• 1401/08/09 - 09:31
  • 107
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
رییس مرکز بهداشت شهرستان قم:

انجام خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی ویژه افراد بالای 30 سال در کلیه مراکز و پایگاههای سلامت

با هدف ارزیابی احتمال خطر ابتلای به سکته‌های قلبی و مغزی در کلیه افراد بالای 30 سال، طرح ایراپن یا خطر سنجی سکته های قلبی و مغزی در کلیه مراکز و پایگاههای سلامت اجرا می گردد.

 
رئیس مرکز بهداشت شهرستان قم با اشاره به بیماری های قلبی و عروقی بعنوان اولین علت مرگ در سراسر دنیا گفت: با هدف ارزیابی احتمال خطر ابتلای به سکته‌های قلبی و مغزی در کلیه افراد بالای 30 سال، طرح ایراپن یا خطر سنجی سکته های قلبی و مغزی در کلیه مراکز و پایگاههای سلامت اجرا می گردد.
دکتر زارع افزود: جهت دریافت این خدمت، افراد بالای 30 سال به نزدیکترین مرکز یا پایگاه سلامت مراجعه نموده ، ضمن تشکیل پرونده الکترونیک سلامت توسط مراقبین سلامت، مشخصات فردی، سابقه ابتلای به بیماری غیرواگیر در فرد و بستگان درجه یک بررسی و سپس وزن، قد، دورکمر، فشارخون، قندخون ناشتا و چربی خون کنترل می شود.  در ادامه  بر اساس نتایج تن سنجی و آزمایشات انجام شده، میزان خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی محاسبه خواهدشد.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان ، ادامه داد: پس از انجام خطرسنجی مشخص می شود احتمال ابتلاء فرد به سکته های قلبی یا مغزی در 10 سال آینده چقدر می باشد.
زارع با بیان اینکه، بعد از ارزیابی ، افراد در چهارگروه : کم خطر، دارای خطر متوسط، دارای خطر زیاد و دارای خطر خیلی زیاد از نظر میزان خطر ده ساله ابتلا به سکته‌های قلبی و مغزی طبقه بندی می‌شوند و  بر اساس آن خدمات، آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم به افراد ارائه می‌شود گفت: پیگیری و مراقبت افرادی که خطرسنجی شده‌اند بر اساس میزان خطر تعیین شده به صورت دوره ای توسط مراقبین سلامت، کارشناسان تغذیه و پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت انجام  می‌شود.
دکتر زارع ضمن دعوت از کلیه همشهریان بالای 30 سال جهت مراجعه به نزدیکترین پایگاه سلامت محله خود گفت: کلیه خدمات مربوط به برنامه خطرسنجی سلامت رایگان می باشد و باتوجه به اینکه اطلاع از نتیجه آزمایش قند و چربی خون فرد جهت ارائه این خدمت، الزامی است، همشهریان گرامی در صورتی که نتایج آزمایش قند و کلسترول مربوط به شش ماه گذشته را دارند حتما هنگام مراجعه همراه خود داشته باشند و در غیر این صورت آزمایش قند و کلسترول برای مراجعین بصورت رایگان انجام خواهد شد.
 
  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 54918

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید