• 1401/07/19 - 03:30
  • 140
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

کارگاه آموزشی برنامه سالمندان ویژه پزشکان

به مناسبت هفته سالمند، کارگاه آموزشی مراقبت های سالمندی ویزژه پزشکان  شاغل در مراکز جامع خدمات سلامت در سالن بهورز معاونت بهداشتی، با همت گروه خانواده مرکز بهداشت استان و شهرستان برگزار شد. در این کارگاه موضوعات اهمیت برنامه سالمندان و شاخص ها ، خطرسنجی بیماریهای قلبی عروقی از طریق بررسی فشارخون و قند خون و چربی خون سالمندان، تغذیه در سالمندی و پیشگیری از افسردگی در سالمندان ارائه گردید 

در ادامه مباحث خاطر نشان شد که در فاصله کمتر از 20 سال جمعیت سالمندان کشور عزیزمان ایران به حدود 30% می رسد یعنی از هر 3 الی 4 نفر جمعیت یک نفر سالمند خواهد بود که این نشان از اهمیت برنامه ریزی برای سلامت و بهداشت این عزیزان ، در کنار فرزندآوری و جوانی جمعیت را می طلبد. و با عنایت به شیوع بیماری کووید 19، طبقه بندی و شناسایی سالمندان در دستور کار معاونت بهداشتی قرار دارد .

از همین رو سالمندان به 5 گروه سالمندان بسیارپخطر، پرخطر، خطر متوسط، کم خطر و حداقل خطر طبقه بندی  می شوند و سالمندان بسیارپرخطر و پرخطر در اولویت دریافت خدمات بهداشتی قرار می گیرند و سالمندانی که دارای مشکلات معیشتی، حمایتی و مراقبتی هستند مشخص می شوند و با کمک سازمانهای رفاهی( بهزیستی، کمیته امداد، بسیج و هلال احمر) تحت پوشش مراقبتی قرار می گیرند.

هم اکنون خدماتی که به سالمندان در مراکز بهداشتی به طور رایگان ارائه می شود شامل: بررسی وضعیت تغذیه سالمندان، بررسی وضعیت سلامت روان سالمندان، بررسی وضعیت فشارخون سالمندان، بررسی وضعیت قند و چربی سالمندان در خطرسنجی بیماریهای قلبی ، غربالگری سقوط و عدم تعادل در سالمندان و غربالگری سرطان کولون و پستان می باشد .

 

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 53651

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید