• 1402/11/02 - 11:37
  • 54
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
51 درصد از جمعیت بالای 18 سال قم غربالگری شدند

پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون به ایستگاه پایانی خود رسید

با غربالگری افراد بالای 18 سال استان در قالب طرح ملی سلامت، تعداد 36 هزارو 891 بیمار پیش دیابت و حدود 4500 بیمار مشکوک به دیابت شناسایی گردید.

 

با پایان دی ماه، همزمان با سراسر کشور، طرح ملی پویش سلامت  در استان قم با غربالگری 477 هزار و 478 نفر از جمعیت بالای 18 سال، از نظر ابتلا به دیابت و فشار خون بالا ، به ایستگاه  پایانی خود رسید. 

دکتر مجید اصغری ضمن عرض خداقوت و  تقدیر از همکاری تیم سلامت در اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون، از مشارکت و همراهی مردم عزیز استان قم تشکر نموده و با اشاره به شناسایی  4663 بیمار دیابتی در این طرح گفت: با غربالگری افراد بالای 18 سال استان در قالب طرح ملی سلامت، تعداد 36 هزارو 891 بیمار پیش دیابت نیز شناسایی گردید.

وی افزود مراقبین سلامت در مراکز و پایگاههای سلامت و نیز خانه های بهداشت در سطح استان تعداد 169 بیمار مشکوک به بیماری دیابت با شرایط اورژانس را شناسایی نمودند که ضمن انجام اقدامات لازم به مراکز درمانی و متخصصین ارجاع گردیدند. 

رئیس مرکز بهداشت قم همچنین با تاکید بر اهمیت کنترل بیماری فشار خون و شناسایی و درمان به موقع آن اظهار داشت: در این غربالگری تعداد ۸۵۰۰ بیمار جدید فشار خونی و تعداد 111 هزار و 784 بیمار پیش فشارخون بالا شناسایی شد که توصیه های لازم از سوی مراقبین سلامت به آنان ارائه شد. 

دکتر اصغری با اشاره به مطالب فوق افزود:  در طول اجرای پویش، تعداد 452 مورد فشارخون خیلی بالای اورژانس و نیز 111 مورد فشارخون بالای بحرانی شناسایی شد که در مورد این بیماران نیز اقدامات لازم توسط مراقبین سلامت و پزشک مرکز انجام و سپس به مراکز درمانی و متخصصین ارجاع شدند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که 51 درصد از جمعیت 941 هزار نفری جمعیت بالای 18 سال استان در این طرح از نظر دیابت و فشار خون مورد بررسی قرار گرفته اند گفت: افراد مشکوک به دیابت و فشارخون بالا می بایست با مراجعه به مراکز یا پایگاههای سلامت وضعیت سلامت خود را تا حصول نتیجه قطعی از نظر ابتلاء به دیابت یا فشار خون مورد پیگری قرار دهند و در صورت سلامت، حداقل سالی یکبار این غربالگری را تکرار نمایند و توصیه می کنیم حتی در مراجعات به سایر بخش های حوزه سلامت (خصوصی یا دولتی)فشارخون خود را کنترل نمایند.

دکتر اصغری ادامه داد: همشهریان گرامی در صورت تشخیص قطعی ابتلا به بیماری دیابت و فشار خون باید تا کنترل کامل بیماری، درمان خود را ادامه دهند تا از عوارض ناشی از این بیماریها از جمله سکته های قلبی، مغزی، نارسایی های کلیوی، اختلالات عصبی، اختلالات بینایی و ...  پیشگیری نمایند، چرا که عدم کنترل این بیماری ها ممکن است عوارض برگشت ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 60141

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید