• 1400/03/10 - 13:29
  • 145
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات؛

سیگار سوغاتی ارزان کشور/ سبقت خانمها از آقایان قلیانی

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: دخانیات اولین و بزرگترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان هست که سالانه 8 میلیون نفر قربانی از خود به جا می گذارد.

 به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات، نرگس جعفری افضل در گفت و گویی اظهار کرد: دخانیات  اولین و بزرگترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در جهان هست که سالانه 8 میلیون نفر قربانی از خود به جا می گذارد به همین منظور و برای ایجاد حساسیت از چهارم تا دهم خرداد ماه هر سال به عنوان هفته ملی بدون دخانیات و روز دهم به نام روز ملی دخانیات نامیده می شود تا سعی شود در این روزها در زمینه مضرات سیگار و دخانیات بالاخص قلیان بیشتر صحبت، آموزش و اطلاع رسانی گردد.

8 میلیون مصرف کننده دخانیات در ایران 

وی ادامه داد: در ایران حدود 8 میلیون نفر مصرف کننده مواد دخانی هستند و سالانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف میشود.

جعفری افضل با ابراز تأسف از کاهش سن استعمال دخانیات تصریح کرد: سن استعمال دخانیات کاهش یافته به طوری که شاهد درگیری سنین 9 الی 11 سال در جامعه هستیم.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به مصرف مواد دخانی به ویژه قلیان در بین خانواده ها ادامه داد: استعمال دخانیات بالاخص قلیان  روز به روز در بین خانمها در حال گسترش است طوری که خانم ها گوی سبقت را از آقایان ربوده اند

 

افزایش 40 درصدی مصرف قلیان در کشور

 

جعفری افضل از انتخاب شعار تعهد من برای ترک قلیان بعنوان شعاری هوشمندانه یاد کرد و افزود: طی 8 سال گذشته تا کنون شاهد افزایش 40 درصدی مصرف قلیان در کشور هستیم بنابراین انتخاب شعار تعهد من برای ترک قلیان بسیار هوشمندانه است، زیرا نادیده گرفتن بحث قلیان و از طرفی تنباکوهای معطر و معسل که جذابیت خاصی بین جوانان و نوجوانان بالاخص  زنان دارد و عاملی برای تبلیغ هست، آسیب زیادی می تواند به جامعه وارد کند که این آسیب ها به غیر از خسارات جانی که چندیدن برابر مرگ های ناشی از بیماری های حاد حتی کرونا می باشد مقوله خسارات اقتصادی نیز یکی از معضلات بزرگ دخانیات است.

به گفته وی تا پایان سال 99 سالیانه 59 میلیارد نخ سیگار در کشور تولید شده است، که این می تواند هزینه های مستقیم در بخش سلامت و غیر مستقیم در اقتصاد جامعه داشته باشد.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: صنعت دخانیات به دنبال فروش محصولات خود می باشد از این رو با استفاده از بسته بندی های فریبنده و زیبا  به جای بسته های ساده و دارای هولوگرام سعی در جذب مخاطبین خود دارد، حتی در این راه از تمامی فرصت ها از قبیل تبلیغات در فیلم ها و سریال ها، استفاده از سلبریتی ها و قهرمانان بزرگ فیلم ها، استندهای تبلیغاتی داخل مغازه ها، توتون و تنباکوهای معسل، محصولات پرطرفدار خوراکی و پوشاکی و... استفاده میکند.

به باور جعفری افضل برای رسیدن به هدف اصلی کاهش مصرف  مواد دخانی، به غیر از مبارزه با صنایع  و کمپانی های تبلیغاتی بزرگ  دخانی بایستی استراتژی هایی نظیر کاهش سطح دسترسی و کم کردن مراکز فروش، مبارزه با تبلیغات مواد دخانی به هر شکل و شیوه، افزایش اطلاع رسانی و آموزش های صحیح و متناسب با هر گروه سنی و یادآوری افکار غلط مصرف دخانیات  و مبارزه با آنها تصوراتی مانند ایجاد آرامش و از بین بردن استرس، کاهش وزن، پیشگیری از ابتلای به برخی بیماری های حاد مانند کرونا، فراهم آوری امکانات ترک، اجرای صحیح و کامل قوانین دخانیات و... را مدنظر داشت.

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 44265

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید