• 1396/01/14 - 14:10
  • 77
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

واکسیناسیون فلج اطفال در دو مرحله اجرا می گردد

طبق روال همه ساله و با هدف حفظ و ارتقای پوشش واکسیناسیون در کودکان و جلوگیری از استقرار ویروس وحشی پولیو، برنامه تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال ویژه کودکان زیر 5 سال اتباع بیگانه اجرا خواهد شد.

طبق روال همه ساله و با هدف حفظ و ارتقای پوشش واکسیناسیون در کودکان و جلوگیری از استقرار ویروس وحشی پولیو، برنامه تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال ویژه کودکان زیر 5 سال اتباع بیگانه اجرا خواهد شد. این طرح که در دو مرحله در تاریخهای : 19 فروردین لغایت 21فروردین ماه و 23 لغایت 25خرداد1396 انجام خواهد شد در مراکز تجمعی اتباع، نظیر جمکران، شهرقائم، کوره های آجر پزی و مراکز حاشیه شهر و در روستاها بصورت اکتیو و خانه به خانه انجام خواهد شد و پرسنل بهداشتی به درب منازل مراجعه وکودکان را با دادن 2 قطره فلج اطفال خوراکی واکسینه می نمایند. این طرح در سایر مناطق شهری با مراجعه افراد به مراکز جامع خدمات سلامت و پایگاههای سلامت بصورت پاسیو انجام می شود. 

لازم به ذکر است در سال گذشته، با اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در 2 مرحله، حدود 18000 نفر از کودکان برعلیه این بیماری واکسینه شدند. 

با اجرای طرح ریشه کنی فلج اطفال از سال 1370وزحمات همکاران سیستم بهداشتی درمانی، کشور ما مدت 15سال است که هیچ مورد بیماری فلج اطفال کشف وگزارش نگردیده وکشوری عاری از پولیومیلت می باشد، اما کم کاری و عدم توجه در هر یک از برنامه ها می تواند زنگ خطری باشد برای بروز موارد جدید وچرخش مجدد ویروس وحشی پولیو. لذا با توجه به شرایط حساس کشورمان از نظر همجواری با کشورهای افغانستان- پاکستان- و همچنین تردد بالای جمعیت بین این کشورها و کشورمان عزم ملی را می طلبد.

برنامه ریشه کنی فلج اطفال از سال 1988میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی شروع وپس از گذشت27 سال هنوز به واقعیت نپیوسته و کشورهای افغانستان، پاکستان و نیجریه  کانون (آندمیک ) بومی بیماری می باشند. پوشش واکسن پولیو 3 در برخی از این کشورها کمتر از 48درصد بوده و با شاخص های جهانی که بالای 95 درصد می باشد اختلاف فاحشی دارد. از طرفی بیماری فلج اطفال در کشورهای افغانستان و پاکستان وجود داشته و درصدبالایی  از موارد جدید بیماری را در سال 2016 به خوداختصاص داده است. 

 

اولین و مقدم ترین هدف ایمن سازی خانه به خانه، ریشه کنی بیماری فلج اطفال است. 

سلامت زیستن حق هر کودک است با خوراندن دو قطره از واکسن خوراکی فلج اطفال حق مسلم کودکانمان را تامین نمائیم.

روابط عمومی معاونت بهداشتی

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 26477
کلمات کلیدی