• 1400/08/05 - 13:29
  • 161
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دکتر سیامک محبی؛

برای جلوگیری از موج ششم واکسیناسیون باید با سرعت طوفانی دنبال شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه درصد پوشش واکسیناسیون عمومی در قم برغم فراهم بودن زیرساخت ها از میانگین کشوری بسیارپایین تر است گفت: برای جلوگیری از موج ششم کرونا باید یک هفته طوفانی در افزایش پوشش واکسیناسیون در استان قم عملیاتی شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در صد و یکمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا که روز چهارشنبه با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استانی ترتیب یافت بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم ۶۵ درصد است که تا زمانی که به ۸۵ درصد نرسد نمی تواند در جلوگیری از همه گیری ویروس موثر باشد.

وی افزود: قم هم اکنون در رعایت بسیاری از شیوه نامه های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا از میانگین کشوری بالاتر است.

رییس مرکز بهداشت استان قم ابراز داشت: پایانه های مسافربری یکی از چالش های مهم استان قم در رعایت پروتکلهای بهداشتی و کنترل بیماری کرونا است.

وی ابراز داشت: رعایت پروتکلهای بهداشتی همچنان در نانوایی ها، گیم نت ها و مراکز تشخیصی درمانی استان قم نامطلوب ارزیابی می شود.

محبی یادآور شد: استان قم از نظر نرخ بروز بیماری در رده بیستم کشور قرار گرفته و بیماران سرپایی در قم در حال افزایش است که مساله هشدارآمیزی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: طی یک هفته ۴۷ بیمار کرونایی در این استان جان خود را از دست دادند و در همین مدت حدود ۷ هزار تست انجام شده که یکهزار و ۲۰۲ بیمار قطعی شناسایی شده است.

وی ابراز داشت: در قالب طرح شهید سلیمانی نیز طی هفته گذشته حدود ۷ هزار نفر مورد رهگیری قرار گرفته که از این بین فقط ۷ بیمار در خانه های خود قرنطینه شدند که مساله رضایت بخشی نیست.

محبی یادآور شد: از ابتدای آذر سال گذشته در قالب طرح شهید سلیمانی ۴۱۴ هزار تست در بیمارستانهای قم انجام شده و در قالب آن ۸۵ هزار بیمار شناسایی شده است، همچنین در این مدت ۳۴ هزار رهگیری انجام گرفته و ۲ هزار  و ۸۶۸ تحت مراقبت در منزل و ۳۳۶ نفر به بیمارستان ارجاع داده شده است.

رییس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: درصد پوشش واکسیناسیون عمومی در قم برغم فراهم بودن زیرساخت ها از میانگین کشوری بسیارپایین تر است.

وی افزود: قم از نظر مقایسه پوشش نوبت اول افراد ۱۲ سال به بالا با ۵۹ درصد پوشش واکسیناسیون در پایین ترین وضعیت کشوری قرار گرفته است.

محبی بیان داشت: استان قم در تمام گروه های سنی از نظر واکسیناسیون وضعیت نامطلوب تری از بقیه استانهای کشور دارد و پوشش واکسیناسیون به ویژه در گروه سنی ۱۸ تا ۴۰ سال اصلا رضایت بخش نیست.

رییس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: پوشش واکسیناسیون طلاب ودانشجویان نیز به ترتیب ۴۷ و ۷۱ درصد براورد می شود.

محبی اظهار کرد: هم اکنون اکثر مدارس غیرانتفاعی استان بازگشایی شده و در مقطع ابتدایی نیز برخی از مدارس بصورت حضوری فعالیت می کنند و باید مساله واکسیناسیون کرونا بسیار جدی گرفته شود.

چالش‌های کنترل کرونا در قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در ادامه بیان کرد: بسیاری از ادارت و دستگاه های دولتی برای انجام رهگیری کارکنان خود همکاری لازم را انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: عدم اجرایی شدن مرخصی استعلاجی برای موارد تست سریع در برخی سازمانها، بازگشایی برخی مدارس و برگزاری اردوهای علمی و تفریحی، برگزاری جلساتی با هدف اطلاع رسانی و تبلیغ ضدواکسن در برخی مساجد قم با حضور شاخص این جریان، عدم برگزاری جلسات شورای بهداشتی در شهرستانها، بخش ها و روستا، عدم دریافت واکسن توسط برخی کارکنان دولتی، و تلاش برای استفاده از تمام ظرفیت های آموزش و پرورش در موضوع واکسیناسیون از بزرگترین چالش های قم در کنترل بیماری است.

محبی تصریح کرد: امسال برخلاف سال گذشته همزمان با بیماری کرونا شاهد بیماری آنفولانزا نیز خواهیم بود و در این بین برگزاری اردو توسط مدارس استان به شدت نگران کننده است.

رییس مرکز بهداشت قم ابراز داشت: برای جلوگیری از موج ششم کرونا باید یک هفته طوفانی در افزایش پوشش واکسیناسیون در استان قم عملیاتی شود.

انتهای پیام/

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 47925

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید