• 1401/05/09 - 15:02
  • 380
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

قدمی به جلو، برای تغذیه با شیر مادر، آموزش و حمایت

قدمی به جلو برای تغذیه شیرخوار با شیر مادر: آموزش و حمایت

هفته جهانی تغذیه با شیرمادر(2022)
10تا16مرداد ماه 1401

ترکیب شیر مادر با برطرف کردن نیازهای تغذیه ای و ایمنی شیرخوار کاملا برای تغذیه وی طراحی شده است.
شیر مادر نه تنها نیازهای ایمونولوژیکی شیرخوار را برطرف می کند، بلکه در پیشگیری از عفونت ها نیزکمک کننده است. همچنین منجر به ارتباط بین مادر و کودک بدون توجه به موقعیت و شرایط وی شده وامنیت غذایی نوزادان و کل خانواده را از همان ابتدا تامین می کند.

لیکن در دوسال گذشته با توجه به بحران همه گیری COVID-19و درگیریهای ژئوپلیتیکی(جغرافیایی سیاسی)، نابرابریها در جوامع عمیق تر و گسترده تر شده و افراد بیشتری را به سمت ناامنی غذایی سوق داد. علاوه بر این، محدودیت در ظرفیت های سیستم بهداشت به دلیل درگیری کادر بهداشتی و درمانی در دوره کرونا و درنتیجه کمبود نیروی انسانی در امر مشاوره شیردهی منجر به حمایت ناکافی مادر و شیرخوارگردید . همچنین این وظایف به سایر پرسنل آموزش ندیده محول شد و باعث شد، تحت فشار قرار گیرند . و نیز قوانین مربوطه در دوره بحران کرونا مانند رعایت فاصله گذاری فیزیکی، منجر به مراجعه کمتر و تماس کمتر والدین با کارکنان بهداشتی گردید و درنهایت باعث کاهش سطح دانش و مهارت والدین و عدم مراجعه به موقع جهت دریافت خدمات شد .در برخی از کشورها سیاست های غیر مبتنی بر شواهد مانند جدا کردن نوزادان از مادرانشان و جلوگیری از شیردهی در مواقع مشکوک به کووید- 19در مادر و نوزاد اجرا گردید .علاوه بر این، گروههای حامی مانند افراد با دانش و مهارت بالا در خصوص تغذیه با شیر مادر برای والدینی که نیاز به کمک داشتند در دسترس نبودند.


یکی دیگراز چالش ها در دوره پاندمی، تأثیر گسترش هدفمند صنعت جانشین شونده های شیر مادر( (BMS و تبلیغات در این زمینه بر تصمیمات والدین برای تغذیه نوزاد از طریق دریافت اطلاعات نادرست در مورد کرونا و شیردهی و بازاریابی گسترده توسط صنایع جانشین شونده های شیر مادر (( BMSبه عنوان استفاده از شیر مصنوعی و سایر فراورده ها به عنوان گزینه ایمن تر بود.

نمونه ای از این اقدامات می توان به، حمایت در برگزاری دوره های آموزش رایگان برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و ارائه اطلاعات گمراه کننده به آنان ، نگرش های منفی ارائه دهندگان در مزایای تغذیه با شیر مادر که به عنوان مانعی در حمایت از شیردهی در سیستم بهداشتی می شود.

حمایت از مادران شیرده و شیرخواران شامل بازیگران( افراد مرتبط با توجه به نقش خود در جامعه) در سطوح مختلف است. مادران نیاز به حمایت برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی، حمایت در محل کار و جامعه به منظور تغذیه بهینه شیر خوار خود با شیر مادر و پیشرفت از یک سطح به سطح دیگر دارند که این فرایند " تشکیل زنجیره گرم حمایت و پشتیبانی نامیده می شود" شیر دادن موفق از طریق نیاز فوری به آموزش به عنوان الویت در جهت بهبود و افزایش ظرفیت همه بازیگرانی و حامیان که در امتداد این زنجیره گرم کار می کنند، است. تمرکز آژانس بین المللی برای تغذیه با شیر مادر در  سال2022 ( WBW2022)افزایش این ظرفیت ها از طریق آموزش و حمایت خواهد کرد.
زیر بنای آموزش و تحول در سیستمهای فعلی با استفاده از سیاست های ملی مبتنی بر شواهد، کمک خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود، بیمارستان های دوستدار کودک و مراکز تسهیلات زایمانی حامی مادران و شیرخواران بوده و وضعیت شیردهی، تغذیه و سلامت را در کوتاه مدت و بلندمدت بازیابی و بهبود خواهد بخشید.

بخشی ازحامیان ونقش آنها از مادران شیرده :

ایفا کنندگان نقش(بازیگران)

نقش و آموزش مورد نیاز

دانشگاهیان

دانشگاهیان و دانشجویان در طیف وسیعی از رشته ها ، نقش کلیدی در تحقیق و آموزش در مورداشکال بهینه تغذیه شیرخوار و اثرات اقدامات غیر ضروری و نامناسب ایفا می کنند. آنها برای آموزش و کسب مهارت ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی درمانی ، سایر کارکنان بهداشتی ،دانش آموزان کمک و مشارکت می کنند و می توانند از اضافه کردن مباحث تغذیه با شیرمادر درسرفصل های آموزشی برنامه های درسی دانشجویان حمایت کنند


اعضا ی جامعه /انجمن ها

اعضای جامعه چه به صورت فردی و چه در گروهای خاص اجتماعی نقش مهمی در ترویج تغذیه با شیر مادر دارند. جامعه به عنوان یک کل نیاز به درک ارزش تغذیه با شیر مادر و چالش های پیش روی مادران دارد آنها می توانند از تغییر سیاست ها و ارائه حمایت از زنان در موقعیت های مختلف دفاع کنند.

کارفرمایان و اتحادیه های کارگری

کارفرمایان و اتحادیه های کارگری باید ارزش محیط دوستدار تغذیه با شیر مادر در محل کار رابدانند .این موارد شامل اعطای مرخصی زایمان با پرداخت حقوق برای به مادران شاغل و همسران آنان توسط کارفرما یا بودجه عمومی دولت ، امکان استفاده از پاس ساعتی جهت شیردهی وفراهم نمون فضا وتجهیزات لازم در محیط کار به گونه ای که مادربتواند امکان شیردهی و شرایط دوشیدن و ذخیره شیر را داشته باشد.

متخصصین محیط زیست (محیط
بانان)

متخصصین محیط زیست (محیط بانان ) می توانند تغذیه با شیر مادر را به عنوان کمک کننده سلامت زمین از طریق کاهش نیاز به پردازش و بسته بندی شیرهای حیوانی ، ترویج کنند.

گروه های مذهبی (دینی)

روحانیون و سایر گروه های مذهبی می توانند آموزش و پشتیبانی و حمایت را برای والدین جدیددر جوامع خود فراهم کنند. روحانیون و سایر گروه های مذهبی به منظور حمایت از تغذیه باشیرمادر ، نیاز به دریافت اطلاعات در مورد ارزش تغذیه با شیر مادر برای شیرخواران و خانواده های آنها دارند.

پدران

پدران برای حمایت از مادران برای شیر دادن نقش بسیار مهمی دارند . آنها باید فواید تغذیه باشیر مادر و شیردهی را بدانند و چگونگی کمک عملی به مادر برای انجام شیردهی موفق را بداندو هرگز استفاده از شیر مصنوعی را به مادر توصیه نکند.

پدربزرگ و مادربزرگ و اعضای
خانواده

پدربزرگ و مادربزرگ و سایر اعضای خانواده به ویژه برای کمک به سایر وظایف خانگی و انجام امورات منزل نقش ویژه دارند . آنها باید در برنامه های آموزشی به روز در مورد شیردهی و تغذیه با شیر مادر لحاظ شوند ، تا از توصیه ها یی که توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی درمانی به مادران داده می شود حمایت کنند و از توجه و توصیه باورهای غلط و نادرست (باورهای محلی و منطقه ای فرهنگی نادرست ) که در شیردهی اختلال ایجاد می کند جلوگیری و اجتناب کنند


رسانه

رسانه های جمعی می توانند از طریق مشارکت و همکاری با متخصصین برای نشر و انتقال اطلاعات صحیح و بی طرفانه بدور از سوگیری و عوامل مخدوش کننده ، تغذیه با شیر مادر راترویج ، حمایت و پشتیبانی نموده و به حفظ و ارتقاء برنامه کمک کنند. آنها باید از تأثیر سوءتبلیغات و بازاریابی غیراخلاقی شیر مصنوعی بر روی تغذیه با شیر مادر مطلع و آگاه شوند وتشویق و ترغیب شوند که تغذیه با شیر مادر و شیردهی را از طریق عادی (هنجار ) سازی آن بااستفاده از رسانه ها و راههای ارتباطی آنها ، کانال ها وغیره ترویج دهند.

متخصصین زنان و زایمان

متخصصان زنان و زایمان نقش اساسی در مراقبت از دوستدار مادر و تغذیه با شیرمادر ایفا میکنند. آنها باید اثرات نامطلوب زایمان های سزارین و زایمان های با استفاده از مداخلات غیرضروری مانند استفاده از ابزار و بی حسی مادر را بر روی تغذیه با شیر مادر و شیردهی درک کنندوبه حداقل برسانند . مسئولیت برقراری بلافاصله تماس پوست به پوست و شروع شیردهی در عرض یک ساعت به خصوص بعد از زایمان سزارین با متخصصین زنان بوده و باید اطمینان حاصل کنندکه پس از زایمان، مادران برای شیردهی کمک های لازم را دریافت کرده اند.


شیر انسان به گونه است گه برای تغذیه کودک طراحی شده و تمام نیازهای او را برطرف میگند همچنین شیر انسان ایمن بوده و در پیشگیری از عفونت در شیرخوار کمک کننده است.

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 52562

تصاویر

فایل ها

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید