• 1400/08/07 - 09:28
  • 156
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم؛

۹۰ درصد بستری و فوتی‌های قم واکسن نزده اند

دکتر احسان شریفی پور با اشاره به اینکه مهمترین راه پیشگیری از گسترش ویروس واکسینه کردن و ایمنی جمعی است توصیه کرد: از واکسیناسیون دوری نکرده و با رعایت دستورالعمل‌ها بهداشتی و تزریق واکسن ایمنی خود و جامعه را تضمین کنیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، دکتر احسان شریفی پور، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه در حال حاضر واکسن‌های مختلف مجوز از سازمان‌های مختلف دریافت کرده اند و چشم پوشی از اطلاعات، در عصر ارتباطات قابل قبول نیست گفت: در کشور ما نظام سلامت سرپایی وجود دارد و سلامت مردم مسئله ساده‌ای نیست که بخواهیم آن را بازیچه قرار دهیم و مطمئناً هر کدام از واکسن‌ها در مراحل تحقیقاتی شکست بخورند بی‌تعارف از مرحله بعد حذف خواهند شد.

احسان شریفی پور با اشاره به اینکه در علم پزشکی بر اساس شواهد فعالیت می‌کنیم و واکسیناسیون مسئله جدیدی نیست و گذشتگان ما نیز از آن استفاده می‌کردند افزود: اینکه برخی‌ها می‌گویند واکسیناسیون بانوان زیر ۱۸ سال موجب عدم باروری می‌شود خنده دار و مضحک است و ثابت شده نیست و نباید به شایعات در این باره دامن زد.

وی با تاکید بر اینکه هر دارویی عوارضی دارد و قطعاً عوارضی برای واکسیناسیون گزارش شده است، ادامه داد: با تزریق واکسن حدوداً دو هفته بعد ایمنی در افراد ایجاد می‌شود، ولی این که عوارض خاصی برای افراد ایجاد شده باشد، حتما باید به شماره‌های درج شده در زیر کارت واکسیناسیون افراد اطلاع دهند.

شریفی پور با بیان اینکه افرادی که در حال حاضر در بیمارستان‌ها بستری هستند و یا فوت می‌کنند ۹۰ درصد ایشان واکسن نزده اند گفت: از واکسیناسیون دوری نکنیم و به شایعات نیز توجه نکنیم و با رعایت دستورالعمل‌ها و تزریق واکسن ایمنی خود و جامعه را تضمین کنیم.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون مادران باردار توصیه شده است و باعث ایجاد ایمنی در مادر و جنین می‌شود افزود: ناهنجاری‌های جنینی فراوانی به ما گزارش نشده و باز هم می‌گویم این مسئله شایعه‌ای بیش نیست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه بشر با ناشناخته‌ها با علم خود برخورد می‌کند ادامه داد: اینکه هر فردی با نگاه خاص خود به مسئله واکسن برخورد می‌کند و داشته‌های خود را به رخ دیگران می‌کشد جای تعجب نیست و باید با نگاه به رفتار‌های افراد مختلف و تاثیرگذار در کشور از جمله رهبر انقلاب و دیگر افراد الگوپذیری کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه در دسترس‌ترین واکسن بهترین واکسن است گفت: در واکسن‌ها تکنولوژی‌های مختلفی استفاده شده، و زمان بیشتری لازم است تا اثرات دقیق واکسن‌ها برای افراد را مشخص کنیم.

  • گروه خبری : اخبار اختصاصی
  • کد خبر : 47945

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید