• 1401/09/09 - 11:11
  • 166
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

10 آذر روز جهانی ایدز با شعار : برابری دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی

هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. نابرابری هایی که همه گیری ایدز را تداوم می بخشد اجتناب ناپذیر نیست. با گذشت چهار دهه از پاسخدهی به ایدز، نابرابری ها هنوز در اساسی ترین خدمات مانند دسترسی به آزمایش، درمان و اقلام محافظت فردی وجود دارد

شعار روز جهانی ایدز 1401:

                                     برابری دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی


 

هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. نابرابری هایی که همه گیری ایدز را تداوم می بخشد اجتناب ناپذیر نیست. با گذشت چهار دهه از پاسخدهی به ایدز، نابرابری ها هنوز در اساسی ترین خدمات مانند دسترسی به آزمایش، درمان و اقلام محافظت فردی وجود دارد. داده های جهانی نشان می دهد که طی دو سال اخیر، همه گیری کووید 19 و سایر بحران های جهانی، موجب شده که پیشرفت اقدامات انجام شده در راستای پایان یابی به همه گیری ایدز دچار تزلزل گردد، منابع کاهش یابد و در نتیجه جان میلیون ها نفر در معرض خطر قرار گیرد. درسال 2022 برنامه ریزی برای کارزارهای روز جهانی به منظور برنامه ریزی برای اقداماتی است که با توجه به برابری دسترسی همگان به خدمات پیشگیری و تشخیص اچ آی وی، منجر به پایان همه گیری ایدز گردد. این فعالیت ها شامل:

روز جهانی ایدز امسال نیز همانند همیشه اهمیت دارد تا این نکته به افراد و دولت ها یادآوری گردد که هنوز نیاز اساسی افزایش بودجه جهت مبارزه با ویروس اچ ای وی برای پایان انگ و تبعیض، افزایش آگاهی و بهبود کیفیت زندگی افرادی که با اچ آی وی زندگی می کنند، مورد نیاز هست. آموزش و اطلاع رسانی در زمینه اچ‌آی‌وی یکی از استراتژی‌های برنامه کشوری پیشگیری از اچ‌آی‌وی در کشور است. با این وجود تعیین یک مقطع زمانی خاص در سال برای برجسته سازی موضوع و حساس کردن سیاستگزاران، مسئولان و آحاد افراد جامعه به موضوع اچ‌آی‌وی و همراه کردن آنان برای پیشگیری از ایدز بسیار ضروری است. در جمهوری اسلامی ایران این مقطع زمانی خاص همزمان با سایر کشورهای جهان در نظر گرفته شده است و به عنوان "روز جهانی ایدز" در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است. علی رغم فعالیت ها و اقداماتی که در طول سالیان گذشته انجام شده، هنوز چالش های بسیاری وجود دارد که می بایست به آن توجه گردد. یکی از چالش های اصلی در کشور افت فعالیت های تشخیص و شناسایی موارد مبتلا به اچ آی وی است لذا به منظور اطلاع رسانی مناسب و ترغیب به انجام تست در این خصوص، تشدید فعالیت های بیماریابی در کلیه ی مراکزی که تست تشخیص اچ آی وی انجام می دهند، مد نظر قرار گرفته است.  با توجه به این مهم و حساسیت موضوع ایدز و رسالت شما دست اندرکاران عرصه سلامت و بهداشت کشور بازه زمانی یک ماهه مذکور، فرصت مناسبی برای تبیین برنامه ها، جلب مشارکت سیاستگزاران و مسئولان، بیان اقدامات، دستاوردها و چالش‌های موجود و همچنین تکریم فعالیت‌های دست اندرکاران خواهد بود. 

 

آخرین آمار مربوط به عفونت "اچ‌آی‌وی" در جمهوری اسلامی ایران، پایان شهریور 1401

بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ‌آی‌وی کشور، تا پایان شهریور سال 1401 از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسائی، ثبت و گزارش شده 23212 نفر زنده هستند، از این تعداد 17517 نفر حداقل یکبار در یکسال گذشته خدمات مربوط به مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی را دریافت نموده‌اند و 16386 نفر تحت درمان قرار دارند.

 آخرین آمار مربوط به عفونت

مطابق روش‌های آماری تخمین زده می‌شود که 52714 نفر در کشور مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند. بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک  اچ‌آی‌وی کشور، تا پایان شهریور سال 1401 از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسائی، ثبت و گزارش شده 23212 نفر زنده هستند، از این تعداد 17517 نفر حداقل یکبار در یکسال گذشته خدمات مربوط به مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی را دریافت نموده‌اند و 16386 نفر تحت درمان قرار دارند.

(*)کل موارد ثبت شده از ابتدا تا کنون 44762 نفر بوده‌اند، که مرگ 21550 نفر آنها ثبت شده است و  5695 نفر در یکسال گذشته، برای دریافت خدمات، به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه نکرده‌اند.

 اگرچه 81% کل موارد را مردان و 19% را زنان تشکیل می‌دهند.  اما  الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان  در سال‌های اخیر تغییر کرده است به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در شش ماهه اول سال 1401، 31% موارد را زنان و 69% را مردان تشکیل می‌دهند.

55% از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی 25 تا 39 بوده‌اند و 75% از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی 20 تا 45 بوده‌اند که الگوی انتقال سنی در سال‌های اخیر تغییری نکرده است.

علل ابتلا به اچ آی وی  در بین کل مواردیکه از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد (56.7درصد)، رابطه جنسی( 25.2درصد) و انتقال از مادر به کودک (1.7 درصد) بوده است. راه انتقال در 16.2 % از این گروه نامشخص مانده است. لازم به ذکر است که راه انتقال 0.2 درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده‌های خونی در سال‌های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون می‌باشد. این در حالی است که دربین مواردی که در شش ماهه اول سال 1401 تشخیص داده شده‌اند راه احتمالی انتقال در 14.1% موارد اعتیاد تزریقی، 57.1% روابط جنسی؛ 1.3% مادر به کودک و در 27.5% راه احتمالی ابتلا بیان نشده است. ضمنا هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

 

پیام های بهداشتی روز جهانی ایدز 1401 "

 

  • پایان ایدز با پوشش همگانی خدمات پیشگیری، تشخیص، مراقبت و درمان اچ آی وی"
  • اچ آی وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آنرا با نام ایدز میشناسند، در حالی که ایدز مرحله انتهایی آن است و با مراقبت و درمان به موقع و صحیح، فرد مبتلا دچار علائم ایدز نمی شود.
  • با تشخیص به هنگام و مراقبت و درمان مبتلایان اچ آی وی، خطر چرخش ویروس و انتقال بیماری به دیگران به شدت کاهش می یابد .
  • با مراقبت و درمان اچ آی وی، سطح ویروس در خون می تواند به صفر برسد و انتقال ویروس به دیگران و احتمال ابتلا به بیماری نزدیک به صفر می شود .
  • اچ آی وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است. در صورت درمان بموقع، فرد مبتلا بدون علائم و عوارض ایدز، عمر طبیعی خواهد داشت .
  • در صورت درمان اچ آی وی، فرد مبتلا می تواند عمر طبیعی داشته باشد و وارد مرحله پایانی بیماری یعنی ایدز نشود .
  • اچ آی وی میکروب مقاومی نیست و خارج از بدن به راحتی با مواد ضد عفونی کننده معمولی از بین میرود.
  • همکار بودن، زندگی دسته جمعی، همصحبت شدن و معاشرتهای اجتماعی یا تماس روزمره با افراد مبتلا مانند همسفر بودن، همکلاس بودن، نشستن در کنار یکدیگر باعث انتقال اچ آی وی نمی شود.
  • اچ آی وی از روابط اجتماعی مثل سوار شدن اتوبوس و تاکسی و استفاده از تلفنهای عمومی منتقل نمی شود.
  • غذا خوردن، آشامیدن و یا استفاده از قاشق و چنگال، لیوان و وسایل و ظروف غذاخوری باعث انتقال اچ آی وی نمی شود.
  • اچ آی وی از طریق اشک، بزاق، عرق و از راه هوا) عطسه و سرفه( منتقل نمی شود.
  • اچ آی وی از طریق سرویسهای بهداشتی مشترک مثل حمام، توالت و استخرهای مشترک منتقل نمی شود.
  • اچ آی وی متعلق به گروه یا افراد خاصی نیست و هر فردی که در معرض تماس با اچ آی وی قرار گیرد می تواند مبتلا شود.
  • آزمایش اچ آی وی، پس از مشاوره و تنها با رضایت فرد، به صورت رایگان و محرمانه انجام می شود.
  • بسیاری از مبتلایان از ابتلای خود اطلاع ندارند و ازخدمات مراقبت و درمان اچ آی وی بی بهره اند.
  • برای آگاهی از سلامت خود من هم آزمایش اچ آی وی می دهم.
  • تست تشخیصی اچ آی وی در مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری بصورت کاملأ محرمانه و رایگان در دسترس شماست.
  •  ادرس و شماره تلفن مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری قم : انتهای نیروگاه -میدان نبوت-خ فاطمه زهرا(س)-روبروی امامزاده سید معصوم(س) – شماره تماس : 38618008-38618700
  • در صورت وجود رفتارهای پر خطر (روابط جنسی خارج از چارچوب – تزریق مشترک  -تماس با وسایل تیز وبرنده آلوده و..)به مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری مراجعه کنید.
  • گروه خبری : مقالات آموزشی,اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 55348

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید