان دیابت نوع دو اصلاح سبک زندگی با رعایت برخی نکات مانند موارد زیر است:

  • رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح با مشورت پزشک معالج
  • فعالیت فیزیکی منظم (150 دقیقه ورزش در هر هفته با شدت متوسط مثل پیاده‌روی تند)
  • کاهش وزن
  • خواب کافی
  • قطع سیگار
  • کاهش استرس

 

درمان دارویی دیابت (داروهای مخصوص بیماران دیابتی)

دیابت تیپ یک با انسولین به‌صورت تزریقی درمان می‌شود.
در دیابت نوع دو، علاوه بر انسولین، دسته‌های مختلفی از داروهای خوراکی یا تزریقی ضد دیابت نوع دو نیز وجود دارند. هریک از این دسته ها با مکانیسم متفاوتی باعث کاهش قندخون می شوند. مکانیسم‌های کاهش قند خون توسط این داروها شامل:

  • تحریک پانکراس جهت تولید و آزادسازی بیشتر انسولین
  • مهار تولید و آزادسازی گلوکز توسط کبد
  • مهار آنزیم‌های معده که وظیفه تجزیه کربوهیدرات‌ها در معده را به عهده دارند
  • بهبودی حساسیت سلول‌ها به انسولین
  • مهار بازجذب گلوکز در کلیه‌ها
  • تنظیم سرعت عبور موادغذایی از معده

هر دسته دارویی شامل یک یا دو دارو است. متفورمین، سیتاگلیپتین و امپاگلیفلوزین از جمله این داروها هستند.
دقت کنیم انتخاب نوع دارو و نحوه مصرف آن حتما باید توسط یک پزشک متخصص و مجرب انجام گیرد.
قابل ذکر است که قند خون مناسب برای تمام افراد و تمام سنین یکسان نیست و پزشک بر اساس شرایط بیمار، قند خون مناسب برای بیمار را تعیین می‌کند.

عوارض دیابت:

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، بیش از نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند. عدم آگاهی از دیابت و بالا ماندن قند خون می‌تواند در طولانی مدت به دلیل عدم تشخیص به موقع و کنترل نکردن قند خون، عوارض خطرناکی را برای بیماران به همراه داشته باشد.

از عوارض خطرناک دیابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیماری کلیوی: شایع‌ترین علت بیماری کلیوی منجر به دیالیز یا پیوند کلیه، دیابت است.
  • مشکلات بینایی: دیابت می‌تواند منجر به مشکلات جدی بینایی و حتی نابینایی شود.
  • بیماری‌های قلبی عروقی: مهمترین علت مرگ در بیماران دیابتی، مشکلات قلبی عروقی است.
  • بیماری اعصاب محیطی: دیابت با تأثیر بر اعصاب محیطی باعث اختلالات حسی و در نتیجه ایجاد زخم‌های مزمن در اندام‌ها می‌شود. عفونت ناشی از این زخم‌ها می‌تواند به قطع عضو منجر شود.

 

هموگلوبین A1Cچیست؟

هموگلوبین A1C یک شاخص مهم آزمایشگاهی است که نشان‌دهنده‌ متوسط قند خون در طول ۲ یا ۳ ماه گذشته است و در پیگیری درمان بیماران دیابتی باید لحاظ شود. بهتر است میزان هموگلوبین A1Cهر ۳ ماه یکبار در بیماران مبتلا به دیابت سنجیده شود.

 

نکات مهمی که در هنگام آزمایش دیابت یا پیش دیابت باید بدانیم:

  • اگر نتایج آزمایش ها طبیعی باشند، باید حداقل هر 3 سال یکبار تکرار شوند.
  • اگر نتایج طبیعی نباشند یا فرد معیارهای خطر را داشته باشد، بر اساس نتایج اولیه باید با فواصل کوتاه‌تر آزمایش‌ها تکرار شوند.
  • افراد مبتلا به پیش دیابت باید سالی یکبار بررسی آزمایشگاهی انجام دهند تا پیشرفت دیابت‌شان به سمت دیابت نوع دو مورد بررسی قرار گیرد.

درمان دیابت نوع ۲ به چه شکل انجام می‌شود؟

اولین قدم در درمان دیابت نوع دو اصلاح سبک زندگی است که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • رژیم غذایی مناسب و تغذیه صحیح با مشورت پزشک معالج
  • فعالیت فیزیکی منظم (150 دقیقه ورزش در هر هفته با شدت متوسط مثل پیاده‌روی تند) و کاهش وزن
  • خواب کافی
  • قطع سیگار
  • کاهش استرس

استفاده از داروهای ضد دیابت زیر نظر پزشک معالج در کنار اصلاح سبک زندگی به کنترل قند خون کمک خواهد کرد.

قابل ذکر است که قند خون مناسب برای تمام افراد و تمام سنین یکسان نیست و پزشک بر اساس شرایط بیمار، قند خون مناسب برای بیمار را تعیین می‌کند.

 

آیا می‌توان از ابتلا به دیابت پیشگیری کرد؟

بله، ما می‌توانیم دیابت را به تعویق بیندازیم یا از آن پیشگیری کنیم. کافی است عادات زندگی خود را تغییر دهیم.

 

**********************************************

اگر دیابت دارید، بدن شما قادر به پردازش و استفاده صحیح از گلوکز (قند) موجود در غذایی که می خورید نیست
دیابت زمانی اتفاق می افتد که بدن شما قادر به جذب قند (گلوکز) به سلول‌های خود و استفاده از آن برای تأمین انرژی نیست. این امر باعث ایجاد قند اضافی در جریان خون شما می‌شود
انواع مختلفی از دیابت وجود دارد که هر کدام دلایل متفاوتی دارند، اما همه آنها در مشکل مشترک وجود گلوکز بیش از حد در جریان خون مشترک هستند
دیابت کنترل نشده می‌تواند منجر به عواقب جدی شود و باعث آسیب به طیف وسیعی از اندام‌ها و بافت‌های بدن شما از جمله قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها و اعصاب شود. درمان‌ها شامل استفاده از داروها و یا انسولین است. با اتخاذ یک سبک زندگی سالم می‌توان از برخی انواع دیابت پیشگیری کرد 

علت افزایش سطح گلوکز خون چیست؟

فرآیند هضم شامل تجزیه غذایی که می‌خورید به منابع مختلف مواد مغذی مختلف است. وقتی کربوهیدرات می‌خورید (مثلاً نان، برنج، ماکارونی)، بدن شما آن را به قند (گلوکز) تجزیه می‌کند
وقتی گلوکز در جریان خون شما در گردش است، به کمک نیاز دارد تا به مقصد نهایی خود در جایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی داخل سلول‌های بدن شما برسد، این کمک انسولین است
انسولین هورمونی است که توسط پانکراس، اندامی که در پشت معده قرار دارد، ساخته می‌شود. پانکراس شما انسولین را در جریان خون شما آزاد می‌کند. انسولین به عنوان “کلید” عمل می‌کند که قفل “در” دیواره سلولی را باز می‌کند و به گلوکز اجازه می‌دهد تا وارد سلول‌های بدن شما شود. گلوکز “سوخت” یا انرژی مورد نیاز بافت‌ها و اندام‌ها را برای عملکرد مناسب فراهم می‌کند

اگر دیابت دارید:

پانکراس انسولین کافی تولید نمی‌کند
یا

لوزالمعده انسولین تولید می کند، اما سلول های بدن به آن پاسخ نمی دهند و نمی توانند آن طور که باید از آن استفاده کنند. اگر گلوکز نتواند به سلول های بدن برسد، در جریان خون باقی می ماند و سطح گلوکز در خون افزایش می یابد 

 

دیابت بارداری:

این نوع در برخی از زنان در دوران بارداری ایجاد می‌شود و معمولاً بعد از بارداری از بین می‌رود. با این حال، اگر دیابت بارداری دارید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ در مراحل بعدی زندگی قرار دارید 

چه کسانی به دیابت مبتلا می‌شوند؟

عواملی که خطر ابتلا را افزایش می‌دهند بسته به نوع دیابتی که در نهایت به آن مبتلا می‌شوید متفاوت است 

دیابت نوع ۱ در کمین چه افرادی است؟

  • داشتن سابقه خانوادگی (والدین یا خواهر و برادر) دیابت نوع۱
  • آسیب به پانکراس (مانند عفونت، تومور، جراحی یا تصادف)
  • وجود اتوآنتی بادی‌ها (آنتی بادی‌هایی که به اشتباه به بافت‌ها یا اندام‌های بدن خود حمله می‌کنند)
  • استرس فیزیکی (مانند جراحی یا بیماری)
  • قرار گرفتن در معرض بیماری‌های ناشی از ویروس‌ها 
  • موارد احتمال ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع2 :

سابقه خانوادگی (والدین یا خواهر و برادر) پیش دیابت یا دیابت نوع ۲

  • اضافه وزن داشتن
  • داشتن فشار خون بالا
  • عدم تحرک بدنی
  • داشتن ۴۵ سال یا بیشتر
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • داشتن سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی
  • سیگاری بودن 

 

چه کسانی دیابت بارداری می گیرند؟

  • داشتن اضافه وزن قبل از بارداری
  • سابقه خانوادگی (والدین یا خواهر و برادر) پیش دیابت یا دیابت نوع ۲ 

 

علائم دیابت چیست؟

  • افزایش تشنگی
  • احساس ضعف و خستگی
  • تاری دید
  • بی حسی یا گزگز در دست یا پا
  • زخم‌ها یا بریدگی‌هایی که به کندی بهبود می‌یابند
  • کاهش وزن بدون برنامه ریزی
  • تکرر ادرار
  • عفونت‌های مکرر بدون دلیل
  • دهان خشک
  • در زنان: پوست خشک و خارش پوستی و عفونت‌های قارچی مکرر یا عفونت‌های مجاری ادراری
  • در مردان: کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ، کاهش قدرت عضلانی

 

علائم دیابت نوع1 :

طی چند هفته یا چند ماه و بیشتر در سنین جوانی ایجاد میشود. این علائم شامل تهوع، استفراغ یا درد معده و عفونت‌های قارچی یا عفونت‌های دستگاه ادراری است 

علائم دیابت نوع ۲ و پیش دیابت:

در همه گروه‌های سنی در حال افزایش است، طی چندین سال به کندی ایجاد می‌شود و ممکن است شما اصلاً علائمی نداشته باشید یا متوجه آن نشوید

 

علائم دیابت بارداری:

معمولاً بدون علامت است و متخصص زنان و زایمان بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری دستور آزمایش می دهد

 

عوارض دیابت چیست؟

اگر سطح گلوکز خون شما برای مدت طولانی بالا بماند، بافت‌ها و اندام‌های بدن شما می‌توانند آسیب جدی ببینند. برخی از عوارض در طول زمان می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد

  • عفونت‌های پوستی
  • اختلال در نعوظ
  • از دست دادن شنوایی
  • افسردگی
  • زوال عقل
  • مشکلات دندانی
  • مشکلات قلبی عروقی از جمله بیماری عروق کرونر، درد قفسه سینه، حمله قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، آترواسکلروز (تنگی عروق)
  • نوروپاتی (آسیب عصبی) که باعث بی حسی و سوزن سوزن شدن می‌شود که از انگشتان پا یا انگشتان شروع می‌شود و سپس گسترش می‌یابد
  • نفروپاتی (آسیب کلیه) که می‌تواند منجر به نارسایی کلیه یا نیاز به دیالیز یا پیوند شود
  • رتینوپاتی (آسیب چشم) که می‌تواند منجر به نابینایی شود و شامل آب مروارید و گلوکوم است
  • آسیب پا از جمله آسیب عصبی، جریان خون ضعیف و بهبود ضعیف بریدگی‌ها و زخم‌ها 

عوارض دیابت بارداری:

در مادر: پره اکلامپسی (فشار خون بالا، پروتئین اضافی در ادرار، تورم ساق/پا)، خطر ابتلا به دیابت بارداری در بارداری‌های بعدی و خطر ابتلا به دیابت در مراحل بعدی زندگی

در نوزادان: وزن بالاتر از حد طبیعی هنگام تولد، قند خون پایین (هیپوگلیسمی)، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در طول زمان و مرگ در مدت کوتاهی پس از تولد 

دیابت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

آزمایش گلوکز ناشتا: (FBS)

 بهتر است این آزمایش را صبح بعد از هشت ساعت ناشتایی انجام دهید

تست تصادفی گلوکز پلاسما:

 این آزمایش را می توان در هر زمانی بدون ناشتا انجام داد

آزمایش هموگلوبین: HbA1c

 این آزمایش که HbA1C یا آزمایش هموگلوبین گلیکوزیله نیز نامیده می‌شود، میانگین سطح گلوکز خون شما را در دو تا سه ماه گذشته نشان می‌دهد. این آزمایش میزان گلوکز متصل به هموگلوبین، پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون که حامل اکسیژن است را اندازه‌گیری می‌کند. لازم نیست قبل از این آزمایش ناشتا باشید

تست تحمل گلوکز خوراکی: (OGTT)

 در این آزمایش ابتدا سطح گلوکز خون پس از یک شب ناشتا اندازه گیری می شود. سپس یک نوشیدنی شیرین می نوشید. سپس سطح گلوکز خون شما در یک، دو و سه ساعت بررسی می شود.

چه کسانی باید از نظر دیابت آزمایش شوند؟

اگر علائم یا عوامل خطر ابتلا به دیابت را دارید، باید آزمایش دهید. هرچه دیابت زودتر تشخیص داده شود، می توان درمان سریعتر را شروع کرد و عوارض را کاهش داد یا از آن پیشگیری کرد
اگر آزمایش خون نشان داد که شما مبتلا به پیش دیابت هستید، شما و پزشکتان می‌توانید برای ایجاد تغییراتی در سبک زندگی (مانند کاهش وزن، ورزش، و رژیم غذایی سالم) برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن دیابت نوع ۲ با یکدیگر همکاری کنید

آزمایش دیابت نوع ۱: اولویت آزمایش در کودکان و بزرگسالان جوانی که سابقه خانوادگی دیابت دارند. با احتمال کمتری، افراد مسن نیز ممکن است به دیابت نوع ۱ مبتلا شوند. بنابراین، آزمایش در بزرگسالانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند و مشخص می‌شود که مبتلا به کتواسیدوز دیابتی هستند، مهم است. (کتواسیدوز یک عارضه خطرناک است که می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ رخ دهد.)

آزمایش دیابت نوع ۲: بزرگسالان ۴۵ ساله یا بالاتر، افراد بین ۱۹ تا ۴۴ ساله که دارای اضافه وزن هستند و دارای یک یا چند عامل خطر هستند، زنانی که دیابت بارداری داشته‌اند، کودکان بین ۱۰ تا ۱۸ ساله که دارای اضافه وزن هستند و حداقل دو ریسک فاکتور دیابت نوع ۲ را دارند، باید آزمایش بدهند

دیابت بارداری: همه زنان باردار بین هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری باید آزمایش دهند. اگر عوامل خطر دیگری برای دیابت بارداری دارید، ممکن است پزشک زنان و زایمان شما را زودتر آزمایش کند

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 59114
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید