• 1399/09/10 - 15:52
  • 145
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

خودمراقبتی ویژه سالمندان و خانواده ایشان

- افراد سالمند به دلیل آن که اغلب بیماری­های همراه و نقص ایمنی دارند، ریسک عوارض و خطر مرگ و میر در آنها بالاتر و شدیدتر است. بنابراین خودمراقبتی در این گروه سنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

خودمراقبتی ویژه سالمندان و خانواده ایشان

<![if !supportLists]>-          <![endif]>افراد سالمند به دلیل آن که اغلب بیماری­های همراه و نقص ایمنی دارند، ریسک عوارض و خطر مرگ و میر در آنها بالاتر و شدیدتر است. بنابراین خودمراقبتی در این گروه سنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>در صورتی که علایم سرماخوردگی مانند تب، سرفه، گلودرد و یا تنگی نفس داریم حتی المقدور از دید و بازدید با افراد مسن خودداری کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>در صورتی که علایم تنفسی داریم و سالمند در منزل داریم: از او بیشتر از 2 متر فاصله بگیریم، از ماسک استفاده کنیم و حتی الامکان اتاق او را جدا کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>فرد سالمند از ظروف غذا و حوله شخصی خود استفاده کند.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از برگزاری دورهمی ها تا عادی شدن شرایط، خودداری کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از دست دادن و رو بوسی کردن و در آغوش گرفتن افراد مسن پرهیز کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>دست ها را هنگام ورود به منزل قبل از هر کاری بشوئیم. این کار را قبل از غذا خوردن و بعد از اجابت مزاج با آب و صابون مایع به مدت 20 ثانیه انجام دهیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>دقت کنیم اشیا و  سطوح ضد عفونی شوند.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>در هنگام سرفه و عطسه، دهان و بینی خود را بپوشانیم و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله در دار بیاندازیم. در صورتی­که دستمال وجود نداشت از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>در صورت استفاده از توالت فرنگی، قبل از کشیدن سیفون، در آن را بگذاریم تا میکروب ها در هوا پخش نشوند.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>افراد سالمند از حضور در مکان­های شلوغ و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی پرهیز کنند.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از کشیدن سیگار و قلیان اجتناب شود.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از مهر، سجاده، چادر نماز، تسبیح و... خود برای نماز استفاده کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از رفتن به مسجد، تکایا و مراسم مذهبی تا عادی شدن شرایط اجتناب شود.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>هر روز در و پنجره اتاق­ها را یک ساعت، 5 تا 10 دقیقه باز نگهداریم تا تهویه نسبی انجام شود.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از غذاها و نذری های خارج از منزل استفاده نکنیم و پخش نذری خود را تا عادی شدن شرایط، به تعویق بیندازیم.

 

الگوی غذایی افراد سالمند در شرایط کرونا

<![if !supportLists]>-          <![endif]>رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریز مغذی ها و پروتئین در برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله ویروس کرونا دارد.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>در طی روز آب فراوان (8 لیوان در روز) مصرف کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>مصرف سبزی ها به خصوص پیاز خام و میوه های تازه و مواد غذایی حاوی ویتامین سی (C) در رژیم غذایی را فراموش نکنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از جوانه ها مانند گندم، ماش و شبدر که حاوی ویتامین سی هستند، در رژیم غذایی روزانه استفاده کنیم.

<![if !supportLists]>-       <![endif]> در صورت امکان از هویج و کدو حلوایی در غذاهای روزانه استفاده کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>به دلیل کاهش جذب کلسیم و ویتامین دی (D) در افراد سالمند، توصیه می شود حداقل دو لیوان شیر و یا معادل آن لبنیات (یک لیوان شیر معادل دو قوطی کبریت پنیر و یا یک لیوان ماست) روزانه مصرف شود. هم چنین برای مصرف مکمل کلسیم و ویتامین د با پزشک خود مشورت کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از آن جا که با بالا رفتن سن جذب ویتامین ب 6 (B6) و ب 12 (B12) کاهش می یابد، لازم است از طریق مواد غذایی جبران شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت گردد. مواد غذایی حاوی این ویتامین ها شامل گوشت، شیر، تخم مرغ، حبوبات و غلات سبوس دار است.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>ریز مغزی آهن و روی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. مواد غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات و زرده تخم مرغ، سبزی های سبز تیره مثل جعفری، برگه های تیره کاهو، انواع خشکبار و مغزها، لبنیات حاوی آهن و روی هستند. البته پروتئین حیوانی، هر دو ریزمغذی آهن و روی را تامین می کند. توصیه می شود از مصرف چای یک ساعت قبل تا 2 ساعت بعد از غذا به دلیل کاهش در جذب آهن، خودداری شود.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>از مصرف مواد قندی و شیرین، غذاهای چرب و سرخ شده و پرنمک که موجب تحریک سیستم ایمنی می شود، خودداری کنیم.

<![if !supportLists]>-          <![endif]>در این شرایط،از تهیه غذا از بیرون منزل پرهیز کنیم.

 

 

  • گروه خبری : مقالات آموزشی,اخبار طرح تحول
  • کد خبر : 37870