• 1393/07/20 - 08:45
  • 53
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
فیشور سیلنت چیست؟

فیشور سیلنت چیست؟

فیشور سیلنت چیست؟

فیشور سیلنت چیست؟
• در سطوح جونده دندانها شیارها و حفره هایی وجود دارد که به راحتی توسط مسواک تمیز نمی شوند و یکسری ترکیبات آلی و باکتریهای موجود در دهان، در داخل این شیارها و حفره ها جمع می شوند که محل مناسبی برای ایجاد و پشرفت پوسیدگی را فراهم می آورند.
• مواد فیشور سیلنت با مسدود کردن این شیارهاعلاوه بر این که از پوسیدگی دندان و نهایتاً تراش دندان و حفره کامل ممانعت می کند جلوی تجمع مواد غذایی و باکتریها در عمق این شیارها را نیزمی گیرد.
• در صورت انجام عمل فیشور سیلنت حفره ها و شیارهای سطحی دندان کاملاً بسته شده و راهی برای نفوذ میکروبها به داخل شیارهای دندان باقی نمی ماند.
• فیشور سیلنت روش بسیار موثری در جلوگیری از بروز پوسیدگی بویژه در سنین کودکی و پس از رویش اولین دندان آسیا است   که از نظر علمی ثابت شده تا 40 درصد از پوسیدگی دندانهای اسیا کاهش می دهد.
• سن مناسب برای فیشور سیلنت :
از سن 5 سالگی شروع و تا 13 سالگی می توان از این روش برای پیشگیری از پوسیدگی دندانها استفاده نمود که تشخیص آن با دندانپزشک می باشد .
• در افراد بزرگسال نیز به ویژه در مواقعی که بزاق کم باشد می توان از روش فیشور سیلنت استفاده نمود مشروط به اینکه هنوز پوسیدگی دندانی ایجاد نشده باشد .
فیشور سیلنت توسط دندانپزشک یا بهداشتکار دهان و دندان انجام می شود که این روش یک روش مفید برای پیشگیری از پوسیدگی دندانهای دائمی کودکان است.
جرمگیری :
جرم دندان علاوه بر اینکه برای لثه و بافت های نگهدارنده دندان مضر می باشدمحلی نیز برای تکثیر و تجمع میکروبهای پوسیدگی زا است که با عمل جرمگیری تعداد این میکروبها در دهان به مراتب کمتر می شود.با برداشته شدن جرم، بیمار ممکن است با زبانش حس کند که دندانش خالی شده است این احساس همراه با مقداری حساسیت به سرما و گرما (بعد از جرمگیری) این تصور غلط را تقویت نموده است که شاید دندانهایش در حین جرمگیری تراش خورده باشند در صورتیکه مکانیزم دستگاه جرمگیری لرزشی بوده و قادر به تراش نمی باشد . با تجمع تدریجی جرم بر دندان، لثه و به دنبال آن مقداری از استخوان نگهدارنده دندان تحلیل می رود در حقیقت دندان به این دلیل قبلا لق شده ولی به علت انباشتگی و یکپارچگی جرم و چسبیده شدن دندان ها به هم توسط آن این حالت احساس نشده و با برداشته شدن جرم کشف می گردد و بیمار آن را منتسب به عمل جرمگیری می داند . جرمگیری یا توسط قلم های دستی یا دستگاه صورت می گیرد نوک قلم دستگاه جرمگیری دارای لرزش و نوساناتی می باشد که با زدن ضربه های بسیار کوتاه بر جرمف آن را پاک می کند و دندان را نمی تراشد. آن دستگاه علاوه تمیز کردن و شستشو، دندان را نیز خنک می کند. بسیاری از اشخاص با یکبار  جرمگیری و رعایت همیشگی بهداشت دهان و دندان  ممکن است تا مدت ها نیاز به جرمگیری مجدد نداشته باشند. بدیهی است که هرگونه کوتاهی در رعایت اصول بهداشت دهان منجر به تجمع دوباره جرم خواهد شد. ضمناً بعضی از بیماران به علت دارا بودن بزاقی با ویژگی های خاص از نظر میزان ترشح و ترکیب بسیار مستعد تشکیل جرم هستند. در این گروه از بیماران توصیه می گردد جرمگیری در تناوب زمانی کوتاهتری انجام شود.

 

  • گروه خبری : مقالات آموزشی
  • کد خبر : 17002
کلمات کلیدی