• 1400/11/14 - 01:44
  • 124
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت عنوان کرد؛

ضرورت استفاده از ماسک به منظور پیشگیری از کرونا

دکتر فرشید رضایی با اشاره به راههای انتقال بیماری ناشی از ویروس کرونا گفت: شیوع مجدد بیماری کرونا باعث شد تا موضوع استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتقال بیماری، بیش از پیش برای همگان نمایان شود. با این حال، هنوز عده ای از مردم به اهمیت ماسک پی نبرده‌اند.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر فرشید رضایی رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی گفت و گویی اظهار کرد: یکی از راههای اصلی انتقال بیماری ناشی از ویروس کرونا ، قطرات و ذرات ریز تنفسی است که هنگام نفس کشیدن، حتی در حال سکوت، صحبت کردن، آوازخواندن، به ویژه با صدای بلند و دسته جمعی و سرفه یا عطسه، از بدن خارج میشود.
 
وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد قابل توجهی از مبتلایان به بیماری ناشی از ویروس کرونا هیچ گونه علامت تنفسی ندارند و افراد مبتلا نیز معمولاً در اوایل ابتلا به بیماری بدون علامت هستند، اما حتی در این شرایط نیز انتقال بیماری از طریق قطرات و ذرات ریز تنفسی وجود داشته و می‌تواند دیگران را بیمار کند.
 
رضایی با بیان اینکه برخی افراد می‌توانند ناقل باشند در حالی که خود از آن خبر ندارند، ادامه داد: برای جلوگیری از انتشار ویروس لازم است همه مردم در مکانهایی که افرادی غیر از اعضای خانواده حضور دارند به ویژه در فضاهای سرپوشیده، مانند ناوگان حمل و نقل عمومی و فروشگاه ها ماسک بزنند.
 
استفاده از ماسک برای عموم جامعه ضروری است
 
رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: استفاده از ماسک برای ناقلان بیماری از اهمیت بیشتری برخوردار است، اما از آنجایی که این افراد ممکن است بدون علامت باشند، استفاده از ماسک برای همه ضروری است.
 
 
وی با اشاره به انواع ماسک های موجود در بازار، ادامه داد: در سطح جامعه استفاده از ماسک جراحی پزشکی کفایت می کند، اما در شرایط بسیار پرخطر و پرتردد و بدون تهویه مناسب، بهتر است علاوه بر ماسک جراحی، از یک ماسک پارچه‌ای مکمل روی آن نیز برای جلوگیری از ورود ذرات از طریق لبه های ماسک پزشکی که کامل روی صورت منطبق نمی‌شود، استفاده کرد . 
 
رضایی تصریح کرد: ماسک سه بعدی پزشکی نیز با کارایی مشابه ماسک پزشکی معمولی، اما با ظاهری متفاوت است که به دلیل منطبق شدن کامل روی صورت، میتواند حفاظت بیشتری ایجاد کند.
 
وی با بیان اینکه تنظیم ماسک روی صورت و تعویض روزانه از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در برخی از انواع ماسکها ممکن است تعداد لایه ها را تولید کنندگان افزایش دهند و دارای چهار یا پنج لایه باشند که می‌تواند به کارایی بهتر در فیلتراسیون ماسک کمک کند.
 
به گفته رضایی ماسک پارچه‌ای نیز به تنهایی به عنوان وسیله حفاظتی اطمینان بخش توصیه نمی شود، مگر آنکه هیچ ماسک مناسب دیگری در دسترس فرد نبوده و به ناچار از ماسک پارچه‌ای با چند لایه پارچه استفاده کند.
 
رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: هرچند ماسک زدن یکی از روشهای پیشگیری از ابتلا به بیماریهای تنفسی است، اما در کنار آن باید دیگر روشها، مانند تزریق واکسن، شستشوی دستها، حفظ فاصله دو متر با دیگران، برقراری تهویه مناسب و عدم تردد در مکانهای شلوغ را نیز به کار گرفت .
 
وی با اشاره به اینکه واکسن و روشهای دیگر هیچ کدام نمیتوانند با پوشاندن بینی مانع از ورود ویروس به بدن شوند، خاطر نشان کرد: ماسک همواره جایگاه ویژه پیشگیرانه خود را دارد و در صورت عدم استفاده به هنگام و صحیح از آن، می تواند احتمال ابتلا به کووید ۱۹ و دیگر بیماریهای تنفسی، به محض ورود ویروس از دهان و بینی، حتی در افراد واکسینه شده را به همراه داشته باشد.
 
به گفته رضایی ماسکهای جراحی هر دو ساعت یکبار باید تعویض شوند، اما در صورت رخداد هرگونه نقص در آن، شامل تغییر شکل یا پاره شدن، آسیب به بندها، ایجاد مقاومت تنفسی و نیز ایجاد رطوبت زیاد، باید بلافاصله ماسک را تعویض کرد.
 
وی گفت: استفاده از محافظ های صورت به عنوان جایگزین ماسک توصیه نمی شود، چرا که تنها از مخاط چشمها، به عنوان یک راه ورود ویروس و عوامل بیماریزا حفاظت می کنند.
 
احتمال انتشار ویروس در صورت ماندن در خانه ، تقریبا صفر است
 
رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در تماس فرد سالم با فرد بیمار، درصورتی که هیچ کدام ماسک نداشته و کمتر از دو متر با یکدیگر فاصله داشته باشند، احتمال انتشار ویروس بسیار زیاد است، افزود: حتی زمانی که فرد سالم دارای ماسک با فرد بیمار بدون ماسک ،کمتر از دو متر با یکدیگر فاصله داشته باشند، احتمال انتشار ویروس زیاد است . 
 
رضایی با بیان اینکه در تماس فرد سالم بدون ماسک با فرد بیمار دارای ماسک، درصورتی که کمتر از دو متر با یکدیگر فاصله داشته باشند ، احتمال انتشار ویروس متوسط است، گفت: در تماس فرد سالم با فرد بیمار، درصورتی که هر دو دارای ماسک بوده و کمتر از دو متر با یکدیگر فاصله داشته باشند ، احتمال انتشار ویروس کم است.
 
وی تصریح کرد: در تماس فرد سالم با فرد بیمار، درصورتی که هر دو دارای ماسک بوده و بیشتر از دو متر با یکدیگر فاصله داشته باشند ، احتمال انتشار ویروس بسیار کم است که این میزان در صورتی که فرد در خانه بماند تقریبا به صفر می رسد.
 
نکات مهمی که در استفاده از ماسک باید بدانیم
 
رضایی گفت: قبل از لمس ماسک تمیز، دستان خود را به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون شسته و در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، از یک محلول ضد عفونی کننده بر مبنای الکل ۷۰ درصد استفاده کنید.
 
وی ادامه داد: بخش داخلی بیشتر ماسکهای پزشکی به رنگ سفید است، در حالی که بخش بیرونی آنها رنگی است که در این صورت، قسمت سفید آن باید به سمت صورت باشد.
 
رضایی تصریح کرد: بعد از اطمینان از سالم بودن ماسک، توجه کنید که بخش دارای قطعه قابل خم شدن روی بینی به سمت بالا قرار داشته باشد و آن را با دو انگشت اشاره و شست، اطراف پل بینی بچسبانید.
 
به گفته وی ماسک باید از پل بینی تا چانه و اطراف صورت را دربر بگیرد.
 
رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه درآوردن ماسک از اهمیت بسیاری برخوردار است، خاطر نشان کرد: ابتدا باید دستها را تمیز کرده و ماسک را با گرفتن بندهای کناری، به دقت از صورت جدا کنید و توجه داشته باشید که قسمت بیرونی ماسک را به دلیل احتمال بالای آلودگی میکروبی، لمس نکنید.
 
انتهای پیام/
  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 49654
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید