• 1395/11/07 - 12:00
  • 84
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه

نشست قائم مقام محترم وزیر بهداشت با معاونت بهداشتی و بررسی وضعیت ارائه خدمات سلامت در شهر قم

نشست قائم مقام محترم وزیر بهداشت با معاونت بهداشتی قم در خصوص چگونگی فعالیتهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و بررسی وضعیت ارائه خدمات سلامت در گروههای مختلف سنی در مرد و زن

صبح امروز طی نشستی با حضور قائم مقام محترم وزیر بهداشت در معاونت بهداشتی قم،  چگونگی فعالیتهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و  وضعیت ارائه خدمات سلامت در گروههای مختلف سنی در مرد و زن در شهر مقدس قم مورد بررسی قرار گرفت.

همزمان با حضور وزیر محترم بهداشت در استان قم، دکتر حریرچی قائم مقام محترم وزیر با حضور در معاونت بهداشتی به بررسی روند اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در کلانشهر قم پرداختند. در ابتدا دکتر آقاحسنی با ارائه گزارش مبسوطی از اجرای طرح تحول سلامت در دومین سال استقرار آن در مراکز خدمات جامع سلامت، تحقق کلیه اهداف و پوشش خدمات را در سال اول بسیار ارزشمند دانستند و به روند اجرای آن در سالهای سوم و چهارم اشاره کردند .

طرح تحول در یک وضعیت خاص در شهر قم آغاز شد، از میزان استقبال بیش از 1میلیون و 200 هزار جمعیت ساکن شهر قم اطلاعی نداشتیم ، وضعیت نیروها و عملکرد پیمانکارها برایمان ناشناخته بود ولی هدف گذاریها انجام شد، به ازای هر 4 الی 5 هزار نفر جمعیت یک مراقب سلامت پیش بینی شد و  با یک برآورد اولیه کار آغاز گردید، در اواخر سال اول با استقبال گسترده ای که از سوی مردم مشاهده شد در سال دوم با بازنگری انجام شده و براساس دستورالعمل ها  به ازای هر 2000 نفر یک مراقب سلامت و با توجه به موقعیت شهر قم یک مراقب سلامت مرد در هر پایگاه جهت ارائه خدمات به مردان پیش بینی و مستقر گردید.   

ایشان با اشاره به افزایش خدمات میانسالان از صفر به حدود 20 درصد در سال اول ، ارائه خدمات به گروههای سنی مختلف، ارائه خدمات ویژه آقایان، خدمات جوانان و نوجوانان و ... ، گفتند نصف جمعیت شهر مردان هستند که قبل از اجرای طرح هیچ خدماتی به آنان ارائه نمی شد.

در ادامه دکتر اقاحسنی وضعیت استان قم را در  سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) بسیار خوب ارزیابی نموده و فعالیت 460 کاربر آنلاین در مراکز و ثبت 1.240.112 نفر در این سامانه خبر داده  و گفتند تا کنون 781.349 از همشهریان محترم خدمات گرفته و از این تعداد 594.104 نفر در سیستم ارجاع به سطوح بالاتر در بخش دولتی، ارجاع گردیده اند. ایشان همچنین با توجه به کمبودهای استان قم، زنجیره ارجاع از سطح یک به دو و روند ارائه بازخورد آن به سیستم بهداشت را نیازمند اصلاح و تکمیل دانستند.

 

ایشان پوشش خدمات دربهداشتی و تشکیل پرونده الکترونیک  را تا 4 بهمن ماه، حدود  470هزار  نفر یعنی 38% کل جمعیت قم اعلام نموده و گفتند تا کنون دسترسی به خدمات بهداشتی برای ۹۸ درصد از مردم استان قم بصورت کامل فراهم شده که در کشور بعد از دانشگاه شیراز رتبه دوم را دارد. 

ایشان  در ادامه صحبتها گفتند درسال دوم انتظار داریم خدمات میانسالان به 60 درصد، خدمات مدارس و نوجوانان 90 درصد، کودک و باروری سالم 100 درصد و در سال چهارم برنامه ریزی، پوشش کلیه خدمات به 100 درصد رسیده باشد. این برنامه ریزی به کلیه مراکز و اعضای تیم سلامت ابلاغ شده و تیم سلامت براساس این برنامه ریزی عمل می کنند.

ایشان به کمبود نیروهای تیم سلامت در پوشش 100 درصدی جمعیت و پوشش کامل خانواده ها اشاره نموده و اجرای طرح را در مراحل نهایی و سالهای آخر بسیار سخت دانستند تحقق نهایی طرح را مستلزم  پیگیری و ارائه خدمات اکتیو توسط مراقبین و اعضای تیم سلامت برشمردند.

دکتر ایرانی خواه نیز ضمن تشکر از حضور قائم مقام وزیر در حوزه بهداشت، گفتند این باور قلبی ماست که طرحی که در قالب طرح تحول در قم انجام شده حرکتی بی نظیر بوده و فاصله زیادی با تحقق کامل در برخی از حوزه ها نداریم و لازمست از دکتر آقاحسنی و تیم سلامتشان تشکر کنم ولی نباید انتظار داشته باشیم که این حرکت که آغاز شده هیچ مشکلی سر راه نداشته باشد. قدم بعدی که بسیار مهم است و ما هنوز در نقطه صفر آن قرار داریم سیستم ارجاع است و با راه اندازی کلینیک هایی در سطح شهر باید برای ارجاعات انجام شده از سیستم بهداشت ، به تحقق اهداف این طرح در حوزه بهداشت کمک کنیم.

ایشان فعالیت تیم سلامت را در حوزه بهداشت بسیار ارزشمند و مقدم بر درمان دانستند و اظهار امیدواری کردند که به زودی به اهداف عالی وزارت در اجرای طرح رسیده و شاهد برکات آن در کشور باشیم. 

قائم مقام وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: استان قم در زمینه اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اقدامات گسترده ای انجام داده و به عنوان استان پیشرو مطرح است.

 جناب آقای دکتر حریرچی نیز در این نشست ضمن قدرانی از تلاش های صورت گرفته در اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت در استان قم گفت: استان قم فعالیت درخشانی در پوشش پایگاه های بهداشتی و پوشش بهداشتی جمعیتی انجام داده و جزو اولین استان هایی بوده که به پوشش کامل رسیده است.

وی با بیان اینکه قم پیشرو در اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت است عنوان داشت: برنامه ریزی های خوبی در استان برای این منظور انجام شده و امید است طبق زمانبندی، پوشش بهداشتی پیش برود.

قائم مقام محترم وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ارائه گزارش های مطرح شده از سوی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص اجرای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت گفتند: این گزارش ها برای من جالب بود و نکات کلیدی داشت که امیدواریم همواره در کارها موفق باشند.

دکتر حریرچی ابراز داشتند: نکته ای که در این جلسه درخواست شد این بود که نظام ارجاع تکمیل و اصلاح شود که امیدواریم با مصوبات مجلس در خصوص واگذاری بیمه سلامت به وزارت بهداشت و مذاکراتی که در دولت انجام و اختیارتی که به وزارت بهداشت داده شده است، نظام ارجاع را بتوانیم تکمیل کنیم.

 

ایشان تاکید کردند: نظام ارجاع موجب می شود تا هم در کارها صرفه جویی بسیار مطلوبی صورت گیرد و از سوی دیگر ارائه خدمات به یک روال منطقی و متعالی را فراهم خواهد کرد.

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 25954
کلمات کلیدی