• 1398/02/17 - 15:35
  • 181
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

توصیه های بهداشتی در ماه مبارک رمضان:

از شهروندان درخواست می شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با تلفن 190 سامانه شکایات بهداشتی وزارت بهداشت تماس حاصل و گزارشات یا شکایات خویش را اعلام فرمایند.

   

                                           اطلاعیه بهداشتی ماه مبارک رمضان

ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان،

در جهت حفظ سلامتی روزه داران عزیز، با آغاز این ماه مبارک طرح تشدید نظارت های بهداشتی با اولویت نظارت بر مراکز طبخ، تهیه و عرضه مواد غذایی از قبیل حلیم و آش پزی، کبابی ، زولبیا و بامیه پزی و شیرینی های سنتی ، نانوایی ها و خرما فروشی و همچنین اماکن عمومی حساس و سامانه های آبرسانی به منظور کاهش و کنترل بيماري هاي مرتبط با آب و مواد غذایی با حضور فعال بازرسين بهداشت محیط از 8 صبح تا 24 شب در ساعات اداری و غير اداری و روزهای تعطیل  اجرا خواهد شد

 

از شهروندان درخواست می شود در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی با تلفن 190 سامانه شکایات بهداشتی وزارت بهداشت تماس حاصل و گزارشات یا شکایات خویش را اعلام فرمایند.

 

توصیه های بهداشتی در ماه مبارک رمضان:

-         محصولات زولبيا و باميه از شیرینی پزی و فروشی های مجاز و آش حلیم از کبابی یا حلیم پزی های مجاز و دارای پروانه کسب که مقررات بهداشتی را رعایت می کنند خریداری نموده و حتماً فاکتور خرید دریافت نمایند.

-         با توجه به مخاطرات بهداشتی جدی استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرن جهت توزیع غذا و نوشیدنی های داغ و روغنی و اعلام ممنوعیت استفاده از این ظروف پلی استایرن توسط وزارت بهداشت در کلیه مراکز طبخ موادغذایی از قبیل حلیم پزی ، آشپزی، کباب و جوجه کباب، چایخانه ، اغذیه فروشی ها و مرغ سوخاری و پاچینی ، رستورانها و چلوکبابیها و ... حتی توزیع نذورات ، در هنگام خرید مواد غذایی یا توزیع نذورات استفاده از ظروف یکبار مصرف مناسب ترجیحا از نوع گیاهی یا آلومینیومی بعنوان جایگزین آن مد نظر قرار گیرد.

-         از خرید مواد غذایی آماده مصرف از قبیل زولبیا و بامیه، حلیم ، نان و شیرینی سنتی، خرما ، کله پاچه، دل و جگر، بستنی، شربت آلبالو و زرشک و ... را از دستفروشان و دوره گردان خودداری کنند و در هنگام خرید مواد غذایی بسته بندی شده پروانه ساخت یا شناسه نظارت بهداشتی، تاریخ تولید و انقضاء مصرف، نشانی دقیق کارخانه تولید کننده و سالم بودن بسته توجه کنند.

-         ضروری است قبل از مصرف سبزیجات و میوه جات خام مراحل سالمسازی (شستشو، انگل زدایی و ضدعفونی) آنها رعایت گردد.

-         هرگز مواد غذایی پخته و آماده شده را در دمای محیط، بیش از 2 ساعت نگهداری نکنید و تهیه مواد غذایی برای سحر در منزل یا مساجد ترجیحاً در هنگام سحری تهیه و به صورت گرم مصرف شود.

-         ضروری است صاحبان مشاغل مواد غذایی و اماکن عمومی در این ماه مبارک مقررات مربوطه و توصیه های بهداشتی را دقیق تر رعایت نموده و با مامورین بهداشت محیط همکاری نمایند..

-         موقع خرید و مصرف خرما یا رطب حتماً در خصوص فساد و کپک زدگی آن دقت شده و قبل از مصرف شستشو گردد.

-         ضمن رعایت مصرف میزان روغن در غذا از روغنهای مناسب پخت و مخصوص سرخ کردنی استفاده گردد.

-         ضمن رعایت مصرف میزان نمک در غذا ، نمک مورد استفاده در سفره غذا از نوع ید دار تصفیه شده باشد.

-         با توجه مضرات مصرف محصولات دخانی برای سلامتی موکدا از استعمال دخانیات پرهیز گردد.

 

 

  • گروه خبری : مقالات آموزشی,اخبار طرح تحول,اطلاعیه ها
  • کد خبر : 32367
کلمات کلیدی