پرسشهای متداول در حوزه معاونت بهداشتی 

دریافت فایل PDF

1. خدمات سلامت چیست؟ 
فعالیت‌هایی است که منجر به ارتقاء سلامت، پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت از ناخوشی و بیماری، جراحت و سایر اختلالات جسمی، روانی، اجتماعی و [معنوی] در انسان می‌شود. مجموعه فعالیت‌ها و فرایند‌هایی است که بستر لازم به منظور حصول سلامت همه جانبه را برای فرد و اجتماع فراهم می‌کند. خدمات سلامت به طور اعم در برگیرنده امور مربوط به تغذیه، بهداشت، پیشگیری، تشخیص، درمان، بازتوانی، بیمه خدمات سلامت، آموزش و تحقیقات و فناوری در حوزه‌های ذیربط  و همچنین، کنترل کیفیت و ایمنی مواد و فرآورده‌های دارویی، بیولوژیک، خوردنی، آرایشی، بهداشتی و ملزومات و تجهیزات پزشکی و اثربخشی فرآورده‌های دارویی و بیولوژیک می‌باشند.

2. مراقبت‌های اولیه سلامت چیست؟
خدمات اساسی سلامت مبتنی بر روش‌های کاربردی، از نظر علمی معتبر و از نظر اجتماعی پذیرفتنی است، که از طریق مشارکت کامل افراد و خانواده‌ها در دسترس همگان قرار می‌گیرند، با هزینه‌ای که جامعه بتواند در هر مرحله از توسعه با روحیه خوداتکایی و خودگردانی از عهده آن برآید. این مراقبت‌ها، هم بخشی جدایی‌ناپذیر از نظام سلامت کشور و وظیفه محوری کانون اصلی توجه آن است و هم بخشی تفکیک‌ناپذیر از توسعه کلی اقتصادی و اجتماعی جامعه را تشکیل می‌دهند. این مراقبت‌ها اولین سطح تماس افراد، خانواده و جامعه با نظام سلامت کشور است و خدمات سلامت را تا آنجا که ممکن است به جایی که مردم در آن زندگی و کار می‌کنند، نزدیک می‌کند و نخستین جزء فرایند مراقبت مستمر سلامت را تشکیل می‌دهد.

3. منظور از سطح ارجاع و سطح بندی خدمات چیست؟

فرآیندهایی که نحوه ارتباط فرد با نظام سلامت و استفاده وی از سطوح خدمات این نظام را تعیین می‌کند. ارجاع درون سطح به عنوان ارجاع افقی و ارجاع در بین سطوح به عنوان ارجاع عمودی نامیده می‌شود. سازوکاری برای ارائه خدمات سلامت است که متقاضیان (آحاد مردم شناسایی‌شده/تحت پوشش) برای دریافت خدمات مزبور به پایگاه سلامت مراجعه کرده و تشکیل پرونده ‌می¬دهند. مراجعه کننده در نقطه تماس اول، توسط تیم سلامت (کارشناس مراقب سلامت خانواده/ماما و در صورت نیاز پزشک عمومی)، ویزیت شده و اقدامات لازم برای وی صورت می‌گیرد. در صورت نیاز به خدمات تخصصی¬تر (در همان سطح یا سطح بالاتر)، وی به صورت هدایت‌شده با رعایت سلسله مراتب پس از تکمیل فرم ارجاع (مطابق با فرمت هر برنامه موجود در بسته خدمت) برای دریافت آن خدمات در همان سطح (مانند خدمات مشاوره تغذیه و سلامت روان) یا به سطوح بالاتر سرپایی و بستری (پزشک، متخصص، فوق تخصص، مراکز پاراکلینیکی خاص و بیمارستان) ارجاع داده می شود و مسوولیت پیگیری و تداوم خدمات سلامت او در هر صورت با تیم سلامت است. سطح دوم خدمت (پزشک متخصص یا بیمارستان و ...) پس از انجام اقدامات ضروری برای بیمار، اطلاعات مربوط به نتایج درمان، الگوی تشخیصی درمانی و سایر نیازها را به صورت بازخورد (در فرم بازخوراند) به ارجاع دهنده (در همان سطح یا سطوح پایین‌تر) منعکس می‌کند و باید در انتها، تمامی موارد برای درج در پرونده بیمار، به تیم سلامت بازگردانده شود.

4. منظور از پرونده خانوار چیست؟

پرونده خانوار سلامت مبتنی بر شناسه (کد) ملی است که برای هر ایرانی ایجاد می‌شود و همه اطلاعات مربوط به سلامت وی، قبل از تولد تا پس از مرگ، در آن ثبت می‌گردد. پرونده اصلی در نزد مراقب سلامت مسوول آن خانوار است و فرم¬های هر پرونده برحسب شرایط افراد تشکیل دهنده خانوار منطبق با برنامه های خدمتی تعریف شده در بسته خدمت خواهد بود.

5. مهم ترین علامت بیماری سل چیست؟
 سرفه بیش از 2هفته


6. ساده ترین و آسانترین راه از بین بردن میکروب وبا چیست؟
 جوشاندن آب به مدت 1دقیقه


7. کمبود کدام ماده غذائی در مادران باردار باعث عقب ماندگی نوزاد می شود؟
ید


8. مهم ترین علائم بیماری آنفولانزا چیست؟
تب-سرفه –گلودرد-دردعضلانی


9.بیماری تب مالت از چه طریق منتقل می شود؟
مصرف شیر ولبنیات غیر پاستوریزه وتماس با خون و ترشحات حیوان مبتلا


10. سرطان های ناشی از استعمال دخانیات کدامند؟
سرطان ریه،مثانه،کلیه،خون،حنجره،دهان،مری

11. روزانه چه میزان میوه و سبزی باید مصرف کرد؟
2وعده میوه 3وعده سبزی


12. مردان از چه سنی باید جهت معاینه پروستات مراجعه کنند؟
از 50سالگی


13. انجام ماموگرافی (عکس برداری از پستان)برای چه کسانی لازم است؟
کلیه زنان بالای 35سال

14. برای تشکیل پرونده سلامت خانوار به کجا باید مراجعه کرد؟

به مرکز سلامت جامعه یا پایگاه سلامت در منطقه سکونت

15.       به چه دلیل انجام آزمایشات غربالگری نوزادان از روز سوم تا پنجم تولد ضروری است؟

  به دلیل مشخص نبودن علائم بالینی بیماری های مادر زادی در روز ها و ماه های نخست پس از تولد ، مانند کم کاری تیرویید و فنیل کتون اوری و غیره ، انجام آزمایشات غربالگری نوزادان (با استفاده از چند قطره خون پاشنه ی پا در روز های سوم تا پنجم پس از تولد ) باعث تشخیص زود هنگام بیماری و درمان به موقع نوزادان مبتلا میگردد و از بروز عقب ماندگی قطعی ذهنی و جسمی نوزادان جلوگیری می گردد.

16.       انجام آزمایشات قبل از ازدواج به چه منظور صورت می گیرد؟

  الف: غربالگری شناسایی زوج های ناقل ژن تالاسمی (تالاسمی مینور)جهت کنترل و اقدامات پیشگیرانه به منظور پیشگیری ازبروز موارد جدید تالاسمی ماژور

  ب:تشخیص اعتیاد یا عدم اعتیاد مزدوجین به مواد مخدر

   

17.       آیا همه مردم میتوانند به خدمات دندانپزشکی در مراکزبهداشتی درمانی دسترسی داشته باشند؟

  بله – همه مردم در هرگروه سنی میتوانند جهت دریافت خدمات دندانپزشکی به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نموده وخدمات مورد نظر را دریافت نمایند.

18.       آیا خدمات دندانپزشکی بصورات رایگان ارایه میگردد؟

  بجز ویزیت جهت جمعیت گروه هدف (کودکان زیر 6 سال –کودکان 6-12سال- خانمهای باردار ) مابقی خدمات با تعرفه دولتی( مصوب وزارت بهداشت )جهت گروه هدف وسایرین انجام میشود .

 

19.       چه خدماتی در مراکز بهداشتی درمانی دارای واحد بهداشت دهان ودندان ارائه میگردد؟

  خدمات شامل آموزش بهداشت دهان ودندان ،فلوراید تراپی ،فیشور سیلانت ،کشیدن دندان،پرکردن دندان،جرمگیری ،پالپوتومی، ضمنا" خدمات تخصصی مانند درمان ریشه دندان (عصب کشی )پروتز (دندان مصنوعی ) در مراکز بهداشتی انجام نمیشود

 

20.       آیا در سال جاری پذیرش بهورز در استان صورت می گیرد؟

  در صورت تخصیص مجوز پذیرش بهورزاز سوی وزارت متبوع ، برای روستاهای واجد شرایط براساس کتابچه طرح گسترش واحدهای بهداشتی درمانی برابر مقررات انجام می گردد.

21.       چگونه می توان داوطلب سلامت شد؟

  کلیه افراد علاقه مند می توانند با مراجعه به مرکز بهداشتی و درمانی نزدیک محل سکونت علاقه مندی خود را اعلام دارند و پس از ثبت نام و تشکیل پرونده با توجه به میزان توانایی و فرصتی که در اختیار دارند، به صورت دایم و یا موقت با مراکز بهداشتی و درمانی همکاری نمایند.

 

22.       برای دریافت کارت معاینه پزشکی به کجا مراجعه نمایم؟

به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل کسب خود

 

23.       برای اخذ پروانه محل کسب خود نیاز به تایید بهداشتی دارم. چه باید کرد؟

با داشتن برگه استعلام بهداشتی از اتحادیه مربوطه به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی به محل کسب خود مراجعه نمایید.

 

24.  در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در سطح شهر چه باید کرد؟

 همشهریان گرامی می توانند با سامانه پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت : 1490  تماس حاصل فرمایند و یا با شماره شکایات بهداشت محیط : 36606051 تماس بگیرند.

  

25.  با توجه به اینکه هیچ کنترلی در کارخانه انجام نشده است آیا اندازه گیری صدا بطور سالانه لازم آیا اصراف نیست بهتر نیست این پول ها صرف کنترل گردد؟

بله چون به استناد ماده ٨٥ قانون کار رعایت دستورالعمل های وزارت بهداشت برای کارفرما لازم الاجراست و وزرات بهداشت طی بخشنامه شماره ٨٦٢١ مورخ ٢٥ /٥/ ١٣٨٢ اندازه گیری عوامل زیان آور را هر سال قبل از انجام معاینات الزام نموده است

 

 26.  حدود تماس شغلی صدا در ایران چقدراست و توسط چه ارگانی تایید می شود.

 ٨٥ دسیبل - کمیته فنی بهداشت حرفه ای کشور

 

27.  برای شروع کار تهویه باید به کدام شرکت یا ارگان مراجعه کنیم؟

 شرکت های خدمات بهداشت حرفه ای یا اساتید دانشکده های بهداشت

 

 28.  اگر صدا در حد احتیاط باشد چه باید کرد و اگر در حد خطر باشد چه تکلیفی داریم؟

 اگر صدا در حد احتیاط باشد به معنی این است که صدا بین 65 تا85 دسیبل می باشد و در این موارد ضمن انجام مراقبت های لازم جهت ممانعت از افزایش صدا می بایست در معاینات کارگری ادیومتری سالیانه نیز انجام پذیرد. ولی در مواردی که در حد خطر باشد یعنی صدا از آستانه مجاز تماس شغلی تجاوز نموده است و لذا لازم است علاوه بر انجام اقدامات کنترلی جهت کاهش صدا تا حد آستانه مجاز، بسته به میزان صدا ادیومتری در طول یکسال به صورت متناوب در چند زمان با تشخیص پزشک طب کار انجام پذیرد.

 

29.  آیا مسئولین بهداشت حرفه ای شرکت ها مجاز به آموزش کارگران تحت پوشش خود هستند.

بلی از وظایف آنها است

 

30.  اموزشگاه صنوف صنعتی چرا در سایر استان ها اجرائی نمیشه ایا لغو شده یا این که مشکل خاصی وجود دارد لطفا راهنمایی بفرمائید.

بله دستورالعمل بر اساس تفاهم نامه تدوین شده است و دارای مشکلاتی بوده که در ویرایش جدید رفع و نحوه اجرای آن در جلسه خرداد٩٣ مورد بررسی قرار گرفت. و بزودی به تمام استان ها ابلاغ می شود.

 

31.  آیا کارگران کارگاه های خانگی هم مشمول انجام معاینات سلامت شغلی می شوند؟

 بلی به استناد تبصره ماده 85 قانون کار که کارگاههای خانگی را هم مشمول فصل چهارم قانون کار دانسته است.

 

32.  هزینه انجام معاینات قبل از استخدام بعهده کیست؟

براساس ماده 92 قانون کار و دستورالعمل مرکز سلامت کشور به عهده درخواست کننده انجام معاینات است.

 

33.  معاینات کارگران شاغل در مشاغل شیمیایی هر چند وقت یکبار انجام می پذیرد؟

 هر شش ماه یکبار

34.  من از سبزی خام مثل سبزی خوردن وکلم وکاهو استفاده نمی کنم چون شنیدم از اب فاضلاب ابیاری می شوند وباعث انگل های خطرناک در بدن می شوند ایا درست است ایا شستن سبزی با پودر کلر کافی است واین پودر را از کجا تهیه کنیم وایا مایع ظرفشویی نیز باید استفاده کنیم ؟

معمولاً سبزی و صیفی جات به علت تماس با خاک مزرعه به هنگام برداشت و کودهای سنتی و خاک هنگام برداشت محصول و آلودگی توسط حیوانات وحشی و ولگرد و آبیاری در معرض آلودگی میکروبی می باشند ولی یکی از نیازهای اساسی مصرف روزانه توصیه می شود و حتماً بایستی در تغذیه روزانه میوه و سبزی استفاده شود و در صورت شستن و گندزدایی با اطمینان می توان مصرف نمود و مراحل آن شستشوی گل و لای سبزی و با استفاده۳ تا ۵ قطره محلول ظرفشویی برای هر لیتر و ابکشی و گندزدایی با نصف قاشق چایخوری پودر پرکلرین و با ضدعفونی کننده های رایج در داروخانه کافی میباشد . پودر پرکلرین در مراکز بهداشتی درمانی دولتی رایگان توزیع می شود.

 

35. فرآیند جذب نیروی طرحی درمراکز بهداشت شهرستانها چگونه است ؟

  با مراجعه به سایت معاونت بهداشتی ،لیبنک ثبت نام طرح نیروی انسانی مراجعه و ثبت نام نمایید

 

 

فایل ها