• 1398/05/09 - 08:43
  • 104
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

هفته شیر مادر (16-10 مردادماه) گرامی باد

شناخت روز افزون مزایای بی شمار تغذیه با شیر مادر بر سلامت، اقتصاد و محیط زیست موجب گردیده که نهضت ترویج تغذیه با شیر مادر امروز به عنوان راهبردی برای توسعه پایدار کشورهای جهان مطرح شود.این راهبرد در بعد سلامت ....

 

 

 

شعار روز جهانی تغذیه با شیر مادر در  سال 2019 : 

"برای توانمندسازی والدین و تقویت تغذیه با شیر مادر با یکدیگر همکاری کنیم؛ حال و آینده!"

 

شناخت روز افزون مزایای بی شمار تغذیه با شیر مادر بر سلامت، اقتصاد و محیط زیست موجب گردیده که نهضت ترویج تغذیه با شیر مادر امروز به عنوان راهبردی برای توسعه پایدار کشورهای جهان مطرح شود.این راهبرد در بعد سلامت ، پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیر واگیر نظیر سوء تغذیه، چاقی و دیابت، سلامت روان و ارتقای تکامل کودکان و سلامت زنان و در بعد اقتصادی و اجتماعی ؛ تأمین امنیت غذایی ، شکستن چرخه فقر، ارتقای نیروی کار و حفاظت از محیط زیست را شامل می شود.

 شیرمادر اولین واکسن برای کودک است، زیرا سرشار از آنتی بادی ها و مواد مغذی است. به همین دلیل است که نوزادان باید در اولین ساعت پس از تولد با شیر مادر تغذیه شوند. زیرا این کار باعث ایجاد لایه دفاعی قدرتمندی در آنها می شود.

 طبق گزارش جدید یونیسف و سازمان بهداشت جهانی با نام "لحظه را دریاب" از هر5 کودک 3 کودک در دنیا در اولین ساعت پس از تولد با شیر مادر تغذیه نمی شوند و این آنها را در معرض خطر مرگ و بیماری قرار داده واحتمال تغذیه با شیر مادر را تضعیف می کند. شیرمادر از نظر تغذیه ای، ایمنولوژیکی، نوولوژیکی، اندوکرینولوژی و اقتصادی و اکولوژیکی برتر از شیرهای مصنوعی است و با تغذیه با شیر مادر در هرسال از مرگ  823000 کودک و 20000 مادر جلوگیری می شود و 300 میلیارد دلار صرفه جویی اقتصادی دارد.در یک تحقیق با بررسی آماری از 76 کشور به این نتیجه رسیده اند که با وجود اهمیت آغاز زود هنگام تغذیه با شیر مادر بسیاری از نوزادان به سه دلیل برای دریافت شیر مادر زمان زیادی معطل می مانند.

 

متجاوز از 14 قرن است که در آموزشهای اسلامی با جامع ترین ، زیباترین و قوی ترین انگیزش ها ، نکات مهمی درباره شیر مادر در قالب توصیه ها و آموزشها مطرح شده است . آگاهی از این توصیه ها و استفاده به جا از آنها کارآمدترین و مؤثرین انگیزه های ترویج تغذیه کودکان با شیر مادر را در پی خواهد داشت .

در تمام منابع اسلامی همچون قرآن کریم (که به عنوان مهمترین و اساسی ترین منبع و در حقیقت قانون اساسی اسلام است‌)، روایات پیامبر اکرم ( ص ) و معصومین ( ع) و نیز کتب فقهی مطالب جالب و مهمی در مورد تغذیه با شیرمادر و آثار و احکام آن وجود دارد .

 

شیر مادر به عنوان نمونه ای آشکار از لطف و عنایت پروردگار نسبت به انسان و جلوه ای از حکمت بالغه الهی در قالب مناجات ، ادعیه و رهنمود های بهداشتی ، حقوقی ، اجتماعی معصومین (ع) مطرح گردیده است 

 

شیر مادر در قرآن کریم
آیات قرآنی که مستقیماً بحث شیرمادر در آنها مطرح شده شامل آیات زیر می باشند :
١آیه ٢٣٣ سوره بقره – این آیه به اعتباری ، مهمترین آیه در خصوص شیرمادر است .
٢- آیه ١٥ سوره احقاف
٣- آیه ١٤ سوره لقمان
٤- آیه ٢٣ سوره نساء ، این آیه ناظر به ارتباط خویشاوندی رضاعی می باشد .
٥- آیه ٦ سوره طلاق
٦- آیه ٢ سوره حج
٧- آیه ٧ سوره قصص
٨- آیه ١٢ سوره قصص

 

مقالات آموزشی ترویج تغذیه با شیر مادر : جهت دریافت کلیک فرمایید

توانمند سازی والدین، تقویت تغذیه با شیر مادر، حال و اینده 

اهمیت تغذیه با شیر مادر

تغذیه با شیر مادر

دانستی های لازم برای تغذیه با شیر مادر

پیامهای بهداشتی تغذیه با شیر مادر 

تغذیه با شیر مادر در منابع اسلامی

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 33160
کلمات کلیدی