• 1395/03/23 - 09:23
  • 71
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

عوارض ترکیبات هورمونی (قرص های ضدبارداری) و روزه داری

یماری ترومبوزسینوس مغزی (لخته خون در مغز) در ماه رمضان ، به علت استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری به منظور تغییر عادت ماهیانه و افزایش روزهای روزه داری، تقریباً 4-3 برابر بیشتر از ماه های دیگر است که این ترومبوز باعث افزایش فشار داخل مغز شده و اختلالات خونرسانی به مغز را ایجاد و باعث تورم بافت مغزمی شود.

 

بیماری ترومبوزسینوس مغزی (لخته خون در مغز) در ماه رمضان ، به علت استفاده از قرص های جلوگیری از بارداری به منظور تغییر عادت ماهیانه و افزایش روزهای روزه داری، تقریباً 4-3 برابر بیشتر از ماه های دیگر است که این ترومبوز باعث افزایش فشار داخل مغز شده  و اختلالات  خونرسانی به مغز را ایجاد و باعث تورم بافت مغزمی شود.

علت این است که فرآورده های هورمونی موجود در قرص های ضدبارداری، انعقاد پذیری خون را افزایش می دهند و در کنار آن موضوع گرمای هوا و این که فرد نمی تواند در فصل تابستان به مدت حدود 16 ساعت مایعات بنوشد، موجب غلیظ شدن خون و ایجاد لخته در رگ هایی که مسئول تغذیه خون وریدی از مغز هستند می شود . مسئله  غلظت خون در خانم ها بیشتر از آقایان دیده می شود پس خود جنسیت فاکتور مستعد کننده آن است . از عوامل دیگر ایجاد این بیماری چاقی است که این مورد هم در زنان بیشتر از مردان مشاهده می شود.

در حالت عادی، این عارضه علت 5 تا 10 درصد سکته های مغزی را تشکیل می دهد که البته در ابتلا به برخی عفونتها،  بعد از زایمان و به ویژه در ماه مبارک رمضان میزان آن افزایش می یابد.  با توجه به اینکه این عارضه باعث می شود که خون از مغز تخلیه نشود که منجر به افزایش حجم خون داخل مغز شده و سپس افزایش فشار داخل جمجمه را در پی دارد. سردرد از علائم اصلی آن است و تشنج و علائم یک طرفه عصبی از دیگر علائم آن می باشد.

 

 لذا توصیه می شود مصرف این ترکیبات به خصوص در ماه مبارک رمضان حتماً با مشاوره پزشک انجام شود تا در صورت استفاده عوارض آن به حداقل برسد. 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 24103
کلمات کلیدی