• 1397/11/13 - 09:11
  • 82
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

واکسن تزریقی فلج ویژه کودکان متولد 95 به بعد که در 4 ماهگی واکسن تزریقی دریافت نکرده اند

کلیه کودکانی که از سال ۹۵ به دنیا آمده اند و به علت سکونت در سایر استان ها واکسن تزریقی فلج اطفال را در ۴ ماهگی دریافت نکرده اند، لازم است با مراجعه به مراکز و پایگاه های سلامت محل سکونت خود، این واکسن را دریافت کنند.

 

کلیه کودکانی که از سال ۹۵ به دنیا آمده اند و به علت سکونت در سایر استان ها واکسن تزریقی فلج اطفال را در ۴ ماهگی دریافت نکرده اند، لازم است با مراجعه به مراکز و پایگاه های سلامت محل سکونت خود، این واکسن را دریافت کنند.

   به طور معمول کودکان تا ۶ سالگی ۵ نوبت واکسن خوراکی را دریافت می‌کنند و دریافت یک نوبت واکسن تزریقی نیز برای کودکان در 4 ماهگی برای ایمنی کامل ضروری است. مقرر بود این برنامه از سال 1394 در تمام دنیا و از جمله ایران انجام شود که به دلیل کمبود واکسن در سطح جهانی، اجرای برنامه در هیج کشوری امکان پذیر نگردید. با این وجود واکسن‌های تزریقی در اختیار کشور‌هایی که وضعیت بهداشتی نامناسبی داشتند قرار گرفت و با وجود همه کمبود‌ها در ایران در سال ۹۵، برای کودکان استان‌های همجوار با کشور‌های افغانستان، پاکستان و همچنین برخی استان‌ها که مانند قم که مهاجرانی از کشور‌های افغانستان و پاکستان رفت و آمد داشتند در چهارماهگی تزریق واکسن فلج اطفال انجام شد.

در همین راستا با تولید مجدد واکسن تزریقی این واکسن از تاریخ 17 شهریورماه در 9 استان کشور در حال انجام است که در مرحله بعد بقیه استانها را شامل خواهد شد.

از آنجاییکه کلیه کودکان ساکن قم این واکسن رادریافت کرده اند نیازی به تزریق مجدد پولیو تزریقی  ندارند. اما در خانواده هایی که از سال 1395 ساکن سایر استانها بوده اند و کودکانشان سابقه تزریق واکسن فلج اطفال تزریقی را ندارند بایستی با در دست داشتن شناسنامه و مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت منطقه سکونت خود، واکسیناسیون کودکانشان را کامل نمایند.

این بیماری از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری است، اما لازم است میزان پوشش واکسیناسیون بسیار بالا باشد و هرگونه کوتاهی به ویروس اجازه می‌دهد تا به فعالیت خود ادامه دهد. واکسن تزریقی فلج اطفال فقط یک بار در عمر تزریق می‌شود و همه کودکان باید این واکسن را تزریق کنند.

بدنبال اجراي موفق برنامه ريشه كني آبله، سازمان جهاني بهداشت در سال 1988 برنامه ريشه كني جهاني فلج اطفال تا سال 2000 را در دستور کار خود قرارداد. هرچند هدف اوليه ريشه كني تا سال 2000 محقق نشد، ولي موفقيت هاي فراواني بدست آمد. چرا که با اجراي این برنامه برنامه، آمار فلج از حدود 400 هزار نفر در سال در 125کشور دنیا به 73 نفر در سال 2015 كاهش يافت  که محدود به 2 کشور افغانستان و پاكستان گردید. خوشبختانه سال هاست هیچ مورد جدیدی از این بیماری در کشور ما دیده نشده است و واکسیناسیون برای پیشگیری از شیوع مجدد آن انجام می شود.

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 31567
کلمات کلیدی