• 1398/08/29 - 11:59
  • 230
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

حذف سرخک و سرخجه در جمهوری اسلامی ایران مورد تایید سازمان جهانی بهداشت

سند کشوری تاییدیه حذف سرخک و سرخجه در دو نشست پیاپی کمیته منطقه ای حذف سرخک و سرخجه منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در تاریخهای 14 و 15 می و 3 و 4 اکتبر 2019 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به ترتیب در هر یک از جلسات حذف سرخجه و سپس سرخک در جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفت.

از آن جا که مخزن اصلی بیماری  انسان می باشد، حذف آن با بهره گیری از برنامه توسعه ایمن سازیEPI  و استفاده از واکسن های مؤثر موجود، جزواولویت های سازمان جهانی بهداشت است.  در حال حاضر در منطقه مدیترانه شرقی هدف حذف بیماری سرخک تا سال 2020 در دستور کار قرار دارد

سند کشوری تاییدیه حذف سرخک و سرخجه در دو نشست پیاپی کمیته منطقه ای حذف سرخک و سرخجه منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در تاریخهای 14 و 15 می و 3 و 4 اکتبر  2019 مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به ترتیب در هر یک از جلسات حذف سرخجه  و سپس سرخک در جمهوری اسلامی ایران مورد تایید قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران از کشورهای پیشرو در جهان در برنامه ایمن سازی است و یک سال زودتر از هدف گذاری اعلام شده موفق به دریافت تاییدیه حذف  سرخک وسرخجه  از سازمان جهانی بهداشت شده است. تنها 3 کشور ایران ، بحرین و عمان در منطقه مدیترانه شرقی موفق به دریافت تاییدیه مورد نظر شده اند.

دریافت تاییدیه حذف سرخک و سرخجه نقطه عطفی در مبارزه با این بیماریهاست و نشاندهنده این است که در 3 سال گذشته هیچ موردی از بیماری سرخک یا سرخجه با منشا داخلی در کشور نداشته ایم گرچه که موارد بیماری سرخک در کشور رخ داده است لیکن همه موارد منشا وارده به کشور داشته اند و نظام سلامت کشور توانسته از استقرار ویروس وارده در کشور جلوگیری نماید و چرخش آن را در کمتر از 12 ماه قطع نماید.

 این گام بزرگ در ارتقاء سلامت جامعه بعنوان دستاورد ارزشمند نظام سلامت کشور که حاصل  تلاش های صادقانه و مجدانه همکاران گرامی در عرصه بهداشت کشور است که بسیار قابل تقدیر و ستایش است.

مهمترین عامل موفقیت برنامه ایمن سازی در کشور بالا بودن آگاهی و فرهنگ عمومی خانواده ها در خصوص اهمیت واکسیناسیون کامل و به موقع کودکان و سایر گروه های هدف بوده است. مسلما در این موفقیت تلاش های صادقانه بهورزان، کاردانان و کارشناسان بهداشتی کشور، روسای مراکز بهداشت شهرستان و معاونین محترم بهداشتی دانشگاهها نقش بسیار بزرگی داشته است.

 

حفظ این دستاورد و جلوگیری از بازگشت مجدد بیماری در کشور نیازمند تلاش مضاعف برای ارتقاء کمی و کیفی پوشش واکسیناسیون و نظام مراقبت تب و بثورات جلدی ماکولوپاپولر است.

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 34266
کلمات کلیدی