• 1401/10/24 - 16:05
  • 418
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

هفته ملی و روز جهانی هوای پاک گرامی باد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای بسیج اقدام جهانی برای مقابله با آلودگی هوا، 7 سپتامبر یا 29 دی ماه هر سال را به عنوان روز جهانی هوای پاک برای آسمان آبی تعیین کرد و از سهامداران دعوت کرد تا این روز را جشن بگیرند و به افزایش همکاری های بین المللی در حمایت از تلاش های همه توجه کنند.

"شعار 29 دی ماه 1401 روز ملی هوای پاک "تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی

 

روز جهانی هوای پاک

آلودگی هوا به دلیل ماهیت فرامرزی آن یک مشکل جهانی با اثرات گسترده است. این یکی از بزرگترین خطرات زیست محیطی برای سلامت انسان و یکی از اصلی ترین علل قابل اجتناب مرگ و میر و بیماری در سطح جهان است که هر ساله باعث مرگ زودرس 7 میلیون نفر می شود. مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای بسیج اقدام جهانی برای مقابله با آلودگی هوا، 7 سپتامبر یا 29 دی ماه هر سال را به عنوان روز جهانی هوای پاک برای آسمان آبی تعیین کرد و از سهامداران دعوت کرد تا این روز را جشن بگیرند و به افزایش همکاری های بین المللی در حمایت از تلاش های همه توجه کنند.

هوای پاک برای سلامتی و زندگی روزمره مردم مهم است، در حالی که آلودگی هوا بزرگترین خطر زیست محیطی برای انسان است. سلامت و هوای پاک یکی از اصلی ترین علل قابل اجتناب مرگ و میر و بیماری در سطح جهان است.

هدف روز جهانی هوای پاک

آلودگی هوا بزرگترین عامل بیماری از جانب محیط زیست است و یکی از عوامل اصلی قابل اجتناب مرگ و میر و بیماری در سطح جهان است. سالانه 7 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند که 90 درصد آنها در کشورهای با درآمد کم و متوسط قرار دارند. هدف روز جهانی هوای پاک این است که مردم یک اقدام جمعی برای هوای پاک انجام دهند و همه تمامی نکات مهم برای داشتن یک هوای تمیز و پاک را رعایت کنند.

اهمیت روز جهانی هوای پاک

آلودگی هوا هیچ مرز ملی نمی شناسد و همه جا فراگیر است. علاوه بر این، به شدت با سایر بحران های جهانی مانند تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی، سایر اشکال آلودگی، برابری اجتماعی و جنسیتی و همچنین توسعه اقتصادی مرتبط است. این روز به مردم یادآوری می کند که هرگونه آسیب به جو ما، یا اقداماتی که به تشدید این مسائل حیاتی کمک می کند، همانطور که در بالا ذکر شد، سبب آسیب رسیدن به همگان خواهد شد. برخی از آلاینده های هوا مانند کربن سیاه، متان و ازن سطح زمین نیز آلاینده های آب و هوایی کوتاه مدت هستند و مسئول بخش قابل توجهی از مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا و همچنین تأثیرات بر محصولات کشاورزی و در نتیجه امنیت غذایی هستند . تغییر اقلیم به طور جدایی ناپذیری با آلودگی هوا مرتبط است، که در آن نمی توان یکی را بدون پرداختن به دیگری حل کرد، یک رویکرد یکپارچه برای مقابله با هر دو می تواند منجر به منافع مشترک شود.

شعار 29 دی ماه 1401 روز ملی هوای پاک "تحقق هوای پاک، حقوق عامه، اراده ملی" و روز شمار هفته هوای پاک اعلام شد.
 
روز شمار این هفته:
 
24 دی: هوای پاک، قانون و دستاوردها
25 دی: هوای پاک، حمل و نقل عمومی
26 دی: هوای پاک، سلامت و بهداشت عمومی
27 دی: هوای پاک، نظام مدیریت سبز شهرداری ها
28 دی: هوای پاک، تولید دانش بنیان و اشتغال سبز
29 دی: هوای پاک، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی
30 دی: هوای پاک، آموزش، فرهنگ سازی و رسانه

 

 
  • گروه خبری : اطلاعیه ها,اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 56008

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید