• 1398/06/17 - 10:55
  • 126
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

انتظارات بهداشتی از شهروندان ، بانیان ایستگاه های صلواتی ، متولیان اماکن مذهبی

با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم و برپایی ایستگاههای صلواتی و هیئات مذهبی و تهیه و توزیع نذورات در این ایام و در جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماریهای منتقله از آب و غذا توصیه های بهداشتی ذیل ارائه می گردد. انتظار می رود شهروندان گرامی، بانیان ایستگاه های صلواتی و متولیان اماکن مذهبی موارد و توصیه های مذکور را مورد توجه قرار دهند تا در جهت حفظ و ارتقاء سلامت خود و عزاداران حسینی گامی برداشته باشیم.

 

با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم و برپایی ایستگاههای صلواتی  و هیئات مذهبی و تهیه و توزیع نذورات در این ایام و در جهت پیشگیری از بروز و شیوع بیماریهای منتقله از آب و غذا توصیه های بهداشتی ذیل ارائه می گردد. انتظار می رود شهروندان گرامی، بانیان ایستگاه های صلواتی و متولیان اماکن مذهبی موارد و توصیه های مذکور را مورد توجه قرار دهند تا در جهت حفظ و ارتقاء سلامت خود و عزاداران حسینی گامی برداشته باشیم.

 

انتظارات بهداشتی از شهروندان ، بانیان ایستگاه های صلواتی توزیع نذورات و متولیان اماکن مذهبی

<![if !supportLists]>1.        <![endif]>هرگونه پخت و پز باید در مکان هائی که دارای شرایط بهداشتی است انجام شود.

<![if !supportLists]>2.       <![endif]>کلیه افراد درگیر در توزیع آب، چای، غذا بایستی قبلاً نسبت به دریافت کارت معاینه پزشکی اقدام نمایند . همچنین رعایت بهداشت فردی توسط آنها ضروری است .

<![if !supportLists]>3.      <![endif]>در هنگام توزیع غذا ، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا از روی سفره ها جلوگیری گردد .

<![if !supportLists]>4.       <![endif]>مواد غذایی اولیه حتماً سالم و بهداشتی باشد . صرفاً از موادغذایی مشمول بسته بندی مجاز دارای مشخصات و مجوزهای بهداشتی معتبر استفاده شود .

<![if !supportLists]>5.      <![endif]>از فراورده های دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است استفاده شود .

<![if !supportLists]>6.       <![endif]>از نمک های بسته بندی شده ید دار تصفیه شده دارای مجوز بهداشتی و آرم استاندارد در تهیه و پخت غذا و مصرف روی سفره ها استفاده شود .

<![if !supportLists]>7.      <![endif]>. در تهیه غذا از روغن های داری مجوز ساخت از معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت با ترانس پایین استفاده شود.

<![if !supportLists]>8.      <![endif]>از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود.

<![if !supportLists]>9.       <![endif]>از نگهداری موادغذایی پخته شده در دمای محیط بمدت طولانی ( حداکثر دو ساعت ) خودداری گردد . در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت ، باید موادغذایی پخته شده در دمای زیر 4 درجه و یا بالای 63 درجه سانتیگراد نگهداری شود .

<![if !supportLists]>10.     <![endif]>از نگهداری موادغذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود .

<![if !supportLists]>11.     <![endif]>در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یکبارمصرف مناسب ترجیحا"ظروف یکبارمصرف برپایه گیاهی ، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود. (استفاده از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم وداغ (بالای65درجه سانتی گراد مناسب نمی باشد.)

<![if !supportLists]>12.    <![endif]>در صورت توزیع سبزی و سالاد ، رعایت مراحل سالمسازی آنها الزامی است . توصیه می شود سالاد و سبزی بسته بندی دارای مشخصات و مجوزهای بهداشتی توزیع گردد.

<![if !supportLists]>13.   <![endif]>ضمن رعایت نظافت ، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی صابون مایع و یا نصب جای صابون مایع حاوی مایع دستشویی اقدام گردد.

<![if !supportLists]>14.    <![endif]>آب آشامیدنی باید مورد تایید مقامات بهداشتی محل باشد . ( آب لوله کشی شهری ، ایستگاههای توزیع آب شرکت آبسار ، دستگاههای تصفیه آب و آبفروشی های معتبر استفاده گردد )

<![if !supportLists]>15.   <![endif]>در صورت مصرف یخ برای خنک سازی آب یا شربت حتما از یخ های دارای بسته بندی و بهداشتی مورد نظر باشد ( برای جابجایی یخ از دستکش یکبار مصرف استفاده شده ) و از قرار دادن یخ بر روی کف زمین خودداری گردیده، حتما صفحات یا ظروف مناسب زیر آنها قرار داده شود.  

<![if !supportLists]>16.    <![endif]>ظروفی که یکبارمصرف نمی باشند از قبیل استکان شیشه ای، قاشق و چنگال و بشقاب استیل و برای توزیع آب ، چای و موادغذایی استفاده می شود با دقت شستشو شده و گندزدایی مستمر با گندزداهای در دسترس صورت پذیرد .

<![if !supportLists]>17.   <![endif]>سعی شود در توزیع آب، شربت و یا شیر در بین دسته های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت گیرد.

<![if !supportLists]>18.   <![endif]>از فرو بردن لیوان و پارچ یا بطری بداخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است جلوگیری شود و استفاده از امکاناتی از قبیل مخازن دارای شیردار در اولویت قرار گیرد.

<![if !supportLists]>19.    <![endif]>ذبح و قربانی احشام در جلوی دسته های عزاداری و یا در محل تکایا و مساجد باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی و در شرایط بهداشتی صورت گیرد ، بنحوی که خونابه آن در محیط پخش نشود .

<![if !supportLists]>20.    <![endif]>پسماند های تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع گردد.بویژه درکنار هرایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف ولیوان های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود.

<![if !supportLists]>21.    <![endif]>با نصب تابلوها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیرسیگاری ها از استعمال مواد دخانی در محل هل های مسقف جلوگیری گردد.

 

<![if !supportLists]>22.   <![endif]>هرگونه گزارش تخلف بهداشتی یا شکایات بهداشتی به سامانه ارتباط مردمی 190 وزارت بهداشت اطلاع داده شود.

 

 

 

 

  • گروه خبری : اخبار معاونت بهداشت
  • کد خبر : 33592
کلمات کلیدی