• 1401/03/23 - 18:10
  • 501
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

آبله میمونی، نحوه سرایت و احتمال ورودی بیماری به کشور

آبله میمونی چیست؟

یک بیماری ویروسی از خانواده آبله است که میتواند انسان و میمون را نیز مبتلا کند. این ویروس در گروهی از جوندگان در برخی از مناطق آفریقا در گردش است و در برخی شرایط به صورت تصادفی به میمون و انسان نیز سرایت کرده است. اخیرا مواردی از بیماری در کشورهای مختلف دیده شده است که موجب نگرانی مردم و مسئولین بهداشتی شده است.

 

نحوه سرایت چگونه است؟                                                                                                   

بیماری میتواند از طریق تماس با حیوان یا انسان آلوده، قطرات تنفسی، تماس با بثورات پوستی بیمار، تماس با وسایل شخصی و لباس یا سطوح آغشته به ترشحات و همچنین انتقال از طریق تماس جنسی منتقل شود.  البته بنظر میرسد که انتقال بیماری به سرعت اتفاق نمی افتد. معمولا بیماری بین یک تا دو هفته پس از تماس در فرد دیگر بروز میکند.

آیا احتمال ورود بیماری به کشور ما وجود دارد؟

این بیماری به صورت بومی در کشور ما وجود ندارد. مراقبتهای بهداشتی مرزی برای جلوگیری از ورود بیماری به کشور انجام می شود ولی این ویروس به دلیل دوره نهفتگی، ممکن است از طریق سفرهای بین المللی به کشورهای مختلف ازجمله کشور ما نیز وارد گردد.

 

علایم بیماری چیست؟

علایم بیماری شامل تب، سردرد، درد عضلانی، ضعف و بیحالی، بثورات پوستی و تورم غدد لنفاوی است. این علایم در برخی از بیماریهای دیگر نیز دیده می شود لذا بروز این علایم دلیل قطعی بر ابتلا به آبله میمونی نمی باشد و لازم است بررسی تکمیلی توسط پزشکان و آزمایش های لازم توسط سیستم بهداشتی انجام شود.

 

در صورت بروز علایم چه کاری انجام دهم؟

در صورت بروز علایم مشابه، نگران نشوید. با رعایت بهداشت فردی (استفاده از ماسک و شستن دستها) و عدم تماس نزدیک با سایرین، به نزدیکترین مرکز بهداشتی یا درمانی یا پزشکی مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای شما انجام شود.

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 51749

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید