• 1403/03/30 - 14:10
  • 31
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

زمان طلایی تشخیص جهت درمان به موقع اختلالات شنوایی یک ماه اول زندگی نوزاد است

 
 
دکتر محمودیان رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت ضمن بازدید از مراکز غربالگری شنوایی سنجی نوزادان در بیمارستان گلپایگانی، مرکز آموزشی درمانی خیرین سلامت و همچنین مرکز مصبح و مرکز خدمات جامع سلامت نجاتی با اشاره به اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان، گفت: زمان طلایی برای شناسایی اختلالات شنوایی در نوزادان، 3 تا 5 روز اول و حداکثر یک ماه اول بعد از تولد است، لذا این خدمت از سال 1400 از سوی اداره سلامت گوش و شنوایی دفتر بیماریهای غیرواگیر ابلاغ  و در برنامه مراقبتهای اولیه (Phc) مراکز و پایگاههای سلامت سطح کشور ادغام گردید.
دکتر محمودیان با تاکید بر ضرورت غربالگری کلیه نوزادان قبل از پایان یک ماهگی در مراکز و پایگاههای سلامت اظهار داشت:  در این فرایند علاوه بر آموزش خانواده ها و مادران باردار و زایمان کرده درخصوص علائم، اختلالات و مواردی که والدین باید برای پیشگیری مورد توجه قرار دهند، درصورت شناسایی اولیه اختلالات شنوایی در یک ماهگی، شناسایی قطعی قبل از سه ماهگی صورت گرفته و نوزاد قبل از 6 ماهگی مداخله مناسب را دریافت خواهد کرد.
وی افزود: در صورت شناسایی هرگونه اختلال در شنوایی، کودک، تا حصول نتیجه مورد پیگیری مراقبین سلامت قرار گرفته و به این ترتیب با مداخلات انجام شده ، کودک قادر خواهد بود مراحل طبیعی زندگی از جمله آموزش زبان، گفتار، یادگیری، شغل ، ازدواج و ... را طی کند.
وی خاطرنشان کرد: این فرایند شناسایی بسیار ساده و رایگان بوده و کودک در آغوش مادر تحت معاینه قرار گرفته و در زمان بسیار کوتاهی غربالگری انجام می شود و والدین  با یک تست بسیار ساده و تشخیص و مداخله زودهنگام می توانند آینده کودک خود را تضمین کنند. 
مدیرکل اداره گوش و شنوایی وزارت بهداشت  در خاتمه افزود: اختلالات سیستم شنوایی باوجود پیشرفتهای بهداشتی کنونی، رتبه سوم بار بیماریها در سال 2020 سطح جهان را بخود اختصاص داده است در حالیکه این اختلال در سال ۲۰۰۵ رتبه سیزدهم را داشت.
  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 61506

تصاویر