• 1402/10/23 - 10:00
  • 46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

توصیه های بهداشتی برای پیشگیری و درمان بیماریهای تنفسی

زنان باردار، کودکان زیر 5سال، افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماریهای زمینه ای (مشکلات قلبی، ریوی، کبدی و نقص سیستم ایمنی، ابتلا به بیماریهای مزمن مانند هپاتیت، ایدز و ...) جزء افراد پرخطر می باشند؛

توصیه های بهداشتی برای پیشگیری و درمان بیماریهای تنفسی(انفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی)

بیماری های تنفسی (انفلوانزا، کرونا و سرماخوردگی)، بیماری های ویروسی دستگاه تنفسی هستند که به راحتی از فردی به فرد دیگر از طریق ذرات آلوده معلق در هوا (حاصل از عطسه و سرفه) یا روی سطوح و اشیاء مانند میز، پول، دست و ...منتقل می شود. طول مدت بیماری در افراد مختلف، متفاوت و چندین روز است. علائم این بیماری شامل:  تب بالای 5/38 درجه به همراه حداقل یکی از علائم سرفه و گلودرد، دردعضلانی، آبریزش از بینی، اسهال و استفراغ و ...  می باشد.

مراقب باشید:   

  1. طی بیماری با رعایت نکات بهداشت فردی(پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه و سرفه با دستمال یا آرنج، دفع دستمال های استفاده شده در سطل دردار، شستشوی مکرر دست ها قبل از خوردن خوراکی و پس از ورود به منزل، اجتناب از انداختن آب دهان و خلط در معابر عمومی و ... )  از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری کنید.
  2. سعی کنید به اندازه کافی بخوابید (استراحت سرعت بهبودی را افزایش می دهد).       
  3. از مایعات گرم(چای کمرنگ، شیر ولرم «درصورت سازش با مزاج بیمار»، انواع آب میوه طبیعی، سوپ،آش و ...) استفاده نمایید؛ توصیه می شود ترشیجات و غذای سرخ شده مصرف نشود و در معرض بوی سرخ کردنی نیز قرار نگیرید.                
  4. در صورتیکه طی 2 الی 3 روز، تب شما کاهش نیابد یا یکی از علائم تنگی نفس، درد یا احساس فشار در قفسه سینه یا شکم، سرگیجه ناگهانی، گیجی، استفراغ شدید یا مداوم را مشاهده نمودید و یا اینکه علائم آنفلوانزا بهبود یابد ولی ناگهانی تب و سرفه شدید عود کند؛ مجددا با پزشک خود تماس بگیرید.         
  5. برای کاهش تب در کودکانی که مشکوک به بیماریهای تنفسی هستند هرگز از آسپرین استفاده نکنید، می توانید از استامینوفن استفاده نمایید.           
  6. زنان باردار، کودکان زیر 5سال، افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماریهای زمینه ای (مشکلات قلبی، ریوی، کبدی و نقص سیستم ایمنی، ابتلا به بیماریهای مزمن مانند هپاتیت، ایدز و ...) جزء افراد پرخطر می باشند؛ درصورتی که اطرافیانتان در این دسته افراد هستند نکات بهداشتی را بیش از پیش رعایت نموده، توصیه نمایید درصورت بروز علائم، بلافاصله پزشک خود را مطلع نمایند. لازم به ذکر است به جز افراد پرخطر، اکثر بیماران با درمان علامتی و استراحت در منزل بهبود می یابند.               
    برای پیشگیری از انتشار و خطرات بیماری، هم بیماران و هم افراد پرخطر از حضور در تجمعات و دور همی ها خودداری نمایند.     
    توصیه می شود افراد پرخطر حتما نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا  و کرونا  اقدام نمایند.
  7. تغذیه مناسب و تقویت سیستم ایمنی بدن جهت پیشگیری از ابتلا به بیماریهای تنفسی بسیار اهمیت دارد لذا توصیه می شود: روزانه به میزان کافی مایعات، میوه و سبزیجات تازه، مرکبات و غذاهای حاوی پروتئین های سالم، لبنیات کم چرب، انواع مغزها و ... مصرف نمایید و مصرف غذاهای چرب و سرخ کرده، غذاهای آماده و شیرینی ها را محدود کنید.

 

  • گروه خبری : مقالات آموزشی,اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 60015

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید