• 1397/01/18 - 11:13
  • 68
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

18 فروردین ، روز جهانی بهداشت گرامی باد

هر ساله ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین شمسی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان “روز جهانی سلامت” نامگذاری گردیده است. امسال نیز شعار هفته سلامت ۹۷ با عنوان “سلامت برای همه و همه جا” ( Health For All- Everyone- Everywhere ) نامگذاری شد.

 

 

هر ساله ۷ آوریل مصادف با ۱۸ فروردین شمسی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به عنوان “روز جهانی سلامت” نامگذاری گردیده است. امسال نیز شعار هفته سلامت ۹۷ با عنوان
“سلامت برای همه و همه جا  
” (  Health For All- Everyone- Everywhere )  نامگذاری شد.

۷ آوریل روزی است که سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۴۸ میلادی یا ۱۳۲۷ شمسی تاسیس شده است. در هرسال موضوعی خاص که اولویت بهداشت عمومی را نشان می دهد، انتخاب می شود و موضوع امسال، “پوشش همگانی سلامت”، با شعار “سلامت برای همه” انتخاب شده است. این روز فرصتی برای همه افراد در تمام جامعه فراهم می کند تا در فعالیت هایی که باعث ارتقای سلامت همگانی می شود مشارکت کنند.

 


هفته سلامت1397

 

 

پوشش همگانی سلامت یعنی چه؟

پوشش همگانی سلامت به این معنی است که؛ همه افراد جامعه، خدمات مورد نیاز سلامت را بی هیچ فشار مالی دریافت کنند.

پوشش همگانی سلامت، همه را به دسترسی خدماتی که مهمترین دلیل مرگ و بیماری است قادر می سازد. خدماتی که به اندازه کافی با کیفیت است و باعث بهتر شدن وضعیت سلامت افراد دریافت کننده خدمت می شود.

زمانی که مردم بیشتر هزینه های خدمات سلامت را باید از جیبشان بپردازند، این امرباعث می شود افراد کم درآمد بیشتر وقت ها خدمات مورد نیازشان را دریافت نکنند، حتی افراد با درآمد متوسط و بالا نیز دچار مشکلات مالی شوند در زمانی که بیماری شدید و طولانی مدت دارند.

حفاظت مردم در مقابل پرداخت هزینه های سلامت از جیبشان، خطر فقر و نداری را کاهش می دهد. چرا که بیماری ناخواسته باعث استفاده از پس انداز، فروش سرمایه و یا گرفتن وام برای تامین هزینه می شود که این امر متعاقبا اثر منفی در آینده ی فرد و فرزندانشان دارد.

چرا امسال روی پوشش همگانی سلامت تمرکز شده است؟

  1. پوشش همگانی سلامت بر اساس اساسنامه سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۴۸ تعریف شده است، که سلامتی را حق اصلی بشر می داند و تعهدی است که مطمئن شویم همه به بالاترین سطح قابل دستیابی سلامت می رسند.
  2. با این وجود، هنوز حدود ۱۰۰ میلیون نفر به دلیل پرداخت هزینه های سلامتشان به فقر مطلق دچار می شوند.
  3. دست کم نیمی از جمعیت جهان از دسترسی کامل به خدمات اولیه سلامت محروم هستند.
  4. سلامتی کامل به کودکان امکان یادگیری داده، به بزرگسالان امکان کسب درآمد و کمک به فرار از فقر و نداری می کند. سلامت پایه اساس توسعه اقتصادی درازمدت است.

حصول اطمینان از پوشش سلامت برای همه مردم

کشورها می توانند کارهایی انجام دهند تا با سرعت بیشتری به سمت پوشش همگانی سلامت پیش رفته و سلامتی همه افراد را بهبود و موفقیت های بدست آمده را حفظ کنند.

نظام بهداشتی در تمامی کشورها درجهت رسیدن به پوشش همگانی سلامت نیاز به تقویت دارد.

اگر منابع مالی مختلف مانند مالیات، سهم بیمه در یک صندوق مشخص جمع آوری شود، پرداخت هزینه های مراقبت سلامت برای افرادی که نیاز دارند از این محل امکان پذیر می شود. این امر کمک به تقسیم بار مالی بین جمعیت و نیز حفاظت مالی بیشتر می شود.

شعار هفته سلامت ۹۷

پوشش سلامت همگانی

برای همه و همه جا


 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 29188
کلمات کلیدی