رسالت گروه توسعه شبکه و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت استان قم برنامه ریزی ، تدوین ، تامین و همچنین مدیریت منابع مورد نیاز به منظور ایجاد ، حفظ و توسعه بستر مناسب ارائه خدمات بهداشتی در سطح استان قم می باشد. مشروح فعالیت فوق به شرح ذیل می باشد:
- 1. مکان یابی و تاسیس مراکز ارائه خدمت به منظور افزایش پوشش خدمات بهداشتی و بهبود دسترسی
- 2. عقد قرارداد و واگذاری برخی مراکز و پایگاهها و بخشی از خدمات از طریق خرید خدمت به منظور کاهش تصدی دولت و افزایش توان نظارتی
- 3. مدیریت و نظارت بر نحوه خرید و تعمیر کلیه تجهیزات مورد نیاز مراکز ارائه خدمت
- 4. مدیریت و آموزش نحوه به کارگیری ، سرویس و بهره برداری از تجهیزات موجود
- 5. تامین اقلام دارویی مورد نیاز مراکز و پایگاهها و توزیع آن
- 6. استاندارد سازی کلیه مراکز ارائه خدمات از نظر مکان و تجهیزات
- 7. جذب و به کار گیری نیروی انسانی مورد نیاز از طریق پذیرش نیروی طرحی، عقد قرارداد و استخدام
- 8. پذیرش و تربیت و آموزش بهورزان مورد نیاز جهت ارائه خدمات بهداشتی در خانه های بهداشت
- 9. برنامه ریزی و هماهنگی جهت برگزاری دوره های آموزشی بدو و ضمن خدمت کارکنان
- 10. آموزش دانشجویان رشته های مختلف پزشکی و پیراپزشکی در خصوص آشنایی با نظام عرضه خدمات بهداشتی و ساختار شبکه های بهداشتی
- 11. مدیریت و نظارت بر اجرای برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی
- 12. جمع آوری اطلاعات ، توزیع فرمها و استخراج شاخصهای برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی
- 13. انجام محاسبات مربوط به حقوق پرسنل برنامه پزشک خانواده ، کارانه و ...
- 14. انجام پایش و نظارت بر روند اجرای برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی
- 15. پیگیری جهت جذب اعتبار و ارائه اطلاعات به سازمان بیمه خدمات درمانی
- 16. جذب نیروی مورد نیاز برنامه پزشک خانواده شهری و روستایی
- 17. ثبت کلیه گواهی های فوت صادر شده در استان در برنامه ثبت مرگ
- 18. تجمیع اطلاعات و تهیه شاخص های مرتبط با مرگ و ارائه نتایج به واحدهای مرتبط حسب درخواست
- 19. تامین کلیه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی مراکز
- 20. جذب ، آموزش و ایجاد انگیزش در داوطلبان سلامت به منظور همیاری در ارتقاء سلامت جامعه
- 21. به روز آوری اطلاعات دفاتر تشکیلات و طرح گسترش و ارائه گزارشات متنوع حسب مورد
- 22. پیگیری و هماهنگی در خصوص جابجایی ، انتقال و توزیع متناسب نیروی انسانی
- 23. تهیه و توزیع فرمها ، دفاتر و پرونده های مورد نیاز مراکز ارائه خدمت
- 24. جمع آوری فرمهای آماری تکمیل شده از مراکز به صورت ماهانه
- 25. تهیه سرجمع های آماری و ارسال گزارش به وزارت متبوع
- 26. استخراج شاخص های بهداشتی مرتبط و ارائه گزارش اطلاعات جمع آوری شده به واحدها حسب مورد
- 27. توزیع برگه های زیج حیاتی در سطح خانه ها و مراکز بهداشتی درمانی روستایی
- 28. نظارت و پایش بر نحوه تکمیل اطلاعات زیج حیاتی
- 29. ورود اطلاعات زیج حیاتی در برنامه مربوطه و ارسال گزارش برنامه به وزارت متبوع
- 30. استخراج شاخص های بهداشتی زیج حیاتی و ارائه گزارش
- 31. انجام سرشماری جمعیت روستایی
- 32. انتشار نتایج حاصل از سرشماری
- 33. ارائه مشاوره های آماری در برنامه پژوهشی سازمان و همکاری در پالایش داده ها و همچنین تحلیل نتایج
- 34. گسترش و توسعه خدمات بهداشتی درمانی در حاشیه شهر