• 1398/12/11 - 11:51
  • 111
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
در گفتگو با کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی استان قم مطرح شد:

معرفی سه ضدعفونی کننده جهت گندزدایی منازل و مواد غذایی/ مردم نباید در استفاده از ضدعفونی کننده ها افراد و تفریط کنند

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان قم ضمن معرفی سه ضدعفونی کننده خانگی گفت: مردم در استفاده از این مواد نباید افراط و تفریط داشته باشند و با رعایت نکات بهداشتی، شاهد کاهش انتشار این ویروس خواهند بود.

 

 

گندزدایی

 

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت استان قم ضمن معرفی سه ضدعفونی کننده خانگی گفت: مردم در استفاده از این مواد نباید افراط و تفریط داشته باشند و با رعایت نکات بهداشتی، شاهد کاهش انتشار این ویروس خواهند بود.

این روزها دغدغه افراد پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است. ویروس کرونا اواخر سال ۲۰۱۹میلادی در چین شیوع پیدا کرد و به سرعت بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران را درگیر کرد. این ویروس با علائم سرماخوردگی ظاهر می‌شود و طی مدت کوتاهی به ریه‌ها حمله می‌کند و باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود.

مسئله‌ای که ترس از این ویروس را بالا برده است، سرعت انتقال و شیوع آن است. ویروس کرونا از ویروس‌های مقاومی است که طول عمر به نسبت بالایی دارد. طبق نتایج تحقیقات ویروس کرونا به مدت تقریباً ۹ روز روی انواع سطوح فلزی، چوبی، پلاستیکی و … ماندگار است.

محمدحسین باباخانیدر خصوص ضدعفونی کننده های مناسب خانگی گفت: اولین نکته ای که مردم هنگام استفاده از ضدعفونی کنندها باید در نظر داشته باشند وجود پروانه ساخت و تاریخ انقضاء محصول می باشد که ما برای مصارف خانگی سه مورد ضدعفونی کننده را به توصیه سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت به مردم معرفی می کنیم که اثر دهی بسیار خوبی نیز دارند.

 

 

وی برای ضدعفونی کردن سطوح از جمله آشپزخانه، ظروف، دستگیره در، نرده پله ها، در ورودی، کف منازل، دیوارها و سرویس های بهداشتی محلول سفیدکننده خانگی را معرفی کرد و گفت: منازل هر ٢۴ ساعت یکبار نیاز به ضدعفونی کردن دارند، مردم باید توجه داشته باشند غلظت محلول های ضدعفونی کننده باید مناسب باشد و بهترین غلظت جهت ضدعفونی کردن ترکیب یک لیوان سفید کننده با ١٠ لیتر آب که حتما آب مورد استفاده باید سرد باشد زیرا آب گرم خاصیت ضدعفونی کردن محلول را از بین می برد و این محلول حداقل باید به مدت ٣٠ دقیقه روی سطوح باقی بماند.

باباخانی در ادامه افزود: مردم هنگام استفاده از این محلول جهت جلوگیری از بروز مشکل تنفسی باید پنجره ها را باز نگه داشته تا منزل تهویه مناسب داشته باشد و همچنین ماده سفید کننده را تحت هیچ شرایطی با سایر مواد شوینده ترکیب نکنند و هنگام ضدعفونی کردن سرویس های بهداشتی ابتدا سیفون را کشیده و یا با آب شستشو شود و سپس محلول تهیه شده استفاده شود.

این کارشناس بهداشت محیط ضدعفونی گوشی های تلفن همراه، تبلت ها، دستگاه های فشار سنج، تجهیزات رایانه ای، مبل و تشک توصیه به استفاده از محلول های با پایه الکل اتانول که در حال حاضر به دو صورت صنعتی و طبی در بازار وجود دارد معرفی کرد و افزود: مردم جهت استفاده از این محلول باید سه پیمانه الکل را با یک پیمانه آب مخلوط کرده و سپس مورد استفاده قرار دهند.

باباخانی سومین ماده ضدعفونی کننده را محلول های ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات معرفی کرد و گفت: این محلول به راحتی در سوپرمارکت ها و داروخانه ها در دسترس مردم می باشد که مناسب ترین غلظت جهت ضدعفونی کردن نیم لیوان از محلول در ١٠ لیتر آب می باشد.

وی تصریح کرد: این محلول کاربرد های زیادی دارد خصوصا برای افرادی که به محلول سفیدکننده حساسیت دارند می توانند از محلول فوق جهت ضدعفونی کردن سطوح استفاده کنند و همچنین این محلول جهت ضدعفونی کردن لباس، ملحفه و ظروف بیماران مبتلا به کرونا، اسباب بازی کودکان، میوه و سبزیجات استفاده می شود که جهت ضدعفونی کردن باید اشیا یا میوه و سبزی، به مدت ١۵ دقیقه در محلول باقی مانده و سپس شستشو شود.

 

 

در ادامه گفتگو باباخانی برای ضدعفونی کردن مواد غذایی خشک از جمله آجیل گفت: روش مطمئنی جهت ضدعفونی کردن مواد غذایی خشک وجود ندارد، بهترین کار استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده می باشد و یا مواد غذایی پس از گذشت ٩ روز از زمان خرید مصرف شود.

وی در پایان گفت: مردم در استفاده از مواد ضدعفونی کننده افراط و تفریط نکنند و توجه داشته باشند محلول سازی هر سه ماده باید به میزان گفته شده و به صورت روزانه انجام شود تا خاصیت ضدعفونی کننده مواد حفظ گردد، ما نیز امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی شاهد کاهش شیوع این ویروس در استان باشیم.

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 35459
کلمات کلیدی